Hjulmuttrar

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Hjulmuttrar

Post by Cyberoid »

Vad är det för gänga och stigning på hjulmuttrarna på NA? Och mer intressant - vart köper man aluminium/titanium muttrar (i Gbg området)?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

M12x1.5 dvs inte vanlig M12x1.75

Muttern till styrleden/Pänden är M12x1.25 för att fylla ut posten lite. Stolskenorna och tie-down öglorna sitter med M10x1.25.

Man läs sig av misstagen :P
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:M12x1.5 dvs inte vanlig M12x1.75

Muttern till styrleden/Pänden är M12x1.25 för att fylla ut posten lite. Stolskenorna och tie-down öglorna sitter med M10x1.25.

Man läs sig av misstagen :P
Men M12x1.5 är väl ganska standard till just hjulmuttrar?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Men M12x1.5 är väl ganska standard till just hjulmuttrar?
Jodå, tänkte bara kommentera att det inte är bonnM12.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Myt - inga problem. Titan-prylar kör Per Eklund med. Vi kör standardbilsracing, marginaler är stora. Du är väl mek ingenjör, räkna på hållfastheten i CAD:en så ser du ;)
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Post by P-O Håkansson »

Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Jag hade en Porsche 924 turbo med alumuttrar. Enda problemet var att tidigare ägare (19 st :shock: ) hade inte varit så noggranna och de började bli runda, efter att ha haft problem att få av några av dem så fegade jag ur och bytte till öppna stålmuttrar.

Mvh,
P-O
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

P-O Håkansson wrote:
Cyberoid wrote:Är det någon som åker med aluminium muttrar? Och är det någon som haft problem med att åka med dessa på banan eller är det ytterligare en myt?
Jag hade en Porsche 924 turbo med alumuttrar. Enda problemet var att tidigare ägare (19 st :shock: ) hade inte varit så noggranna och de började bli runda, efter att ha haft problem att få av några av dem så fegade jag ur och bytte till öppna stålmuttrar.

Mvh,
P-O
Just Porsche har även titaniummuttrar som extra tillbehör men det är enligt uppgift någon udda dimension på dessa och de passar inte Mazdan.

Med aluminiummuttrar så kanske man ska ta det lite mer försiktigt och inte dra fälgarna på plats med maskinen utan alltid använda momentnyckel för att inte runda/skada gängor. Nästa fråga blir ju vilket moment man kan dra dessa med?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Just Porsche har även titaniummuttrar som extra tillbehör men det är enligt uppgift någon udda dimension på dessa och de passar inte Mazdan.

Med aluminiummuttrar så kanske man ska ta det lite mer försiktigt och inte dra fälgarna på plats med maskinen utan alltid använda momentnyckel för att inte runda/skada gängor. Nästa fråga blir ju vilket moment man kan dra dessa med?
Porschens är väl M14 eller nåt också, lite mer gänga som håller, men så är det tunga bilar också :P

Moment lär väl vara samma som vanligt (ca 100Nm), det ska ju hålla fälgen på plats med samma klämkraft (med reservation för att alumuttern glider svårare/lättare i gängorna).
Däremot kan det vara dumt att snabbdra lite halvsnett och klämma åt med 400Nm (gubbe hoppande på halvmeters förlängningsskaft).
Momentbegränsande förlängare till mutterknacken kan ju vara en bra investering.

Image

Momentstav
Image
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Ja, det stämmer att Porsche kör med M14.

I dagsläget drar jag (stål)muttrarna med 120-125Nm och förhoppningen är naturligtvis att kunna dra aluminiummuttrarna med samma moment för att uppnå någonlunda samma klämkraft. Den svaga punkten är ju om gängorna börjar att deformeras.

Vet inte hur mycket moment maskinen klarar av att leverera men det känns tryggare att dra hjulen för hand i vilket fall.

De där alu muttrarna från 949Racing har jag suktat efter tidigare. Ska se om jag inte kan fixa en sändning från USA denna vintern. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Är det 60 graders kona på muttrarna till miatan?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Claesson wrote:Är det 60 graders kona på muttrarna till miatan?
Jupp
Post Reply