Hjulinställning

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Hjulinställning

Post by Eric »

Skulle vilja ha tips om hjulinställning för ren bankörning.

MVH Eric
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Vad har du för fjädrar?
Vilken krängare fram?

Med lite hårdare chassi är det inte fel att börja med -2.5 i camber runt om, ta den caster du kan få och sätt toe till noll fram och lite in bak.
Sen får du vara uppmärksam på däckslitage och känsla.

Kan du inte få -2.5 (beror mycket på höjd över havet) så kan du låta den begränsande änden styra (eller ta lite mer i den andra och justera balansen därefter med andra parametrar).
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Fjädrarna är H&R har ingen aning om konstanter, H&R sportfjädrar.
http://www.njoydesign.nu/Shop/Index.php?sArtId=EP02384B
Tanken var väl att ha lite komfort oxå, blir nog nya coilovers 2009.

Konidämpare fram/bak och Racing Beat Front Miata Sway Bar
Förra året körde jag med -1,0 fram och -1,5 bak. Toe: 0 fram/bak
Kändes som jag körde på yttersidorna i vissa kurvor och däcken
värmde väldigt mycke på yttre delen av slitbanan.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Testa åtminstonde -2 runt om så får du se hur det fungerar.
Det är iofs lite surt att betala fullpris för inställningar när man vill testa sig fram.
Att lära sig grunderna och justera själv (på fyra lecablock i våg) underlättar.
Coops digitala vattenpass skulle jag gärna vilja veta hur dåligt det är (påstås ha noggrannhet på 0.2 grader). Om det är acceptabelt så är ju utrustningen inte så dyr.

Det enda värde jag har lite respekt för är toe bak, det är det enda som kan ge läskigt beteende. Tom extrem toe-out fram går att hantera (jag mätte bort mig rejält en gång).
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Post by jliljeha »

Niklas Falk wrote: Det är iofs lite surt att betala fullpris för inställningar när man vill testa sig fram.
Någon som har tips på vettiga däcksverkstäder i stockholm som inte tycker man är jobbig som kommer med en ganska låg bil och dessutom redan "vet" hur man vill ha det inställt?
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jaså Niklas du kör med toe in bak? Är det bra? Har fått för mej att lite toe out är bra i alla fall på kurviga banor (typ Knutstorp, Kinnekulle). :?:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Jaså Niklas du kör med toe in bak? Är det bra? Har fått för mej att lite toe out är bra i alla fall på kurviga banor (typ Knutstorp, Kinnekulle). :?:
Så länge som du har orginalliknande bussningar som ger dynamisk toe-out på ytter bakdäck vid kurvtagning (medstyrning) så är det bäst att ha lite toe-in bak. Kör du med jämnhårda i Nylon tex kan du ställa nolltoe bak för att skrubba av minsta möjliga fart.

Toe-out bak brukar ge beteende som "en kåt snok" vid inbromsning och i det läget vill jag gärna lägga all koncentration på att pricka turn-in, inte att hålla skrotet kvar på banan.

Toe fram kan man däremot leka mera med. Snabb justering som inte påverkar nåt annat.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Dynamisk toe-out, undrar hur det är konstruerat :? Man kan ju få för sej att vid inbromsning och bilen lyfter lite bak kan ge toe-in? Eller vad? Har provat lite toe-out (bak), inte mycket, och har just inte märkt nån direkt orolighet, inte mer än vid rakt fram och spårig bana i.a.f. Nu är det ju så också att jag har inte kört så där väldigt mycket bana med bil och innan dess var det speedway... :wink:
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

jliljeha wrote:
Niklas Falk wrote: Det är iofs lite surt att betala fullpris för inställningar när man vill testa sig fram.
Någon som har tips på vettiga däcksverkstäder i stockholm som inte tycker man är jobbig som kommer med en ganska låg bil och dessutom redan "vet" hur man vill ha det inställt?
Jag har använt IDH Wheels & Tyres på Grevgatan i Stockholm och de har har inte knotat över mina värden (2 grad Camber / 5 grad Caster) förutom att det inte gått att nå riktigt 2 grader Camber på alla hjul.
http://www.idhwheels.se/

Jag har också fått bra pris på Toyo R888 205-15, däremot Yokohama var rätt dyra.

Kanske läge att förhandla om rabatt för klubben, eller om någon annan har förslag på annat ställe?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Dynamisk toe-out, undrar hur det är konstruerat :? Man kan ju få för sej att vid inbromsning och bilen lyfter lite bak kan ge toe-in? Eller vad? Har provat lite toe-out (bak), inte mycket, och har just inte märkt nån direkt orolighet, inte mer än vid rakt fram och spårig bana i.a.f. Nu är det ju så också att jag har inte kört så där väldigt mycket bana med bil och innan dess var det speedway... :wink:
Den undre bärarmen bak är ju ett "H" med två bussningar både på inre och yttre sidan. Om jag minns rätt så är de två yttre bussningarna av olika hårdhet. Vid sidobelastning så komprimeras den mjukare bussningen lite mer och ger lite toeförändring.
Om jag tänker rätt så borde den bakre av de två vara mjukare för att man ska få medstyrning. Med jämnhårda bussningar så slipper man detta trevliga gatbeteende och får en mer förutsägbar racingplattform. Det finns det som beställt PU-bussningar med jämnhårda bussningar på detta ställe.
Själv kör jag med orginalgummi än så länge, lite bussningsbyten kanske det blir nästa vinter, kanske.
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

jliljeha wrote:Någon som har tips på vettiga däcksverkstäder i stockholm som inte tycker man är jobbig som kommer med en ganska låg bil och dessutom redan "vet" hur man vill ha det inställt?
Vill ställa samma fråga men gällande Västra Götaland istället!
Någon som kan rekommendera nån bra?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Martin Wahlberg wrote:
jliljeha wrote:Någon som har tips på vettiga däcksverkstäder i stockholm som inte tycker man är jobbig som kommer med en ganska låg bil och dessutom redan "vet" hur man vill ha det inställt?
Vill ställa samma fråga men gällande Västra Götaland istället!
Någon som kan rekommendera nån bra?
NDF på Göteborgsvägen gnällde inte när jag var jobbig kund 2004 iaf. Tala om vad du vill när du bokar tid så märker du rätt snart hur de upplevs. Det beror till mycket större del på de som gör jobbet än vilken verkstad det är. Men om de inte tillåter dig i verkstan så är det ju lite kört.
Se till att vara med och kolla, peta, fråga. Kunskapen gör det hela mycket mindre magiskt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Martin Wahlberg wrote:
jliljeha wrote:Någon som har tips på vettiga däcksverkstäder i stockholm som inte tycker man är jobbig som kommer med en ganska låg bil och dessutom redan "vet" hur man vill ha det inställt?
Vill ställa samma fråga men gällande Västra Götaland istället!
Någon som kan rekommendera nån bra?
Fälgfixarna i Högsbo gjorde min, trevlig engelsman som gjorde det.
Även om han tycket det var jobbigare att ställa in en Miata än BMW 320 si som har samma suspension :)

Annars går det att göra själv med lite pyssel - blir dock inte lika bra som att lämna bort till proffs. Märket klar skilland.

/Joachim
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Annars går det att göra själv med lite pyssel - blir dock inte lika bra som att lämna bort till proffs. Märket klar skilland.
Har du tröttnat på pillet med Toe bak? :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Annars går det att göra själv med lite pyssel - blir dock inte lika bra som att lämna bort till proffs. Märket klar skilland.
Har du tröttnat på pillet med Toe bak? :)
Ja speciellt när det skall sättas mot fram :shock: så det blir bra.
Man jag skall bygga en 'hage' som jag kan sätta upp mot bilen. Så det blir lättare att mäta. Kanske demoterbar och transportabel :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Annars går det att göra själv med lite pyssel - blir dock inte lika bra som att lämna bort till proffs. Märket klar skilland.
Har du tröttnat på pillet med Toe bak? :)
Ja speciellt när det skall sättas mot fram :shock: så det blir bra.
Man jag skall bygga en 'hage' som jag kan sätta upp mot bilen. Så det blir lättare att mäta. Kanske demoterbar och transportabel :)
Kopiera denna
http://www.pegasusautoracing.com/produc ... RecId=3004
Referenssnören som sätts på bilen. Då kan du flytta runt bilen och ha referensen med dig.

Laserpass fastsatt på fälgen har ju fördelen att man ser rörelsen när man gör förändringen (dvs kan sikta efter en "mållinje").
Det enda problemet jag har med min teknik med att sikta på andra axeln är att jag har lite svårt med skillnaden i spårvidd (när man är en bit ifrån orginalinställningarna sas). Sen vill man gärna baka in denna funktion i en SmartCamber...
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Josen wrote:Fälgfixarna i Högsbo gjorde min, trevlig engelsman som gjorde det.
/Joachim
Hittar dem inte på eniro, har du kanske nåt nummer?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Martin Wahlberg wrote:
Josen wrote:Fälgfixarna i Högsbo gjorde min, trevlig engelsman som gjorde det.
/Joachim
Hittar dem inte på eniro, har du kanske nåt nummer?
Jag skall kolla namnet mer noga - återkommer

/Joachim
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Tänkte jag skulle prova ett recept enligt miata.net:

Rear
Toe: 1/32 inch (0°4.5' or 0.075°) IN per side
Camber: -1.75 degrees

Front
Camber: -1.2 degrees
Caster: 5.0 degrees
Toe: 1/32 inch IN per side

Men räknat i mm, vad blir toe in då?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Martin Wahlberg wrote:Tänkte jag skulle prova ett recept enligt miata.net:

Rear
Toe: 1/32 inch (0°4.5' or 0.075°) IN per side
Camber: -1.75 degrees

Front
Camber: -1.2 degrees
Caster: 5.0 degrees
Toe: 1/32 inch IN per side

Men räknat i mm, vad blir toe in då?
Bana eller gata ?

Mitt förslag ban-åka ( täntke jag åka på i år )
Toe = 0 fram och bak, alt lite in bak eller lite ut fram ( 1mm )
Caster = allt vad det går att få ( du har ändå servo-stryrning ?)
Camber : 3 - 3.5 fram, bak 2.5
Grova krängare fram, bak ingen eller OEM
Du kanske inte kan få så mycket camber, gå ner en grad fram och bak då
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Min tanke är en setup för inspirerad allmänväg-körning!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Toe in bak har jag svårt att förstå. Ere nån som kan förklara vad som händer och gör att det är bra? Toe out kan jag teoretiskt förstå, har inte provat det ena mot det andra, rätt tidsödande och inte så lätt när det är svårt att ändra i depån. :? :)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Man jag skall bygga en 'hage' som jag kan sätta upp mot bilen. Så det blir lättare att mäta. Kanske demoterbar och transportabel :)
Kopiera denna
http://www.pegasusautoracing.com/produc ... RecId=3004
Referenssnören som sätts på bilen. Då kan du flytta runt bilen och ha referensen med dig...
Hittade en Miataspecifik "hage"
http://www.ironcanyonmotorsports.com/ca ... ucts_id=39
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Martin Wahlberg wrote:
Josen wrote:Fälgfixarna i Högsbo gjorde min, trevlig engelsman som gjorde det.
/Joachim
Hittar dem inte på eniro, har du kanske nåt nummer?
Däckman /Fälgfixarna - ligger mitt-emot Frej-huset i Högsbo.

/Joachim
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Toppen! Tack för detta, nu ska bara framvagnen ihop! Å för att det ska kunna ske vill jag gärna ha +grader igen tack!! :D
Post Reply