Hur mycket ger 205 bredd jämfört med 185 på R-däck?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Hur mycket ger 205 bredd jämfört med 185 på R-däck?

Post by Andreas E »

Står i valet och kvalet om jag ska snåla och köpa 185 mm däck (på orginalfälgar) eller lägga pengar 205 däck och då även köpa 15" fälgar.
Har dock lite tomt i kassan. Ska snart hämta min beställda personliga säkerhetsutrustning (kostar...) och sedan blir det ju en del utgifter till att få bilen helt klar och godkänd för att börja rejsa.

Ni som har erfarenhet, vad ger den ökade bredden i form av lägre varvtider? Är det dumt att snåla på däcken eller är det kanske vettigt och istället spendera pengarna på mycket körtid nästa säsong?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ni som har erfarenhet, vad ger den ökade bredden i form av lägre varvtider? Är det dumt att snåla på däcken eller är det kanske vettigt och istället spendera pengarna på mycket körtid nästa säsong?
Labbade mycket med detta på den vita jag hade och min erfarenhet är att 205:or ger bäst resultat både på kon-bana och ren ban-körning. Så ja det är värt extra slanten. Det brukar dyka upp bra erbjudande om r-däck på vintern/hösten. Sämst är det att köpa dem på våren i sista minuten -då är de alltid dyrast ;)

Sen tycker jag bilen är roligast att köra på 14" orginal fälgar/gat-däck för rent lek och rondell-drift men för prestanda gäller 205:or eller högre ;)
Last edited by Josen on Mon 15 Sep 2008, 19:42, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

I reglementesarbetet inför 2010-2012 så jag vi tittar en hel del på detta och det är lite svårt att generalisera (men man kan försöka).
En bil med en viss vikt och inte alltför mycket effekt har en däcksbredd som ger maxprestanda, går man över denna så går det långsammare igen (pga att motorn inte orkar överkomma det ökade motståndet i kurvorna).
Det är nämligen så att greppytan (contact patch) ser olika ut på smala och breda däck. Ju bredare däck desto "kortbredare" grepptyta. Kortbred yta har större del av ytan hasande eftersom mer av den är längre från "rulllinjen" än för en rektangulär yta (då behövs det iofs ett rejält smalt däck).

För att ta ett praktiskt exemel så testade Emilio på 949Racing Avons 245or på en Miata med 116hk. Det var svårkört och gick inte fortare än med 205or, främst eftersom greppet var så stort och släppet så plötsligt att den lilla motoreffekten inte klarade av att hålla hastigheten uppe i kurvorna.

Ett liknande fall (fast lite tvärt om) har vi med lätta sevens i Roadsport. De under 600kg börjar gå ner i däckbredd eftersom de inte får upp tempen i 185or. Det finns man en bredd för din vikt där det börjar bli svårt att få det att fungera.

Sen har vi kombinationen med hur mjukt gummi du tänkt använda. Toyo R888 i 195or tål inte många varv innan de blir rejält smöriga på en entonsbil, 205or tål lite mera.

Så sammanfattningsvis så skulle jag titta på vad du tänkt köra (hur länge du satsar hårt). Hårdare gummi i 185 bredd kan fungera värmemässigt (det är väl det du kört på) men greppnivån blir lägre.
225or kan däremot vara hugget som stucket mot 205or på en 1,6a av anledningarna ovan.

205or används av många bilar runt ett ton av många anledningar, en miljard flugor kan inte ha fel... :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det är nämligen så att greppytan (contact patch) ser olika ut på smala och breda däck. Ju bredare däck desto "kortbredare" grepptyta. Kortbred yta har större del av ytan hasande eftersom mer av den är längre från "rulllinjen" än för en rektangulär yta (då behövs det iofs ett rejält smalt däck).
Jag provade lite också med 195/55 R15 som jag fattar det har samma däcksyta mot asfalten som 205:or (mera i längsled ?) Det fungerade också väldigt bra. Höst-racet jag kör mot Anders O 2005 ( filmen ) så har jag 195:or och Anders 205:or ungefär samma fjädrings set ( Gula Koni kittet ) och det kändes väldigt lika mellan bilarna. Att jag tog Anders var p.g.a att hans bromsar tog slut :shock:
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

En fråga på samma ämne som kanske hjälper dig Andreas...

Jag kör med R888 205/50/15, blandning GG. GG har lämplig arbetstemperatur på 75-95 grader. Jag mätte som max upp 30 grader efter ca 15 minuters körning (även vid slutet på dagen) på Sviestad (ca 12 grader i luft och bantemperatur). Det var någorlunda jämnt över ytan. 2 grader varmare på insidan (för mycket camber -1,4 eller för lite attack i kurvorna???). Känner man skillnad på ett halt kallt däck jämfört med ett överhettat R-däck?

När ni diskuterar bredd så måste väl ni mena med en viss gummiblandning och vid en viss väderlek (temperatur). Den relativa temperaturskillnaden kan u vara 40 grader. Använder ni olika gummiblandning vid en varm sommardag jämfört med en kall dag i t.ex. Linköping? Eller ändrar ni på däcksbredden?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

peter dahlqvist wrote:En fråga på samma ämne som kanske hjälper dig Andreas...

Jag kör med R888 205/50/15, blandning GG. GG har lämplig arbetstemperatur på 75-95 grader. Jag mätte som max upp 30 grader efter ca 15 minuters körning (även vid slutet på dagen) på Sviestad (ca 12 grader i luft och bantemperatur). Det var någorlunda jämnt över ytan. 2 grader varmare på insidan (för mycket camber -1,4 eller för lite attack i kurvorna???). Känner man skillnad på ett halt kallt däck jämfört med ett överhettat R-däck?

När ni diskuterar bredd så måste väl ni mena med en viss gummiblandning och vid en viss väderlek (temperatur). Den relativa temperaturskillnaden kan u vara 40 grader. Använder ni olika gummiblandning vid en varm sommardag jämfört med en kall dag i t.ex. Linköping? Eller ändrar ni på däcksbredden?
Hade man haft ekonomiska förutsättningar så hade man förstås valt däck (bredd, hårdhet, etc.) m h t omgivningstemperatur m m, men i praktiken väljer de flesta av oss ett däck och kör med det tills det är slut...

Jag har slutat mäta däckstemp; nu mäter jag bara trycket. Jag blev bara besviken på att tempen var så ojämn över bredden, men ytterst är det ju strunt samma; det är varvtiderna som räknas...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

peter dahlqvist wrote:När ni diskuterar bredd så måste väl ni mena med en viss gummiblandning och vid en viss väderlek (temperatur). Den relativa temperaturskillnaden kan u vara 40 grader. Använder ni olika gummiblandning vid en varm sommardag jämfört med en kall dag i t.ex. Linköping? Eller ändrar ni på däcksbredden?
Man gör så gott man kan för att få däcket att arbeta vettigt vid den givna temperaturen. På Mantorp när vi hade 30 grader så var det smörigt oavsett däcktryck men det gick att hitta ett däckstryckmönster som var vettigt.

Hade man haft en sex uppsättningar däck med sig så hade man kunnat välja gummi och bredd efter omständigheterna, men de flesta av oss kör med endast ett set däck (som dessutom ska räcka hela säsongen under alla förhållanden).
De E-märkta däck vi använder finns ju inte i så många olika varainter helelr. Kumho har tre gummiblandningar, Yokohama två, Toyo en (som man kan få tag på). Vill man vara extrem kan man köra på Avon ACB10, de finns hur mjuka som helst (till ett rejält pris).

Visst skulle det vara skoj att testa att köra på räls men till kostnaden av ett set ACB10 till en timmes körning så passar jag.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote: Jag har slutat mäta däckstemp; nu mäter jag bara trycket. Jag blev bara besviken på att tempen var så ojämn över bredden, men ytterst är det ju strunt samma; det är varvtiderna som räknas...
Jag mäter ingenting... :roll: Satte däcktrycket på 1.8 runt om på årets första tävling (kullen) sen har jag inte nuddat ventilerna. Lägg 200:- på kvävgas så slipper man pilla som nybörjare. :) Kommer börja variera tryck när jag ser att tiderna inte förbättras längre...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Kommer börja variera tryck när jag ser att tiderna inte förbättras längre...
Det kan löna sig att justera trycket så man hamnat i "zonen" där det blir fin temp på ytan (krusig och utan korvningar). Men om man slipper fukt i däcken så är det lättare att förutsäga varmtrycket (så man kan styra med kalltryck).

Det är synd att jag inte kan länka till TRC's artikel om däckstryck för trackdayåkare. De testade TyreSure som verktyg och det verkar himla vettigt om man är enmasteam (och vill bygga upp en tabell över kalltryck-varmtryck för olika väder och olika banor).

Funkar denna länk till previewn av det numret kanske. Men Den artikeln jag syftar till är senare än de 20 sidorna i previewn förståss :roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Funkar denna länk till previewn av det numret kanske. Men Den artikeln jag syftar till är senare än de 20 sidorna i previewn förståss :roll:
Även i fullscreen mode är texten för liten. Nog för liten skärm på laptoppen... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote: Jag har slutat mäta däckstemp; nu mäter jag bara trycket. Jag blev bara besviken på att tempen var så ojämn över bredden, men ytterst är det ju strunt samma; det är varvtiderna som räknas...
Jag mäter ingenting... :roll: Satte däcktrycket på 1.8 runt om på årets första tävling (kullen) sen har jag inte nuddat ventilerna. Lägg 200:- på kvävgas så slipper man pilla som nybörjare. :) Kommer börja variera tryck när jag ser att tiderna inte förbättras längre...
Tror jag ska börja sälja nitrogen på banorna! 8) .. (Har en 10kg:s tub med regulator i garaget!)

Vanlig luft består av 78% kväve och utan dubbla ventiler lär man inte få in många extra % kväve. Sen gäller väl allmäna gaslagen här, så man kan ju diskutera hur/om det gör nån större skillnad med 100% kväve i däcken..

En fördel är väl att kvävgasen inte läcker ut lika lätt "genom" gummit och därmed bibehåller trycket för slitage och bränlseekonomins skull..

Läs dessa innan ni slänger bort pengar på kvävgas.. :wink:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e39755.ece

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Peter Sandström wrote:Tror jag ska börja sälja nitrogen på banorna! 8) .. (Har en 10kg:s tub med regulator i garaget!)

Vanlig luft består av 78% kväve och utan dubbla ventiler lär man inte få in många extra % kväve. Sen gäller väl allmäna gaslagen här, så man kan ju diskutera hur/om det gör nån större skillnad med 100% kväve i däcken..

En fördel är väl att kvävgasen inte läcker ut lika lätt "genom" gummit och därmed bibehåller trycket för slitage och bränlseekonomins skull..
Största fördelen är att bli av med vattnet, teknisk luft (dykarkompressor med tork) fungerar lika bra.
Smidigare än 10Ltub när man har gratis luft på jobbet.

Ska man vara nördig så är det ju CO2:HFC R404 A 50:50 som gäller. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Tja, jag vet iaf att det funkar även om jag inte orkar repetera min gymnasiekemi... :roll:
Tror nog också, efter att ha läst rejstrådarna, att det har med vattenfri gas att göra. Kan tycka att 200:- för att slippa "ånganneexpansion" i däcken känns billigt... Hmmm undrar om det finns billiga filter till kompressorn som tar bor all vätska? Magkänslan säger ju att en vattenavskiljare inte är tillräcklig för att göra luften sånär som 100%igt torr, men jag kan ha fel...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Magkänslan säger ju att en vattenavskiljare inte är tillräcklig för att göra luften sånär som 100%igt torr, men jag kan ha fel...
Kolla på torkanläggning till dykarkompressor om du vill ha torr luft.
Vattenavskiljaren gör att du bara har 100% relativ fuktighet i den 7barsluft som kompressorn ger till luftpåfyllaren. Med ett Mollierdiagram för fuktig luft så kan man då kolla upp mängden vatten per liter luft och sen räkna om det till 2bar och däckets volym (om man vill veta hur många gram vatten man har i däcket och vid vilken temp det kondenserar/förångas (daggpunkten)).
Det är lättare att köra heltorrt om man vill vara noggrann, det blir enklare räkningar och mera förutsägbart.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Tack för infon. Låter som jag kommer att gräma mig nästa säsong om jag köper 185 breda Yokohama igen (med tanke på mina 1.09 tider på Kinnekulle behöver jag all hjälp jag kan få inför cupen nästa år). Jag får fortsätta leta efter begagnade 15x7" fälgar (ingen som vill sälja sina OZ för under 2000 kr...) och köpa Toyo R888 under hösten/vintern.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply