Toyo R888, generella visdomsord

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Första ggn på Toyo, hur löd domen? Har precis gått ifrån Toyo och undrar om jag inte gått på däcksäljarsnack då marginalerna rimligtvis är bättre på lite dyrare däck... :?
Man få ju köra in inställningarna för varje däckstyp innan man ger slutgiltig dom (klockan ljuger sällan). Det kan ju ta en uppsättning att komma underfund med den, Toyo behöver camber för att fungera.

Efter tre uppsättningar Toyo så vet jag vad de går för i mitt fall, jag skulle aldrig vilja bli av med deras prestanda i vått. Men för torrt så vill jag gärna ha nåt som inte överhettar lika fort (nåt som peakar på varv 10 istället för varv 5 som nu hade varit en förbättring). Kumho i medium är tanken för tillfället eftersom de inte är så mycket dyrare.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Kumho i medium är tanken för tillfället eftersom de inte är så mycket dyrare.
En mening som lugnar mitt beslut... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Första ggn på Toyo, hur löd domen? Har precis gått ifrån Toyo och undrar om jag inte gått på däcksäljarsnack då marginalerna rimligtvis är bättre på lite dyrare däck...
Det gick ju inte långsammare än förra gången ( Yokosar ) men däcken verkar behöva mera camber sliter konstikgt och varför de skriker hela tiden begriper jag inte ? Har jag råd blir det nog Yokosar i framtiden känns det som nu. Men skall köra några race med dem nu för rättvis utvärdring. Allmnänt så känns det mjukare och mindre distinkta. Tror också de är känsligare för exakt rätt lufttryck för att inte överhetta.
Möjligen så har lättare miator lättare att fungera optimalt på Toyos ?
Men som regndäck är de säkert överlägsna

Kul bild på bild på klubbens egn buse Josen ;)

Hade Jonas varit mycket snabbare ( vilket han kanske borde varit med - 30 kg ) hade självförtroendet fått sig en törn ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Allmnänt så känns det mjukare och mindre distinkta. Tror också de är känsligare för exakt rätt lufttryck för att inte överhetta.
Möjligen så har lättare miator lättare att fungera optimalt på Toyos ?
Men som regndäck är de säkert överlägsna
Mjukare är de, både i stomme och gummit.
Jag siktar på 1,7bar varmtryck och när jag lyckas med det blir det inte smörigt förrän varv 5-7 ungefär. Men mina dämare har lågfartkomp som jobbar däcken lite hårdare än andra.
I väta så trivs jag som fisken i vattnet med dem. Efter 1aracet på Falkenberg (helt fuktig asfalt med mindre fuktiga spår) så var däcken ljumna när jag kom imål. Då gick jag ut på 1,8bar kallt och hade ca 2,1 efteråt.
Medium Kumho med regnmönster verkar fungera bra på andra bilar iofs (Wiklunds Alfa tex).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:Jag siktar på 1,7bar varmtryck och när jag lyckas med det blir det inte smörigt förrän varv 5-7 ungefär. Men mina dämare har lågfartkomp som jobbar däcken lite hårdare än andra.
Jag ligger på 1,9 till 2,0 varmt, men får nog hålla med om att däcken är bäst de fem första varven... Jag kör nog Toyo en säsong till...
boris
Posts: 3
Joined: Tue 30 Sep 2008, 22:15

Post by boris »

vill gärna överstyra ngt
Post Reply