Ritning på bussningar

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Ritning på bussningar

Post by Magnus Claesson »

Är det någon som har ritning på bussningar till länkarmarna?
Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt! :wink:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt!
Jahaja, Marcos hade ju trä chassi, men träbussningar...!?!?. :roll: Håller med om att det kan bli skumt... :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

JOnas wrote:
Tänkte ge mig på att svarva egna så det blir stumt!
Jahaja, Marcos hade ju trä chassi, men träbussningar...!?!?. :roll: Håller med om att det kan bli skumt... :wink:
Trä?! Här skall svarvas i Delrin eller Oilon! :D
Vi har ju en massa miljonmaskiner så bara står helt oanvända på jobbet! Både svarvar och fräsar, sprillans nya är dom med!
Är det någon som vill hjälpa till och är en klippa på programmering så är de välkomna att hjälpa till då jag inte är någon stjärna på programmering! Maskiner och verktyg ordnar jag! :D

En liten teaser:
ImageImage
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Och vad blir priset på en HEL-sats?? :lol:

(En sån maskin startar man väl inte utan att köra minst tusen stycken??)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Patrik Rydh och Henrik Pihl har ju gjort egna...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Patrik Rydh och Henrik Pihl har ju gjort egna...
Jag hittade en kladdlapp med mått vid flytten i helgen men vet inte om jag fortfarande kan tyda den efter något år. :? Varje bil är dessutom något unik och jag tror inte man kommer undan utan att schimsa dom i sidled i vilket fall.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Lat lösning:
1. Handla
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... D=107&HS=1

2. Mät upp

3. Testmontera

4. Om det fungerar tillfredställande, svarva nya på nätterna och sälj :)

Alternativt plockar du bort de köpta, snyggar till dem och säljer vidare.

Men ju hårdare material desto mer justeringar behövs för att passa precis dina bärarmar och subframes.

Mazda Motorsports Delrinbussningar skall tydligen kräva en del tillpassning för att passa men de är tydligen heller aldrig för små.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

:lol: Hade jag sett den bilden innan jag började egentillverkningen så hade jag nog aldrig påbörjat projektet! Det tog mig en hel helg vid svarven att få ihop alla delarna och då hann jag inte borra ut de rostfria hylsorna. Ett jobb som visade sig vara lika påfrestande som svarvningen. Ett tips är att hitta hylsor i ett något mjukare material. :wink:
Attachments
ES_Miata_1118102.jpg
ES_Miata_1118102.jpg (183.72 KiB) Viewed 1744 times
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Cyberoid wrote::lol: Hade jag sett den bilden innan jag började egentillverkningen så hade jag nog aldrig påbörjat projektet! Det tog mig en hel helg vid svarven att få ihop alla delarna och då hann jag inte borra ut de rostfria hylsorna. Ett jobb som visade sig vara lika påfrestande som svarvningen. Ett tips är att hitta hylsor i ett något mjukare material. :wink:
När man ser det så är det ju ganska svettigt! Får la börja med att fixa iordning bakvagnen i vinter. Det är nog ett lagom projekt...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Niklas Falk wrote:Lat lösning:
1. Handla
http://www.949racing.com/index.asp?Page ... D=107&HS=1

2. Mät upp

3. Testmontera

4. Om det fungerar tillfredställande, svarva nya på nätterna och sälj :)

Alternativt plockar du bort de köpta, snyggar till dem och säljer vidare.

Men ju hårdare material desto mer justeringar behövs för att passa precis dina bärarmar och subframes.

Mazda Motorsports Delrinbussningar skall tydligen kräva en del tillpassning för att passa men de är tydligen heller aldrig för små.
Lat är jag ju men jag vet att om jag köper något så kommer det monteras i bilen och då kommer jag aldrig göra något eget! Skall ta mig en titt på bakvagnen i helgen. Troligtvis plockar jag bort allt i vinter! Känner bara att det finns miljarder grejer som skall göras med bilen, helburen ser jag som det största hindret.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Bättre att kalla det för utmaning än hinder... :wink:

Fan, en bur fixar du lätt! Du har ju snirklat ihop konstverk med svetsen förr. Har du inga bilder på choppern och hotrodden du svetsade ihop? 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Bättre att kalla det för utmaning än hinder... :wink:

Fan, en bur fixar du lätt! Du har ju snirklat ihop konstverk med svetsen förr. Har du inga bilder på choppern och hotrodden du svetsade ihop? 8)
Göra en bur klarar jag väl av men det är mer att jag inte litar på genombränningen av mina egna svetsningar! Mina alster har inte direkt några större krav på hållfasthet! :lol:

Kan inte se likheter med en bur men håll till godo...

Image
Image
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

8) 8) 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply