Fjäderkonstanter

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Fjäderkonstanter

Post by jafo »

Lämpliga fjäderkonstanter med R-däck? Vad kör ni med för fjäderhårdheter på era tävlingsbilar, erfarenheter på olika hårdheter?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fjäderkonstanter

Post by Niklas Falk »

Sikta på ca 12/8, men det går fint att testa lite runtomkring det. Ca 11-13/7-9
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Fjäderkonstanter

Post by jafo »

Tackar för svaret Niklas, Det är svårt det här :think2: Jag har haft konversation med Meisterr, deras grundsetup är 10/6kg, de säger att de flesta clubräsers hanterar lite lägre hårddheter bättre p.g.a bilen är mer förutsägbar och därför kör snabbare.

Jag förstår att hårdare behöver inte vara bättre av olika orsaker, man lär sig en hel del när man läser på olika forum, men det svåra är ens egna preferenser och vad som passar dem, och är då erfarenheten kommer in. Erfarenheten i mitt fall kunde dock vara mycket bättre, i det här fallet.

Vad var det som avgjorde för er räsers, när ni bestämde för att gå upp i fjäderhårdhet till era nuvarande.
Samt hur uppfattar ni körbarheten blev efter uppgraderingen i hårdhet, blev det mer svårkört på gränsen t.ex.
Många verkar köra på 12/8kg och i närheten efter vad man har läst här och på andra forum.

Vad är den upplevda fördelen med ungefär t.ex 12/8kg respektive lägre fjäderkonstanter?

Om jag tappar lite tid per varv i början p.g.a lite för hårda dämpare är inte hela världen, körträning är det som gäller i det fallet för mig. Men om kan utvecklas med utrustningen man har utan att den måste uppgraderas snart igen är ett plus, och jag vill definitivt inte ha en dämpare som bottnar och går på ändstoppen hela tiden.

Det är bra det här att man bolla sina tankar med andra, man upptäcker nya aspekter som man själv inte har tänkt på tidigare, och därför måste ta ställning till.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fjäderkonstanter

Post by Niklas Falk »

Problemet med att plocka råd från diverse håll är att få grepp på vad de optimerat. Racing som kör på gatdäck (som mestadels i UK) är nåt annat.

Det är däcken som styr mest, sen så kör man så mjukt man kan utan att det tar i eller går långsammare.
Klockan är din bästa vän, sen kommer känslan i rumpan och däckstempsmätning.

Fjädrar är billiga och slits väldigt lite, bara att testa sig fram mao.
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Fjäderkonstanter

Post by jafo »

Det är som du skriver Niklas, svårt att få helhetsbilden av all info, kommer nu att gå för 12/8kg. Sen får jag prova (köra) mig fram som du säger :D
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Fjäderkonstanter

Post by chriss »

http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm

Här kan du knappa in och få en fingervisning om balansen också.
Sen tänkt på att dämparna klarar inte av hur hårda fjädrar som helst utan då får man byta eller shimsa om dämparen också. Annars blir det studsigt ;)
Chriss Rice
Göteborg
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Fjäderkonstanter

Post by jafo »

Har beställt GT1 från MeisterR, med 12/8kg i fjäderkonstanter. Det ska bli intressant att göra första körningen med dessa till våren, och tack för alla tips på forumet!
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply