Hur nära bumpstoppen vågar jag gå bak? Gaz Gold nb

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
linusry
Posts: 15
Joined: Mon 21 Nov 2011, 15:01
Location: Göteborg
Contact:

Hur nära bumpstoppen vågar jag gå bak? Gaz Gold nb

Post by linusry »

När jag sänkte bilen till stax under 10cm så märkte jag att bilen nästan står på bumpstoppen bak. Efter att ha kört bilen lite på gata med en hel del gnisslande ljud från bakvagnen så höjde jag bilen tills jag kunde köra en liten sväng på gatan utan att bumpstoppen hade använts. Nu hade jag höjt tillbaka till standardhöjd bak ungefär vilket ser lite underligt ut när fronten är så låg...

Det senaste är att jag har sänkt baken en cm och bilen har fungerat OK på ett sprintrace, den var inte för överstyrd i varje fall.

Hur mycket är det OK att bumpstoppen används utan att väghållningen påverkas för mycket negativt?

Det sitter dubbla bumpstopp på varje coilover bak av bra vit kvalitet som utgör säkert minst 5cm av fjädringsvägen tillsammans.

bil: MX-5 nb -98
Fjädring: 500 fram och 300 bak, Gaz Gold coilovers, GAZ top mounts nb
Krängningshämmare: Racing beat fram med justerbara drop links, ingen bak
Bussningar: gamla orginal
Linus Rydberg
Motornavet Racing Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hur nära bumpstoppen vågar jag gå bak? Gaz Gold nb

Post by chriss »

Ta bort ena bumbstoppen så du får lite mer fjädringsväg.
Att slå i bumbstopp gör bilen lite oförutsebar och risk för att tappa grepp. Att studsa på bumbstopp genom en kurva kan lätt göra att du tappar fäste och då påverkar varvtider negativt och din och din bils hälsa om det går lite väl brett ;)

Dessa bilar är kända för kort fjädringsväg bak och du kommer åka på bumbstopp men försök att hålla det till ett minimum. Hellre lite högre bil, fjädringsväg och fin geometri på hjulen än klapp sänkt bil.

Kul att se dig på Falkenberg! Bra kört!
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hur nära bumpstoppen vågar jag gå bak? Gaz Gold nb

Post by TPR »

Tjena Linus,

Kolla bilderna på mina bumpstopps som vi pratade om i helgen:
viewtopic.php?f=6&t=1367&start=75
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply