Page 1 of 1

Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Sun 04 Sep 2016, 20:34
by Ulf G
Hej
Då man läser om hjulspindlar/hub fram verkar de ju som man skall "packa om" även originalspindlar med racingfett. Är de någon tillverkare (ej OEM) som håller bättre kvalitet och som fungerar rimligt länge på en racebil?
Kan man köpa tätningen och "lagerkransen" separat?

Hälsn Ulf

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Mon 05 Sep 2016, 08:44
by chriss
Dennis köpte några från staterna med högtempsfett och fina pinnbultar.

Jag köpte några från england med världens kortaste pinnbultar.

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Mon 05 Sep 2016, 11:41
by Mats Lundin
Jag har köpt mina nav inkl framhjulslager på IL motorsport, två st hemma för just över 2000 kr. De håller ca ett år på min bil, visar det sig när jag kollade tidigare fakturor. tycker det är lite väl lite, dock kör jag bilen till träffar och banor ca 400 mil/år. Bilen har ganska extrem framhjulsinställning och 15 mm spacer per sida.

Jag byter inte ut fettet mot mer värmehärdigt - skulle det ger längre livslängd för dessa framhjulslager?

Jag undrar om Mazda originalframhjulslager för mer än dubbla priset är värda pengarna, får jag så mycket längre livslängd med dem?

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Mon 05 Sep 2016, 15:40
by Anders Träff
Vänster fram gäller det extremt mycket! Håller lagret ett år på en tävlingsbil är det ok. sen är momentet extremt

viktigt passningsrost på axel eller lite slitage på spindeln för kortar livslängden avsevärt. Mx-5ans

lager är inte anpassad för det fäste som finns i R-däcken

Nr 82
Anders Träff

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Mon 05 Sep 2016, 21:14
by Ulf G
Då man läser på amerikanska sidor om spec Miata verkar inte original hub vara lösningen, utan det har växt fram en " industri" där man blueprintar främre hjulspindlar dvs man använder begagnade eller nya ( från välkända tillverkare som SKF el NTN) sedan byter man kulorna mot bättre ( rundare o starkare) o givetvis racingfett. vg se https://mazdamotorsports.com/webapp/wcs ... UXOhNluPWS
Till och med Mazdaspeed (dvs Mazda Motorsport Developments usa) säljer blueprintade hjulspindlar och det måste ju betyda att man inte är nöjda med originalreservdelen. Kostnaden för en blueprintad hub verkar växla mellan 100-295 USD. Firmorna erbjuder också nav m längre hjulbultar av fabrikat ARP, som tydligen är golden standard då det gäller bultar i hjulnav.

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Posted: Mon 05 Sep 2016, 21:37
by Anders S
När jag gick licenskursen så höll läraren ett långt tal om hur viktigt det var med nedkyningsvarvet efter ett pass, och att helst inte använda bromsarna alls då så att skivorna hann svalna så mycket som möjligt innan man stannar i depån. Annars skulle värmen gå ner i navet och smälta bort fettet i lagren. Vet inte hur relevant det är för våra bilar, men kan vara värt att nämnas kanske?