Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by Ulf G »

Hej
Då man läser om hjulspindlar/hub fram verkar de ju som man skall "packa om" även originalspindlar med racingfett. Är de någon tillverkare (ej OEM) som håller bättre kvalitet och som fungerar rimligt länge på en racebil?
Kan man köpa tätningen och "lagerkransen" separat?

Hälsn Ulf
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by chriss »

Dennis köpte några från staterna med högtempsfett och fina pinnbultar.

Jag köpte några från england med världens kortaste pinnbultar.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by Mats Lundin »

Jag har köpt mina nav inkl framhjulslager på IL motorsport, två st hemma för just över 2000 kr. De håller ca ett år på min bil, visar det sig när jag kollade tidigare fakturor. tycker det är lite väl lite, dock kör jag bilen till träffar och banor ca 400 mil/år. Bilen har ganska extrem framhjulsinställning och 15 mm spacer per sida.

Jag byter inte ut fettet mot mer värmehärdigt - skulle det ger längre livslängd för dessa framhjulslager?

Jag undrar om Mazda originalframhjulslager för mer än dubbla priset är värda pengarna, får jag så mycket längre livslängd med dem?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by Anders Träff »

Vänster fram gäller det extremt mycket! Håller lagret ett år på en tävlingsbil är det ok. sen är momentet extremt

viktigt passningsrost på axel eller lite slitage på spindeln för kortar livslängden avsevärt. Mx-5ans

lager är inte anpassad för det fäste som finns i R-däcken

Nr 82
Anders Träff
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by Ulf G »

Då man läser på amerikanska sidor om spec Miata verkar inte original hub vara lösningen, utan det har växt fram en " industri" där man blueprintar främre hjulspindlar dvs man använder begagnade eller nya ( från välkända tillverkare som SKF el NTN) sedan byter man kulorna mot bättre ( rundare o starkare) o givetvis racingfett. vg se https://mazdamotorsports.com/webapp/wcs ... UXOhNluPWS
Till och med Mazdaspeed (dvs Mazda Motorsport Developments usa) säljer blueprintade hjulspindlar och det måste ju betyda att man inte är nöjda med originalreservdelen. Kostnaden för en blueprintad hub verkar växla mellan 100-295 USD. Firmorna erbjuder också nav m längre hjulbultar av fabrikat ARP, som tydligen är golden standard då det gäller bultar i hjulnav.
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Kvalitet på eftermarknads hjulspindel /hub fram?

Post by Anders S »

När jag gick licenskursen så höll läraren ett långt tal om hur viktigt det var med nedkyningsvarvet efter ett pass, och att helst inte använda bromsarna alls då så att skivorna hann svalna så mycket som möjligt innan man stannar i depån. Annars skulle värmen gå ner i navet och smälta bort fettet i lagren. Vet inte hur relevant det är för våra bilar, men kan vara värt att nämnas kanske?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply