Hjulinställning i Västerås / Enköping

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Hans Beskow
Posts: 2
Joined: Sat 29 Aug 2015, 22:55
Location: Grillby, Enköping

Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Hans Beskow »

Är det någon som känner till en verkstad i Västerås eller Enköping som kan göra hjulinställning med icke-standard vinklar? Alltså där jag kan be dem ställa in de vinklar jag vill ha. När jag ringer runt så verkar de flesta bara vilja ställa in märkets standardvinklar.

Har sett på forumet att det finns en del bra verkstäder i Stockholm, t ex Däckspecialen i Västberga, Bandhagens Däck, Däckia Kista. Dessa är ju tänkbara, men om det finns en bra verkstad på närmare håll så vill jag hellre använda den.

Såg ett gammalt tips (från 2009) om Bilservan i Västerås. Någon som har gjort hjulinställning där?

Jag lämnade in min NA för några veckor sedan till en verkstad i Enköping.
De lyckades inte ställa in de vinklar som jag ville ha.
Nu vill jag gå till en annan verkstad, för att få veta om det är något fel på bilen (krockad, ramsned etc) eller om det bara var fel verkstad förra gången.

Jag bad dem göra dessa inställningar:
Fram: Camber -2.0 gr, Toe-in 1.6 mm (0.8 mm per sida), Caster 5.0 gr
Bak: Camber -2.0 gr, Toe-in 1.6 mm (0.8 mm per sida)

De lyckades inte ställa in tillräckligt mycket negativ camber på båda framhjulen.
Resultatet blev att jag nu har -1.9 grader på VF och bara -0.3 grader på HF.
Ingen höjdare att ha så olika vinklar fram, så något måste göras.

Fälgarna är 15 x 7 med offset (ET) 35 mm. Däcken är Toyo R888 205/50-15.
När jag först satte på de nya däcken så tog de i skärmkanterna.
Men nu har jag tagit bort innerskärmarna och böjt in fästöronen för innerskärmarna, så nu går däcken fria överallt.
Hans Beskow
NA 1992
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Anders Träff »

Tror inte att någon annan verkstad kan ställa så mycket annorlunda , du behöver nog byta till exentriska bussningar innan du kan få mera camber. Det verkar vara ganska stor skillnad från bil till bil :shoc

Anders Nr82
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Anders S »

Jag har max camber fram med standardbussningar på min NB och hamnar då runt -1.7 grader. Vi ställde Tommys NBFL i somras och hamnade också där i närheten. Nu är min bil inte jättelåg, sänker man den mer så blir det några tiondelar till. Det sägs att det går att få ut mer camber på en NA med standardbussningar, men ska man ha lite mer riktiga racevinklar så måste man ha excenterbussningar.

Det är viktigt när man mäter camber att hjulen verkligen står rakt fram, ett litet styrutslag så ändras camber direkt (p g a caster), men det borde förstås verkstaden känna till. Märkligt att man lämnade ifrån sig bilen med så olika vinklar där fram. Om det inte gick att ställa mer på den ena sidan borde man ju ha hört med dig hur du ville ha det.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Niklas Falk »

Hans Beskow wrote:De lyckades inte ställa in tillräckligt mycket negativ camber på båda framhjulen.
Resultatet blev att jag nu har -1.9 grader på VF och bara -0.3 grader på HF.
Ingen höjdare att ha så olika vinklar fram, så något måste göras.
Om neandartalarna bakom verktygen fattat att det inte är en skruv per parameter ("en för Caster och en för Camber" har jag hört lite väl många gånger...), så är nåt snett eller böjt.
"Grönt på maskinen" för en miata är mellan plus 0,7 till minus 1,1 eller nåt liknande, det finns gott om verkstäder som är nöjda när de fått sin miljonmaskin att visa rätt färg :bang2:
En rakt monterad subframe med oböjda bärarmar ska ha samma max camber V och H (inom nån tiondel). Om nu bilen inte är extrremt sned i övrigt
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Miatamannen »

Jag och Nille hade bilarna inne hos Däckkompaniet i Västerås.
Enligt vad jag tror och kan säga så blev det helt ok då jag ville ha cirka 1,5 graders negativ camber fram.
Ring och kolla med dom i alla fall
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
MrMagu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 23
Joined: Tue 08 May 2012, 22:57
Location: Västerås

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by MrMagu »

Miatamannen wrote:Jag och Nille hade bilarna inne hos Däckkompaniet i Västerås.
Enligt vad jag tror och kan säga så blev det helt ok då jag ville ha cirka 1,5 graders negativ camber fram.
Ring och kolla med dom i alla fall
Jag kan bara instämma med vad Janne säger om Däckkompaniet i Västerås. Dom fixade min NB i somras.
Inga problem att få dom att (försöka) ställa dom vinklar man vill ha. En liten kontrollfråga från deras sida bara att jag var medveten om att det avvek från normala värden för en MX-5:a.
Sen lyckades dom inte nå -2,0 Camber fram men det tror jag blir svårt för de flesta.
Mats Gustafsson aka MrMagu
Västerås
User avatar
Hans Beskow
Posts: 2
Joined: Sat 29 Aug 2015, 22:55
Location: Grillby, Enköping

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Hans Beskow »

Tack för många bra svar!
Jag ska prova Däckkompaniet så får vi se om dom kan göra ett bättre jobb än Enköpingsfirman.
Hans Beskow
NA 1992
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hjulinställning i Västerås / Enköping

Post by Nille »

Ring däckkompaniet på 021-127550 och hälsa från mig :wave:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Post Reply