Page 1 of 1

Inkörning av bromsbelägg

Posted: Mon 25 May 2015, 20:20
by JOnas
Ska köra på kinnekulle t helgen och tänker byta bromsbelägg innan.
Har köpt HAWK, och i deras Bedding instructions står följande (förutom själva inkörningen av beläggen):
"Clean a used rotor surface with fine sand paper or steel wool before bedding new pads".

Men Vafasen... Hur viktigt kan det vara? Har nya skivor sedan förra sommaren. :?
Vill ju att det ska bli bra.

Är lite stressad (nervös) också..
:-[...

Re: Inkörning av bromsbelägg

Posted: Mon 25 May 2015, 21:17
by Mats Lundin
Brukar aldrig "köra in" nya belägg. Bara att gasa och bromsa som vanligt.
Har kört Performance friction och Carbotech.

Re: Inkörning av bromsbelägg

Posted: Mon 25 May 2015, 21:58
by Niklas Falk
En del belägg lever på ett tunt lager av beläggning på skivan (svagt blått i Carbotechs fall). Om du använt en annan sorts belägg eller lyckats få till fläckig beläggning (som kan upplevas som vibrerande skivor) så kan det vara bra att smärgla bort det och börja om.

Men kallbromsande brukar slipa bort beläggningen ändå, och sen fixas det till genom de två bromsningar man gör per varv på Kinnekulle.

Re: Inkörning av bromsbelägg

Posted: Tue 26 May 2015, 20:06
by JOnas
Tack för svar!
Jaja, jag kanske inte orkar sandpappra skivorna utan nöjer mig med att åka ut och bromsa in beläggen som vanligt.

Ses!