eBay coil over och KONI Sport

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

eBay coil over och KONI Sport

Post by Max »

Det kanske var längesedan, men jag minns att någon hade köpt ett billigt "coil-over" kit från eBay, med några kassa sänkfjädrar och ställbara fjädersäten till för kaffepengar. Vad var det de hette? Kan det ha varit de här?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-90-9 ... 0076752504

De ser ju väldigt sportiga ut... :lol: Jag är bara ute efter sätena, alltså.
Last edited by Max on Thu 10 Jul 2008, 21:07, edited 1 time in total.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tror inte dom är speciellt dyra hemma heller.. Kolla med ex stötdämparexperten..

// Per
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Ok, nu har jag ju redan en dämpartråd, så jag startar ingen ny. Jag läste i den här tråden http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ort+clicks att man inte ska överstiga ett fullt varv från mjukaste inställningen på KONI Sport. Är det skitsnack, eller?

Återigen coil-over rören, är det någon som har gjort någon sådan modifiering här? Jag skulle vilja se hur det ser ut.

Var har ni köpt era fjädrar? Det känns spontant inte som att det skulle skilja så mycket mellan Eibach och något billigare, så det borde finnas billiga fjädrar att få tag i.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Josen modifierade sina Koni med eBay "coil-overs". Han hade dock H&R fjädrar istället... Detta var på hans gamla, den vita bilen.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30230
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag har gjort det på mina Koni.. Men vet inte om jag har någon bild på det.. Ska kika!
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Per Hammarsjö wrote:Jag har gjort det på mina Koni.. Men vet inte om jag har någon bild på det.. Ska kika!
Vad bra! Vilken diameter har du på dina fjädrar? Det är ju rätt bra när man kommit ner i standarddimensionerna, då de fjädrarna är både billigare och tillgängliga i fler varianter. Var köpte du dina rör?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag lät Pelle på stötdämparexperten fixa med allt. Blev lite dyrare då. Men han har sånt liggande om du vill göra själv.

Jag har inte bilen intill mig just nu.. :) Kommer hem på måndag då kan jag mäta upp dom om du vill.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Per Hammarsjö wrote:Jag lät Pelle på stötdämparexperten fixa med allt. Blev lite dyrare då. Men han har sånt liggande om du vill göra själv.

Jag har inte bilen intill mig just nu.. :) Kommer hem på måndag då kan jag mäta upp dom om du vill.
Ok, han skrev till mig att han inte hade några kit, men det var kanske för specifikt frågat av mig. Jag frågar igen...

Har du provat hela rebound justerspannet? Jag funderar på om det där är skitsnack, eller om man kanske skulle lyssna.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Max har du inte Magnus gamla bil ? Där sitter väl bra dämpare ?
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Josen wrote:Max har du inte Magnus gamla bil ? Där sitter väl bra dämpare ?
Jo och visst, men det vore rätt trevligt att kunna ställa höjd och cornerweighta i framtiden. Jag skulle vilja ha bättre koll på var man får tag i olika grejer, så jag frågar lite. :) Jag funderar lite på helpersprings bak, för fjädrarna är kortare än dämparslaget. Frågan är om det funkar och får plats, de här dämparna verkar inte riktigt vara gjorda för såna "avancerade" lösningar.

Sen kan man väl enkelt uttrycka det som att min bil är bra, men era har blivit bättre sen 2004, eller när det var han gorde några resultat sist. Men han var säkerligen duktigare än mig på att köra, så det är ju största grejen, naturligtvis. :roll:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Max wrote:
Josen wrote:Max har du inte Magnus gamla bil ? Där sitter väl bra dämpare ?
Jo och visst, men det vore rätt trevligt att kunna ställa höjd och cornerweighta i framtiden. Jag skulle vilja ha bättre koll på var man får tag i olika grejer, så jag frågar lite. :) Jag funderar lite på helpersprings bak, för fjädrarna är kortare än dämparslaget. Frågan är om det funkar och får plats, de här dämparna verkar inte riktigt vara gjorda för såna "avancerade" lösningar.

Sen kan man väl enkelt uttrycka det som att min bil är bra, men era har blivit bättre sen 2004, eller när det var han gorde några resultat sist. Men han var säkerligen duktigare än mig på att köra, så det är ju största grejen, naturligtvis. :roll:
Självklart skall man fråga :)

Är det fasta Bilstein dämpare på den ? Det jag minns av den bilen var att jag tycket den gick lite väl lågt och 'struttade' en del. Struttande brukar komma när fjädren tar över från dämparen. Kanske ett översyn av dämparna + ett gängat rör med lite höjning skulle göra susen ?
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Han skrev Bilstein i annonsen, men det är KONI. Skumt att man inte vet vad man har för grejer. Men han är väl inte så tekniskt lagd, för att uttrycka det MILT.

Jag tänkte att jag skulle låta bli att skruva på inställningar innan jag lärt mig köra ordentligt, men det verkar inte bättre än att jag i princip blir tvungen att pilla. Jag tyckte att dämparna verkade vara lite mjuka och när jag kollade stod de på mjukaste läget. :shock: Passar sådär till fjädrarna som ser hyfsat kraftiga ut.

Mycket EDIT nu. Jag borde läsa först och skriva sen! Stämmer motion ratio 0.7 fram och 0.8 bak på NA?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Passar sådär till fjädrarna som ser hyfsat kraftiga ut.
OK förklarar ju struttandet - Gula Koni orkar inte hur länge som helst att hålla emot race-fjädrar. Då har du ju lite options framför dig att välja bland ;)
Är det någon som vet vad det är för motion ratio fram och bak på NA?
Rydqvist hemsida har en bra tabell som ger en översikt.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Ja, där står mycket vettigt, men jag hittar inget om motion ratio där. Ah, jag hann ju ändra innan...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hej igen..

Har hjälpfjädrar på mina Koni. Eller måste, annars skulle fjädrarna vrida sig när det kränger..
Med gängtuben på så höjer man nivån rejält på dessa dämpare. Nackdelen är ju innandömet som inte tillåter speciellt mycket och att max hårdhet på fjädrarna verkar ligga där jag är. dvs 90 NM. Men det funkar ju för debutsäsong + 1-2 säsonger till.. Eller ja, hur länge man vill.

Jag har ju inte sätt hur länge dom håller för den här typen av körning.

Inställningarna på dämparna kan man ju pilla lite med. Jag har inte gjort tester själv för att se om det går fortare. Är nöjd med beteendet som bilen har nu och då står dämparna på hårdaste.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Per Hammarsjö wrote:Hej igen..

Har hjälpfjädrar på mina Koni. Eller måste, annars skulle fjädrarna vrida sig när det kränger..
Med gängtuben på så höjer man nivån rejält på dessa dämpare. Nackdelen är ju innandömet som inte tillåter speciellt mycket och att max hårdhet på fjädrarna verkar ligga där jag är. dvs 90 NM. Men det funkar ju för debutsäsong + 1-2 säsonger till.. Eller ja, hur länge man vill.

Jag har ju inte sätt hur länge dom håller för den här typen av körning.

Inställningarna på dämparna kan man ju pilla lite med. Jag har inte gjort tester själv för att se om det går fortare. Är nöjd med beteendet som bilen har nu och då står dämparna på hårdaste.
Ja, det funkar säkert skitbra, framförallt i förhållande till priset. Du har alltså justerat dem mot stoppet på hård-hållet?

Sitter dina gängtuber på själva dämparkroppen, eller på det gamla fjädersätet?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Har kommit till insikt att mina Koni inte fungerar lika bra längre (ca 4 år och 5000 mil). Funderar på att lämna in dem för renovering och då kommer givetvis fundering på om man skulle sätta på coil-overs samtidigt när man ändå plockar ner dem.
Problemet är att bilen går som vardagstransport och jag just nu inte är så sugen på att köra med race-fjädrar (redan nu småjobbigt att köra på grusvägen till sommarstugan).
Fungerar det med mer normala fjädrar (jag har Flying Miatas fjädrar som sänker 20-25 mm) när man satt på coil-overs på Koni-dämpare? Eller måste det till kortare & hårdare fjädrar?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Skälet till att sätta ebay coil overs på Konidämparna är att kunna använda 2" racefjädrar. Ska du köra med FM fjädrarna du har finns ingen anledning att skaffa ebay coilovers. Det lär inte passa heller då det är avpassat för annan fjäderdiameter.

Vad är det du vill uppnå?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Anders Ohlsson wrote:Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Skälet till att sätta ebay coil overs på Konidämparna är att kunna använda 2" racefjädrar. Ska du köra med FM fjädrarna du har finns ingen anledning att skaffa ebay coilovers. Det lär inte passa heller då det är avpassat för annan fjäderdiameter.

Vad är det du vill uppnå?
Jag måste göra något åt mina Koni-dämpare eftersom de inte fungera bra längre. Min tanke vara att lämna in dem för renovering till Stötdämparverkstan. På sikt (kanske till 2010) är planen att bättra på väghållningen med hårdare fjädrar och grövre krängningshämmare. Tänkte vara smart och spara lite pengar/tid genom att slippa lämna in dämparna två gånger (en gång för renovering och en gång för att montera coli-overs). Men jag förstår nu att det inte fungerar att köra med FM-fjädrar och coil-overs som en mellanlösning innan jag tar steget och satsar fullt ut på en bil med race-väghållning (och komfort därefter).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Andreas K wrote:Tänkte vara smart och spara lite pengar/tid genom att slippa lämna in dämparna två gånger (en gång för renovering och en gång för att montera coli-overs).
/Andreas K
Ebay varianten är dessutom bara en lös insats som vilar mot ordinarie fjädersäte på dämparen så den kräver ingen montering.

En klart bättre variant i budgetklassen är KSport eller D2 dämparna som varit uppe till diskussion i andra trådar. Ställer man dämparna mjukt så har acceptabel komfort för vardagsbruk tycker jag. Du kan ju dessutom välja fjäderkonstant. En bra kompromiss kunde ju då vara en något mjukare fjäder men ändå hårdare än FM som du har. Jag skulle inte lägga pengar på att renovera Koni som du ändå tänker byta ut på sikt.
Post Reply