Fälgar

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
2ny
Posts: 5
Joined: Tue 14 Apr 2015, 21:54
Location: Stockholm

Fälgar

Post by 2ny »

Hej! Har precis inskaffat en Miata NB om jag fattat beteckningen rätt, (2003). Jag är ute efter fälgar som sitter bra och nära kanterna men inte riktigt greppat ET biten. Jag har sökt runt och läst en hel hög med trådar om fälgar.

Jag har sett att visa utomlands kör 15" X 8 ET0 vilket känns som att det inte går att få in under kanterna utan att modifiera dom. Jag funderar även på 15"x8 ET20. Någon som vet ifall det går in? Kommer inte köra så mycket bana så mer att det ska se bra ut än att spara lite tid på varven.

Såg även en bild på forumet här med en miata med reg. Nr DJG 153. Och nr 62 på sidan med svarta fälgar någon som känns vid mått på de hjulen?

Kan tillägga att bilen är sänkt men med ställbara dämpare.

/ Tony
/ Tony Carlsson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Fälgar

Post by Niklas H »

Team Dynamics Prorace 1.2 15x8" ET35 med 205/50/15 bridgestone re-002 sitter såhär:

Låter som det är nära vad du letar efter.

Image
Niklas Holmlöv
2ny
Posts: 5
Joined: Tue 14 Apr 2015, 21:54
Location: Stockholm

Re: Fälgar

Post by 2ny »

Tack! Någon som kör med mindre ET?
Det där såg helt ok ut men 25 borde gå att få in då tycker jag, som det ser ut på bilden iaf :)
/ Tony Carlsson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Fälgar

Post by Niklas H »

Då får vi visa lekhjul :)

Rota k7 15x9" ET36 med 225/45/15 r888

Image

Kräver 3mm spacer fram på nb, funkar ej med orginadämpare, kan bli tight bak på na utan spacer/skärmbreddare.

Du borde väl komma undan med 15x8 et 25, kolla på http://www.willtheyfit.com/
Niklas Holmlöv
2ny
Posts: 5
Joined: Tue 14 Apr 2015, 21:54
Location: Stockholm

Re: Fälgar

Post by 2ny »

Där har vi nåt! :)
En kommande fråga då, hur skiljer sig ET när man ändrar bredden på fälgen? Då du skrev att detta va ET36 och de sitter längre ut än på tidigare bild, i mitt huvud bör de hamna ytterst lite längre in då du har ett högre ET tal gentemot tidigare bild på ET35. eller har du spacer på där? Tänkte om det bara gällde fär original fjädring/dämp.

Det sitter TA Technix coilovers på min som är ställbara, vet ej hur de skiljer sig i strl mot original.
finns du i Sthlm?
/ Tony Carlsson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Fälgar

Post by Niklas H »

Dels så körs det på andra bilden 3mm spacer fram. Dels så är fälgen 1" bredare ;)

Jag finns i småland, så det blir en rejäl åktur för att titta på en fälgkant. ET beskrivs i mm, 1" är 25mm. Denna tum bygger åt båda håll, dvs 12,5mm längre ut (-1mm pga et 36 istället för 35 + 3mm spacer) så 14,5mm.

Vill du ha samma avstånd till skärmkant på en 8" fälg letar du efter ET 36-14,5 = ET 21,5, det kan ju vara knepigt att hitta, men ET 25 med några mm spacer funkar ju. Eller så kan du chansa på ET 20, men det är lättare att spaca ut några mm än att svarva fälgen.

TA coilisarna borde ha mindra fjäderdiameter än orginal och funka utmärkt, men med 8" borde inte fjäderdiameter spela någon roll.
Niklas Holmlöv
2ny
Posts: 5
Joined: Tue 14 Apr 2015, 21:54
Location: Stockholm

Re: Fälgar

Post by 2ny »

Aha! Tack för det! :up:

Om det då är ca 3mm spacer för att komma ut lite till från ET25 gentemot ET20 så kanske det till och med fungerar med lite stretch på däcket så får de plats med ET20. Men kan även va dumt att chansa.

Vad rekommenderar du för däckdimension på en 15x8 fälg? 215x45x15? :)
/ Tony Carlsson
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Fälgar

Post by Niklas H »

205/50/15 (på ett däck med hyggligt bra mösterbredd, detta varierar mellan olika tillverkare även om däcket officiellt är lika brett enl. siffrorna). Denna dimension ger dig möjlighet till bra däck, 215/45/15 ger egentligen bara toyo t1-r, de funkar på minibussar, men är rakt av värdelösa om du vill ha bra väggrepp.

Mycket stretch går långsamt, låt bli det ;) camber/höjdjustera hellre i så fall.
Niklas Holmlöv
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Fälgar

Post by chriss »

T1-R är ett lättvikts däck som jag upplevt som mycket bra. Måste testa fler däck då flera sågat denna.
Tyckte de höll länge, bra grepp lätt körda på bana och tålde en del värme. Kör nästan samma tider med dessa som men mina 888or.
Chriss Rice
Göteborg
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Fälgar

Post by Niklas H »

Nästan samma tider som i inom minuten? ;)

Antingen är dina r888 helt slut, eller så kör du för sakta på dem (och vad jag minns kör du ganska fort).
Det skall inte vara möjlig att köra lika på dessa däck.
Niklas Holmlöv
2ny
Posts: 5
Joined: Tue 14 Apr 2015, 21:54
Location: Stockholm

Re: Fälgar

Post by 2ny »

Tack för tipsen! Håller nu utkik efter några sjyssta fälgar till vettigt pris samt så är jag sugen på att testa R-däck trots att den kommer gå mest på gata.
/ Tony Carlsson
Post Reply