Däck & Fälg funderingar.

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Däck & Fälg funderingar.

Post by norlin »

Kinekulle dödade definitivt mina R-Däck så nu börjar funderingar på vad jag ska åka på nästa år, och jag behöver forumets erfarenhet.

Förts några förutsättningar:
  • Ingen tävling men så många banträffar jag kan hinna med planeras.
    Kan tänka mig att åka en uppsättning torrt och en uppsättning vått då jag har 2 uppsättningar fälgar, frånsett besiktning/glass& korv hjul.
    Livslängd över prestanda.
    Önos var från början utrustad med 116 friska hästar, nu har några rymt, så det är inget effekmonster
Fälgar att tillgå: (Har ingen koll på vikterna på dessa.)
  • 15 x 6,5 ET 42, dessa har jag kört 205/50-15 på.
    15 x 7,0 ET 28, dessa har jag endast provmonterat och bedömt att det bör gå att åka med dessa.
Frågorna är:
  • Vilka fälgar ska jag ha till R-däcken?
    Bred & ET viktigare än ev. viktskillnad?
    Ska jag fixa 15mm spacers till 15 x 6,5 ET 42 hjulen hamnar så lika det går, jmf mot 15 x 7,0 ET 28 hjulen?
    Tips på prisvärda däck.
    195 eller 205?
    Funkar R-Däcken i regna eller ska jag ha nått "regn-däck"? (Vad kör ni i kuppen på?)
    Något jag glömt?
Tackar på förhand.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Dennis Kullman »

Först: väg fälgarna.
6,5" är väl lite i smalaste laget, men kanske som "regnhjul" med Toyo R888 på?
Om de andra inte är alltför tunga, så sätt Kumho på dem.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by norlin »

Nu har jag vägt kompletta hjul:
15x7" 15.8kg med Bridgestone Potenza Zero 195/50-15 82V
och
15x6,5" 14,6kg med Michelin Pilot Sport 205/50 ZR15
Skiljer 1,2kg/hjul eller 4,8kg/bil

Blev jag något klokare?
Vad är tungt? 15kg eller 20kg /hjul?

Nu googlar jag för fullt för att få fram någon vikt på däcken, inte så lätt...

Funderar på att åka & dra av ett däck/sats för att få exakt fälgvikt.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Dennis Kullman »

gissar att däcken väger ca 9 kg, vilket ger en fälgvikt på ca 5,5 resp 6,5 kg. Det är rätt bra. En riktigt lätt 15x7 ligger på ca 5 kg, sen blir det riktigt dyrt...
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by norlin »

Ok, då lutar det år att åka torrdäck på 7" ET28 blir ju lite bredare åxå.
195 eller 205 av lämpligt fabrikat, det kvarstår som fråga.

Kanske kan använda mina Bridgestone Potenza Zero 195/50-15 82V som regndäck? :think2: det är ju inga race planerade, vill bara ha däck med bra mönster och strunta i om det regnar på banträffen,
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Dennis Kullman »

norlin wrote:Ok, då lutar det år att åka torrdäck på 7" ET28 blir ju lite bredare åxå.
195 eller 205 av lämpligt fabrikat, det kvarstår som fråga.

Kanske kan använda mina Bridgestone Potenza Zero 195/50-15 82V som regndäck? :think2: det är ju inga race planerade, vill bara ha däck med bra mönster och strunta i om det regnar på banträffen,
Varför inte? :D
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Niklas H »

205 går fortare, 195 är billigare.
Vill du jaga dina egna vervtider är 205 att föredra, vill du bara ha roligt är 195 ett gott alternativ med lite mer lekfull bil och lägre kostnader.
Niklas Holmlöv
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Matte P »

Hur ser det ut på en 1,6:a?
Går det verkligen snabbare med 205:or?
Jag skulle kunna tänka mig att det större däcket hämmar accelerationen på den motorsvaga bilen och att skillnaden i kurvhastighet mellan däcken inte är stor nog för att använda det bredare och tyngre däcket.
Hur tänker ni andra?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Niklas Falk »

Trial&Terror, om temp och slitage fungerar för de 195or du väljer, kör på det.
Men även en effektsvag 1,6a kommer att prestera bättre varvtider på 205, med allt optimerat, med de däck vi har tillgängliga.

Nu vet jag iofs inte hur Hankook TD i 195 skulle fungera (de finns inte i 205) jämfört med 205 Kumho... Den som testar får veta, lite.

Det är inte bara Lämmeltåg som gjort att så många kör Kumho K61 i 205, men förr eller senare så kommer det nåt snabbare (eller så ändras det nåt pga myndighetskrav).

Hade vi haft fler banor av Anderstorps karaktär eller ännu större andel högfartssektioner så skulle kanske rullmotståndet påverka, men nu är det ju inte fallet. Dessutom är luftmotståndet ett större problem. 225 breda börjar däremot ge lite utslag.

Kör på 205 på 9" fälg, det fungerar finfint :)
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Victor »

195:or är lite vekare i stommen (195/50 R15 har lastindex 82, 205/50 R15 har 86 eller 89 med extra load) så det kan vara svårare att få jämnt slitage med den vikt/belastning som en MX-5:a ändå utövar på däcken (195/50 R15 verkar funka bra på sevens och liknande bilar som väger 3-400 kg mindre).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Alexander Mullaart »

Jag hade köpt en uppsättning 195or till en omappad 1.6a, kanske i hård gummiblandning för livslängd. Kortare rullomkrets, mindre ofjädrad vikt och marginellt sämre grepp gör att bilen känns rappare och mer lekfull, kul på gränsen och bara lite långsammare. Upplever även att 195or (åtminstone Toyo) är rätt mycket vekare i stommen än sina bredare alternativ precis som Victor nämner. Detta bidrar nog till att däcken upplevs som rätt snälla på gränsen, man märker när det börjar kasa. Minst 15x7 är nog att föredra för att få lite spänning i stommen, lite extra camber hjälper också.

Körde på R888 GG 195or på Knutan i helgen istället för Kumho K61 205or, var mellan 0.5-1s långsammare än tidigare med nästan samma variabler. Det blev lite tidigare växlingspunkter och senare gaspådrag i exit, nästan all tid tappas i långsammare partier där sidokrafterna blir för stora. Tyckte nästan att det gick snabbare över krönet än tidigare, var väldigt enkelt att parera överstyr i snabba kurvor. Tydligt är att 195orna (iaf GG Toyo) aldrig skulle hålla ens ett sprintrejs, men som träningsdäck fungerar de utmärkt även på lite snabbare ekipage.

Men framförallt är 195or skitskoj, borde vara hårda 195or som enhetsdäck i cupen :mrgreen:!
Alexander Mullaart
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Däck & Fälg funderingar.

Post by Dennis Kullman »

Toyo "håller" inte ett (torrt) sprintrace i 205 heller; på min bil funkar de grymt bra nästan från första metern fram till 4-5 varv (på Knutan), sen går det snabbt (öh...) utför...

Riktigt bred fälg i relation till däckets bredd kan nog i någon mån kompensera för den veka sidoväggen... sen kommer variabeln tryck in i bilden...
Post Reply