Coilovers

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Coilovers

Post by Nille »

Är den någon som har tips på bra coilovers som man även kan åka med på gatan. Jag har kollat lite på BC RACING för 8000:- är de bra kvalité på dom? Är dom hårda att köra på gatan?
Eller har ni några andra tips eller ska man satsa på Öhlins igen :think2:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Coilovers

Post by rcm »

Jag frågade Reine Bergström flerfaldig SSK mästare och han rekonomerade AVO, så jag beställde en sats lika mx-5 cupdämparma uk och på testet på Gellåsen så var det sätt up bilen var lättskörd (men slö)
Per Fogelberg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Coilovers

Post by Victor »

På de engelska forumen verkar de gilla MeisterR, också en Taiwan/Kinadämpare som BCRacing men med mer support och forumnärvaro av importören i England. Och med tanke på hur ojämna engelska B-roads kan vara så lär de funka bra på gata. Exempeltråd: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=123266
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Coilovers

Post by Niklas Falk »

Annars har KH en uppsättning enkeljusterade dämpare redo på hyllan. Funkar finfint med 120/80 - 110/70 fjädrar i 180mm/7" längd.
Lite annan prisbild iofs.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Coilovers

Post by Nille »

Är det någon som kör med dom här?
http://www.raidopower.se/coilovers-kspo ... over/894-0 hur hårde är fjädrarna?

BR racing coilovers har tydligen nästan gått upp 500:- i pris förra veckan hos Street and track!

Jag väntar även på en offert från Öhlins som kommer nästa vecka.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Coilovers

Post by Myran »

Nille wrote:Är det någon som kör med dom här?
http://www.raidopower.se/coilovers-kspo ... over/894-0 hur hårde är fjädrarna?

BR racing coilovers har tydligen nästan gått upp 500:- i pris förra veckan hos Street and track!

Jag väntar även på en offert från Öhlins som kommer nästa vecka.

Om k-sport har kvar sin gammla design så är inte nedre fästet justerbart. Dvs ändrar du höjden så tappar du fjädringsväg. Blir på tok för kort slaglängd i dessa på miatan.

Rekomenderar helt klart BC-racing före K-sport(d2 och xyz är samma som k-sport)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Coilovers

Post by Andreas E »

Myran wrote:
Nille wrote:Är det någon som kör med dom här?
http://www.raidopower.se/coilovers-kspo ... over/894-0 hur hårde är fjädrarna?

BR racing coilovers har tydligen nästan gått upp 500:- i pris förra veckan hos Street and track!

Jag väntar även på en offert från Öhlins som kommer nästa vecka.

Om k-sport har kvar sin gammla design så är inte nedre fästet justerbart. Dvs ändrar du höjden så tappar du fjädringsväg. Blir på tok för kort slaglängd i dessa på miatan.

Rekomenderar helt klart BC-racing före K-sport(d2 och xyz är samma som k-sport)
Kan svara för K-sport och där är de nedre fästet justerbart på de främre dämparna men inte på det bakre - med andra ord går det fritt att ställa höjden fram men inte bak. Dock är dämparna gjorda så att höjden blir tämligen bra bak så det gör inte så mycket att de bakre dämparna inte är justerbara i höjdled. Jag tycker att Ksport är ett vettigt alternativ i det lägre prisspannet (där BC Racing också finns och verkar bra).
Funderar du på Öhlins-dämpare tycker jag du ska kolla upp de specialbyggda dämparna som Kent Hejiel som kör i MX-5 Cup har byggt - kostar liknande Öhlins men då får du prylar som är riktigt anpassade för miatan.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Coilovers

Post by xtimmyx »

Jag kör BC BR på MR2:an med 5kg-fjädrar fram och 8kg bak. Förvisso Macpherson-upphängning och annan viktfördelning på MR2:an men jag är otroligt nöjd med dem på bana.

För de ojämna vägarna här nere dock är de otroligt hårda, även för min smak, även i mjukaste läget. Förmodligen inget problem på de silkeslena vägarna hemma i Sverige dock. Köpte jag en Miata idag skulle jag sannolikt peta på BC på den också.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Jast
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Thu 26 May 2011, 19:58
Location: Fjugesta

Re: Coilovers

Post by Jast »

Jag har kört med K-sport på min röda NA och de har fungerat riktigt bra, köpte 12/8 i hårdhet och den känns fast men inte stötig i fjädringen.
Köpte BC racing BR (7999 hos DDesign) till min NB som jag precis satt dit och på de korta provturer jag haft än så länge känns det bra.
Janne Stalfelt
ND -16 med Tein coilovers, Wilwood bromsar och HardDog båge.
NBFL -01 sport, BC racing BR coilovers, Simons 2,5 avgas och lite extra andningshjälp.
NB - 00 som är under renovering. Såld
NA -92, K-Sport Coilovers, JRSC M45, JR grenrör, ACT 1 koppling mm. Såld
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Coilovers

Post by Nille »

Jag vet att det brukar reas ut coilovers på hösten. Brukar det även gälla BR coilovers eller är det bara vissa märken?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Coilovers

Post by Nille »

Lyfter denna tråd. Brukar det reas ut coilovers under vintern?
Jag håller även koll på England om det dyker upp någon rea. Nu har man ju hela hösten och vintern på sig att leta och att bestämma sig...
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Coilovers

Post by Andreas E »

Nille wrote:Lyfter denna tråd. Brukar det reas ut coilovers under vintern?
Jag håller även koll på England om det dyker upp någon rea. Nu har man ju hela hösten och vintern på sig att leta och att bestämma sig...
Raidopower brukar ha rea under vinterna på Ksport (går med båt i gemensam beställning = tar lite tid att få hem prylarna). Om Ksport är av intresse kan du ringa till dom och kolla.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Coilovers

Post by chriss »

viewtopic.php?f=9&t=3218 Finns håär på forumet också.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
mwiborn
Posts: 12
Joined: Wed 11 Dec 2019, 11:42
Location: Anderslöv
Contact:

Re: Coilovers

Post by mwiborn »

Jag ser att Raidopower har 15% rabatt på K-sport Super Sport Coilovers till Mazda MX-5. Är det någon som har erfarenheter av dessa och kan rekommendera dem?
https://www.raidopower.se/product/super ... -2015-2019
Magnus Larsson
Filur
Posts: 7
Joined: Wed 21 Aug 2019, 18:14
Location: Hisingen

Re: Coilovers

Post by Filur »

CB85FD03-FCEB-4780-A90A-2EC1C99A9B2F.jpeg
Allt från Taiwan är typ samma och görs av samma krets människor i typ samma fabrik. Det skiljer lite färger och fjäderkonstanter.
Viktor Holm
Post Reply