Studsande bakhjul vid acceleration

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
thomas
Posts: 3
Joined: Thu 08 Apr 2010, 16:35

Studsande bakhjul vid acceleration

Post by thomas »

Hej alla.
Har sökt i forumen efter en orsak och åtgärd till ett problem jag har men inte hittat ngt. Hoppas jag inte drar upp något gammalt....
Bilen är en NA (1991). Överladdad 1,6 liters pjäs. Sänkt och lite bearbetad för aktiv "vardagskörning". Skulle förmodligen bli fullständigt frånåkt på bana men det fungerar ruskigt bra för aktiv vardagskörning. 7x16" fram och 9x16" bak. Öppen diff (tror jag "odiffat" kallas).
Tilläggas skall kanske att det är riktigt kul att plåga på en miata och det är precis vad jag gör :)
Med min körning så händer det att man gör en riktig hård start till och från. Kul men problemet är att bakhjulen "studsar". Minsta lilla man kränger till så bilen inte drar rakt...inga problem, det bara slirar men utan krängning, drag rakt fram, studsar det friskt och det är ju inte nyttigt.
Hittar inget som kan förklara detta.
Dämpare och fjädrar verkar helt ok.
Lite glapp i bussningarna till diffen men det verkar som om det ska vara så?!
Ser inget onormalt med övriga bussningar.
Tänkte fråga om råd här då den samlade kunskapen vida överstiger min när det gäller miator.
Någon?
Thomas Tengvall
matskilhed
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 7
Joined: Wed 17 Nov 2010, 15:05
Location: Örebro

Re: Studsande bakhjul vid acceleration

Post by matskilhed »

Har ibland samma fenomen på min överladdade 1,8. Också sänkt men med lsd-diff. Min egen teori har varit att bakänden sätter sig så mycket att bumpstoppen tar emot. Då studsar bakänden upp, greppet släpper och när bakhjulen greppar igen börjar det hela om. Men det är en påhittad teori. Närmaste veckan kommer jag att höja bilen någon cm för jag är lite less att det tar emot här och där.
Mats Kilhed
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Studsande bakhjul vid acceleration

Post by Niklas Falk »

Fjädrar och dämpare löser problemet, men det är en liten snårskog att hitta rätt.
Bra fjädringsväg bak är aldrig en nackdel.

Hade studsiga starter med 03an med koni/fm. Men den blå har aldrig haft de problemen.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Studsande bakhjul vid acceleration

Post by Myran »

Fick med vissa däck detta problem på min 1.8-turbo. Inga glapp.. Aluminiumbussnignar till diffen och ordentliga fjäderben.

Labbade lite med hårdheten på dämparna och vart bättre.

Ibland undrar jag om det har med avstämningen mellan hårdhet på dämpare och fjäder o göra.

Jag löste det oftast genom att gasa mera så studsa det inte ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply