Hur fungerar R-däck när de blir slitna?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Hur fungerar R-däck när de blir slitna?

Post by Andreas E »

Har för mig att någon sagt att R-däck fungerar bra tills dess att de blir slitna och fungerar då riktigt dåligt. Har Yokohamas A048 på bilen och ett däck på högersidan börjar bli riktigt slitet nu (lite mönster kvar än så länge). Stämmer det att greppet försvinner när de slitns ner?
Skulle gärna vänta med att köpa nya däck till efter Kinnekulle (beroende på hur många sekunder efter er "proffs" jag är då ska jag bestämma om jag kör vidare på 185mm och 14" eller ska byta till 205mm och 15")

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det finns grepp hela mönstret ner, det är när du börjar närma dig corden som gummit ändrar karaktär (dvs sista millimetern eller två innan corden kommer fram). Men i det läget finns det alltid risk att slitbanan lossnar i sjok också.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Satte mitt person-bästa på Knutan ( 1.11.9 ) med rejäl bromsplatta och corden frame på vänster fram :twisted: Finns grepp hela vägen ner, en faran ligger i att få punkteringar.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Körde också ner på corden en gång. Då fungerar det inget bra kan man säga. Men så långt är ju inte meningen att man ska gå. Annars tycker jag de funkar bäst de sista milimetrarna. Blir ju mer som slicks när mönstret är borta :D

För att få jämt slitage så brukar jag "rotera" däcken flitigt. Dvs flytta däcken mellan hö och vä sida osv beroende på bana etc. Rotationsriktningen behöver man inte bry sig om (så länge det är torrt i alla fall). Det går lika bra att köra dem baklänges. Vill man få ut maximal livslängd så kan man ju även vända däcken på fälgen så att säga. Det är ju alltid utsidan som tar slut först. Problemet är ju kostnaden för att lägga om däcken och balansera på nytt.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Hoppas att jag kan få åka med någon av er erfarna kulle-förare och lära mig hur man ska köra på baksidan över krönen på bästa sätt.

/Andreas K

PS. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska investera i hjälm, overall osv innan Kinnekulle och vara med på 60-minutes eller ej. Det är lockande men dagens löneinformation på jobbet gav inte tillräckligt med pengar för att räkna hem "investeringen"...
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Andreas K wrote:Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Jag har bara varit där en gång, men vänster fram slets mycket mer än de andra däcken, så du kanske bör rotera dem under dagen?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:
Andreas K wrote:Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Jag har bara varit där en gång, men vänster fram slets mycket mer än de andra däcken, så du kanske bör rotera dem under dagen?
VF och Kinnekulle är alltid en lite speciell historia. Men med lite varsamhet med abuse understeer i Kvarnkurvan går det att hålla det i lite schack.
Men minst ett reservdäck med sig är inte dumt (så man tar sig hem om det går illa åt VF innan man hinner se det)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote:
Andreas K wrote:Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Jag har bara varit där en gång, men vänster fram slets mycket mer än de andra däcken, så du kanske bör rotera dem under dagen?
VF och Kinnekulle är alltid en lite speciell historia. Men med lite varsamhet med abuse understeer i Kvarnkurvan går det att hålla det i lite schack.
Men minst ett reservdäck med sig är inte dumt (så man tar sig hem om det går illa åt VF innan man hinner se det)
Har tydligen lite tur att det är mina högerdäck som är mest slitna (framför allt ett av dem). Ska se till att sätta bästa däcket på VF inför Kinnekulle.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Andreas K wrote:/Andreas K

PS. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska investera i hjälm, overall osv innan Kinnekulle och vara med på 60-minutes eller ej. Det är lockande men dagens löneinformation på jobbet gav inte tillräckligt med pengar för att räkna hem "investeringen"...
Det är klart att du ska "investera" :D i det! Den känsloupplevelse du kan få ut av att vara med i racet är obetalbart, :twisted: tro mig! :D
Post Reply