Har för mig att någon sagt att R-däck fungerar bra tills dess att de blir slitna och fungerar då riktigt dåligt. Har Yokohamas A048 på bilen och ett däck på högersidan börjar bli riktigt slitet nu (lite mönster kvar än så länge). Stämmer det att greppet försvinner när de slitns ner?
Skulle gärna vänta med att köpa nya däck till efter Kinnekulle (beroende på hur många sekunder efter er "proffs" jag är då ska jag bestämma om jag kör vidare på 185mm och 14" eller ska byta till 205mm och 15")
/Andreas K
Hur fungerar R-däck när de blir slitna?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Hur fungerar R-däck när de blir slitna?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Körde också ner på corden en gång. Då fungerar det inget bra kan man säga. Men så långt är ju inte meningen att man ska gå. Annars tycker jag de funkar bäst de sista milimetrarna. Blir ju mer som slicks när mönstret är borta
För att få jämt slitage så brukar jag "rotera" däcken flitigt. Dvs flytta däcken mellan hö och vä sida osv beroende på bana etc. Rotationsriktningen behöver man inte bry sig om (så länge det är torrt i alla fall). Det går lika bra att köra dem baklänges. Vill man få ut maximal livslängd så kan man ju även vända däcken på fälgen så att säga. Det är ju alltid utsidan som tar slut först. Problemet är ju kostnaden för att lägga om däcken och balansera på nytt.
För att få jämt slitage så brukar jag "rotera" däcken flitigt. Dvs flytta däcken mellan hö och vä sida osv beroende på bana etc. Rotationsriktningen behöver man inte bry sig om (så länge det är torrt i alla fall). Det går lika bra att köra dem baklänges. Vill man få ut maximal livslängd så kan man ju även vända däcken på fälgen så att säga. Det är ju alltid utsidan som tar slut först. Problemet är ju kostnaden för att lägga om däcken och balansera på nytt.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Hoppas att jag kan få åka med någon av er erfarna kulle-förare och lära mig hur man ska köra på baksidan över krönen på bästa sätt.
/Andreas K
PS. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska investera i hjälm, overall osv innan Kinnekulle och vara med på 60-minutes eller ej. Det är lockande men dagens löneinformation på jobbet gav inte tillräckligt med pengar för att räkna hem "investeringen"...
Hoppas att jag kan få åka med någon av er erfarna kulle-förare och lära mig hur man ska köra på baksidan över krönen på bästa sätt.
/Andreas K
PS. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska investera i hjälm, overall osv innan Kinnekulle och vara med på 60-minutes eller ej. Det är lockande men dagens löneinformation på jobbet gav inte tillräckligt med pengar för att räkna hem "investeringen"...
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
VF och Kinnekulle är alltid en lite speciell historia. Men med lite varsamhet med abuse understeer i Kvarnkurvan går det att hålla det i lite schack.Dennis Kullman wrote:Jag har bara varit där en gång, men vänster fram slets mycket mer än de andra däcken, så du kanske bör rotera dem under dagen?Andreas K wrote:Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Men minst ett reservdäck med sig är inte dumt (så man tar sig hem om det går illa åt VF innan man hinner se det)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Har tydligen lite tur att det är mina högerdäck som är mest slitna (framför allt ett av dem). Ska se till att sätta bästa däcket på VF inför Kinnekulle.Niklas Falk wrote:VF och Kinnekulle är alltid en lite speciell historia. Men med lite varsamhet med abuse understeer i Kvarnkurvan går det att hålla det i lite schack.Dennis Kullman wrote:Jag har bara varit där en gång, men vänster fram slets mycket mer än de andra däcken, så du kanske bör rotera dem under dagen?Andreas K wrote:Tack för de positiva och snabba svaren. Då kör jag med mina slitna A048 på Kinnekulle den 18/7 och ser hur många sekunder ifrån er erfarna jag kommer.
Men minst ett reservdäck med sig är inte dumt (så man tar sig hem om det går illa åt VF innan man hinner se det)
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Det är klart att du ska "investera" i det! Den känsloupplevelse du kan få ut av att vara med i racet är obetalbart, tro mig!Andreas K wrote:/Andreas K
PS. Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska investera i hjälm, overall osv innan Kinnekulle och vara med på 60-minutes eller ej. Det är lockande men dagens löneinformation på jobbet gav inte tillräckligt med pengar för att räkna hem "investeringen"...