Page 1 of 1

Lufttryck semi-rdäck

Posted: Tue 23 Jul 2013, 22:30
by Eddiebengtson
Är det samma rekommendationer som för r-däck? Jag har inte möjlighet/utrustning att köra/känna efter/ändra så jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad som har funkas bra för er andra. Jag har precis satt på en uppsättning toyo r1r och ska ta dom till banan imorgon! Tacksam för råd då jag bara hittat trådar för gatflicka eller r-däck.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Wed 24 Jul 2013, 00:01
by Nille
Jag körde på 30psi och även med 28 psi men jag hade 225/45-15.
Det funkade kanon!

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Wed 24 Jul 2013, 09:21
by FWH
Eddiebengtson wrote:då jag bara hittat trådar för gatflicka
:shock:

Vad sökte du på... :lol:

damnyouautocorrect.com?

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Thu 25 Jul 2013, 10:27
by Eddiebengtson
FWH wrote:
Eddiebengtson wrote:då jag bara hittat trådar för gatflicka
:shock:

Vad sökte du på... :lol:

damnyouautocorrect.com?
:shock: gatdäck sökte jag på...inget annat! :lol:

Testade i allafall på 2,0 bar igår och jag har blandade känslor. Greppet va ju grymt mycket bättre än minna tidigare originaldäck från 2004, men jag tyckte att det kändes lite sladdrigt emellanåt. När jag kom in i depån tyckte jag inte att dom kändes så jättevarma. Körde aldrig mer än 5 varv och då tog jag det lite lugnt på första och sista. Behöver jag sänka trycket för att få lite högre temp eller helt enkelt köra lite hårdare :)

Jag kör 195/50/15.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Thu 25 Jul 2013, 10:29
by Niklas Falk
Lite högre tryck bygger mer ytvärme i gummit (mer mönsterrörelse).

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Fri 26 Jul 2013, 09:32
by Eddiebengtson
Niklas Falk wrote:Lite högre tryck bygger mer ytvärme i gummit (mer mönsterrörelse).
Så "sladdrigheten" jag upplevde kan bero på för mycket mönsterrörelse och att jag borde köra med lite lägre tryck? Slitaget var i alla fall jämnt och fint över hela däcket.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Fri 26 Jul 2013, 10:08
by chriss
Börjat få kläm på mina Toyo 888 och kör 2 bar varmtryck (1,7 kalla). Köp en däckstrycksmätare och mät när du kommer in i depån. 2 bar kallt kan vara mycket högre när det blir varma. De ska va lite mjuka och sladdriga första varven innan de blir varma.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Fri 28 Mar 2014, 22:14
by Anders S
Lyfter den här tråden igen, är inte säker på att den ursprungliga frågan blev helt besvarad. Jag har beställt nya Toyo R1R och hoppas hinna byta ut mina gamla slitna R888 till Gelleråsen den 12 april. Är det alltså "R-däcktryck"som gäller för R1R (ca 1.8-2.0 kg/cm2, och inte "gatdäckstryck" (2.5 eller mer)? Visserligen kan man testa sig fram men det är bra att ha något riktvärde att börja med. Jag antar att det finns många i klubben som kört på R1R.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Sat 29 Mar 2014, 16:53
by Victor
Närmare R-däckstryck skulle jag säga. Jag har kört 2,1-2,2 kg i mina Federal 595 RS-R (lite lägre än jag trodde först p.g.a. mätare som visade för mycket) och det har slitit jämnt och fint.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Sun 30 Mar 2014, 11:20
by Conny Lundell
Jag körde på Yokohama semi-R däck förra säsongen och dom verkade funka bäst
med 2-2.2 bars varmtryck. Vet ej hur det är med Toyo däcken men det borde väl vara ganska likt.

Conny

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Mon 31 Mar 2014, 08:31
by Nille
Jag körde mina Toyo R1R 225/45-15 på 30 psi. Jag hade samma däcktryck på bana som på gatan.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Mon 31 Mar 2014, 22:13
by Anders S
Tack för tipsen, jag siktar på 2 bars varmtryck till att börja med så får jag se hur det känns (ungefär som med de gamla R888-däcken). Jag antar att det är stommarna som avgör vilket tryck man ska ha och att dessa däck har stommar som ligger nära R-däckens.

Re: Lufttryck semi-rdäck

Posted: Fri 30 May 2014, 15:25
by Lill_John
Jag körde 2,0 bar varmtryck i min R1R som jag hade förra året. Dom däcken har lite hårdare stomme än vanligt gatdäck plus att dom är rätt mjuka i gummiklackarna (jämfört mot tex 888). Så dom känns som att köra på vinterdäck med bra grepp :P

mvh