Heat cycle toyo R1R

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Heat cycle toyo R1R

Post by Eddiebengtson »

Ska montera mina nya R1R idag och tänkte köra första vändan på mittsverigebanan imorgon. Hur har ni heat cyklat dessa däck? Antar att det inte räcker med att ta det lugnt första varven och sen låta svalna utan att däcken behöver vila minst 24 timmar? Räcker "gatkörning" för att få upp tempen för en första cykel? Tar gärna emot alla sorts tips :)
Edvard Bengtson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Heat cycle toyo R1R

Post by Lejban »

Eddiebengtson wrote:Ska montera mina nya R1R idag och tänkte köra första vändan på mittsverigebanan imorgon. Hur har ni heat cyklat dessa däck? Antar att det inte räcker med att ta det lugnt första varven och sen låta svalna utan att däcken behöver vila minst 24 timmar? Räcker "gatkörning" för att få upp tempen för en första cykel? Tar gärna emot alla sorts tips :)
Aldrig hört nån heatcykla R1R, det är bara att köra på. Tror inte ens R888 som är toyos r-däck behöver heatcyklas som dom andra tillverkarna r-däck behöver göra.

Sätt på däcken, åk till bana, kör hårt, ha kul!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Heat cycle toyo R1R

Post by Miatamannen »

Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Heat cycle toyo R1R

Post by chriss »

Du vill få upp däcken i arbets temperatur och sedan låta dem vila omonterade i 24 tim. Frågan är om du kan få upp arbetstemperatur på gatan eller någon större parkering eller liknande.
Man vill ju värma och bryta gummi molekylerna som sedan binds ihop igen under vilan. Undrar om en bastu teoretisk skulle kunna göra en heat cycle? Nu är jag inte alls påläst utan har läst lite här och var men tycker det är intressant speciellt då däcken verka hålla längre då man hört många med helt nya rdäck köra slut på en förmiddag.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Heat cycle toyo R1R

Post by Niklas Falk »

Hoosier och annat med gammaldags racegummi (vissa slicksgummiblandningar) kan behöva specielbehandling (och belönar dig för det).
Med Kumho, Yokohama och Toyo är det bara att skrubba av formvaxet på utvarvet och sen ge max. De tappar lite efter första dagen men sen är det samma speed fem helger senare, ned till strax innan corden.

Dvs sluta oroa dig och strunta i gamla råd för andra typer av däck.
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Heat cycle toyo R1R

Post by Eddiebengtson »

Provade att våldsköra lite men fick inte däcken mer än något varma så jag får köra på att det funkar lika bra utan heat cycle :)

Tack för tipsen. Ska försöka att inte oroa mig utan bara köra hårt! ;) 8)
Edvard Bengtson
Post Reply