Page 1 of 1

Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på bana?

Posted: Tue 02 Jul 2013, 19:01
by FWH
Jag har läst en massa trådar här på forumet, men utbudet på marknaden varierar över tid så jag startar en egen tråd för lite färska råd...

Jag har tänkt att inom kort (innan nästa Gröndal körning i alla fall) köpa nya däck som jag ska köra med på gatan, men även lite på bana. Men vad ska man ha? :think2:

Jag kör 3-4 förarövningar med MRC per år (Gröndal / Malmby). (långsamma gruppen)
Jag kör kanske en eller två andra trackdays på t.ex. Sala på ett år.
Jag kör ca 1000 mil per år på gata, dock bara nöjeskörning, men ibland lite längre turer på några hundra mil.

Jag vill helst inte byta däck (mycket) mer än 1 gång per år.
Jag vill inte ha blästrade skärmkanter på bilen.

Jag har 16x7 fälgar så jag behöver 205/45 R16 eller mycket snarlikt.
Bilen är en NB FL 1,8 Sport.
Svart så klart. :lol:

Idag kör jag på Yokohama S.Drive med TW på 300, och jag är inte helt nöjd med torr greppet, inte ens på gatan faktiskt. :(

Jag tittade på Toyo Proxes R1R, mest för att jag åkte med en bil med dessa och var klart imponerad över greppet. Nu visar det sig att det (åtminstone för tillfället) inte går att få fram dessa i lämplig dimension, och frågan är egentligen om detta är rätt däck för mig.

Så, vad kör ni andra på som använder samma däck på gata och bana och vad rekommenderar ni med parametrarna ovan?


Nu är visserligen inte TW det enda som är viktigt, men jag har svårt att hitta denna info om många däck.
Någon som vet var det finns bra info om TW på olika däck?


Dessutom undrar jag om någon har koll på hur väl dimensions utbudet hos webshopparna stämmer?
T.ex. säger bythjul.com att T1R finns i min dimension, men det finns det inte enligt Toyo's hemsida.
Både infosite, bythjul.com och dackonline säger att det finns R1R i min dimension, men TWS säger att det inte går att få tag på.


Lite som jag tittat på utöver R1R:
- Hankook Vetus V12
- Toyo Proxes T1R
- Good Year Eagle F1 GS-D3
- Dunlop Sport Maxxx RT

Tacksam för råd och tips! :D

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 08:50
by Lejban
Nu senast körde jag Federal 595 RS-R. Inte lite bra som R1R men billiga och mycket bättre än alla gatdäck.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 08:58
by Nille
Hinner R-däck bli varma när man kör a-sprint eller på Gröndal på tid?
Hur mycket måste man kladda med däcktrycket med R-däck?
Med Toyo R1R kör jag samma med samma däcktryck på gata som på bana. Men jag kör ju inte på några större banor.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 08:59
by Bejon
Hej Fredrik!

Igår kväll beställde jag 2 st Toyo Proxes T1R 205/45 16 på Däckonline, kostnad 730 kr/st inklusive frakt.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 09:22
by FWH
Tack för alla svar!

T1R är riktigt billiga faktiskt, man kan elda upp lite extra bakdäck med de priserna. :P
Det är helt klart ett alternativ.
Ni som kör T1R på bana, är ni nöjda med dessa på banan?

Jag sneglade också lite på Federal RS-R, även dessa har bra pris.

Om man pratar R1R / Federal RS-R typ ("semi-R") däck:
- riskerar man den skärmkantsblästring det pratas om med R-däck?
- hur många gat-mil får man rimligtvis ut ur sådana?
- hur är dessa att köra på gatan?

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 09:52
by chriss
Jag kör Toyo T1R på bana och gatan och är mycket nöjd med dessa. Är inne på tredjesäsongen nu med dessa och de håller bra om man kör med huvudet ;)

Nu har jag inte kört själv på federal men en tråd på Rejsa gör en lite orolig då de spricker :shock:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87435
Och det verkar oroväckande vanligt.

Börjat köra in mina 888 och de sprätter grus :)
Jag har skrivit i någon annan tråd att de är väldigt hårda i stommarna och att de blir obekvämt men de är inte alls så farliga. Jag tror att jag körde gata med dem och dämparna inställda på hårdaste läget så det va handhavande fel :roll:

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 15:03
by Magnus
Michelin Pilot Sport 3? Lite dyrare men bra grepp och ett tåligt däck som fungerar både på väg och på bana. Pilot Sport 2 ska ha gett nästan samma grepp som Pilot Cup däcket och PS3 ska inte vara sämre. Vet dock inte hur det är med vikten men tror det är ganska OK...

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 19:53
by FWH
Klippt och Klistrat från FB.

Magnus
Michelin Pilot Sport 3?
10 hours ago · Like

Johan
Men inte så länge?
6 hours ago · Like

Magnus
Tror de håller bättre än de flesta, både för bana och lite inspirerad vägåkning... eller?
5 hours ago · Like · 1

Conny
Eftersom du kör på banträffar är det inte lika bra du köper ett semi R- däck? Du kommer ändå att vilja ha bättre grepp efter ha kört ett tag på bana. Jag har använt ett Yokohama däck som heter ad08 advan neova. Håller mycket bra. Går tyst och bra också på landsväg. Men det plockar upp grus det gör det.
5 hours ago via mobile · Like

Johan
ska väl förtydliga vad jag menade - alla gatdäck håller ju "sådär" när man kör på bana. Sen är ju Michelin PS3 ett av de bästa sportdäcken, utan tvekan.
4 hours ago · Like

Magnus
Jag håller helt med dig! Men som kompromiss känns det bättre att köpa ett riktigt bra sportdäck som funkar hyfsat även på bana och är kanon på väg. Michelindäcken har faktiskt fungerat bra under de år jag kört både bana och väg, även på banträffar då de fått gå mycket och hårt under en hel dag. Yokohama Neova som Conny nämner tror jag också är ett kanondäck som kanske funkar ännu bättre på bana än vad PS3 gör. Däremot är inte jag särskilt imponerad av Toyo T1-R, lite för veka för min smak.
4 hours ago · Like

Johan
Nu var det flera år sedan jag senast körde på bana, men när jag senast gjorde det (med min NC) så var den skodd med Bridgestone Potenza RE050. Ganska mycket gummi i mönstret, så de funkade helt OK. Har dock bara de då originalmonterade Michelin Pilot Preceda (unika för NCn) att jämföra med, de tröttnade märkbart snabbare.
4 hours ago · Like

Niklas
Jag kör yokohama neova är kanon nöjd
3 hours ago via mobile · Like · 1

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 20:14
by FWH
Det där med sprickor i Federal däcken ser ju inte helt bra ut.

Från Dackonline:
Michelin PS3 - 1253:- /st
Toyo T1R - 729:- /st
Yokohama däcken finns inte i "min" dimension.


Nu är visserligen TW bara en av många komponenter, men med tanke på att T1R ligger på 280 och mina S.Drive på 300 så är frågan hur mycket mer grep det är i T1R däcken? PS3:orna ska ligga på TW 320 om jag uppfattat det rätt. Även Hankook V12 ligger på 280.

Jag är fortfarande inte säker om jag vill ha "sport däck" eller "semi R däck".

Någon som har bra input på dessa frågor?
Om man pratar R1R / Federal RS-R typ ("semi-R") däck:
- riskerar man den skärmkantsblästring det pratas om med R-däck?
- hur många gat-mil får man rimligtvis ut ur sådana?
- hur är dessa att köra på gatan?


Ingen som testat Dunlop Sport Maxx RT med TW 240? 1356:- /st.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 21:05
by Sonett7
Nankang NS-2R är ett nytt däck av liknande typ som Federal RS-R och ett attraktivt pris - betalade ca 630 kr st för 195/55-15 på Däckonline. Hoppas hinna få på dem till 14/7 då jag skall köra på Knutstorp med TPC.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 22:00
by chriss
Vikten av däcken är också en faktor man inte får glömma. För att göra valet ännu lättare ;)
Det föll på T1R för min del för de va bland det lättaste.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 03 Jul 2013, 23:08
by jafo
Hankook RS-2 15tum funkar bra, har dessa som torrdäck istället för mina Hankook Ventus V12 Evo 16tum som får tjänstgöra som regndäck framöver om vädret tillåter. Ventus har mer mönster i däcket än Rs-2, båda upplever jag som förutsägbara i betendet utan någon dramatik. RS-2 håller några varv mer än Ventus som börjar tappa grepp efter 5-6varv på Kullen och Knutstorp.

RS-2:an hade senast nu i måndags denna vecka på Anderstorp, jämnt slitage med 2,3-2,4 Bars varmt däcktryck. började tappa grepp lite efter 6varv men som sagt tidigare inget dramatiskt och framför allt ingen beteende förändring av balansen. RS-2 är inget R-däck, men är nöjd med dessa, Ventus används tydligen i BRSCC Mazda MX-5 Championship, kolla länk ( http://www.motmotorsport.co.uk/shaved-tyres-40-c.asp ). Nu är dessa de enda däcken som jag har erfarenhet av på Miata, och hoppas att dessa amatörerfarenheter är till dig till någon hjälp :D

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Sun 27 Apr 2014, 10:56
by Niklas H
Lyfter denna gamla tråd litegrann.

Då hankook r-s2 börjar bli lite knepiga att få tag i och r-s3 inte finns i europa börjar jag titta runt lite.
Funderar på vad man ska ha. gata/bana
Tänkte mest köra konbana denna säsong och valet står väl just nu mellan:

toyo t1-r 215/45/15
hankook r-s2 205/50/15
Federal rsr 205/50/15

Finns det andra lämpliga alternativ? kör på 15x7" just nu, skulle gärna gå bredare än 205.
Kör på r-s2 nu och är en smula greppbegränsad med 195 i bredd, håller mig gärna i gatdäcksklassen, mest pga gatslitage då bilen rullar många mil gata. Har en känsla av att ett t1-r 215 är smalare i anläggningsyta än ett 205 r-s2, federalen är bredast.

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Sun 27 Apr 2014, 18:17
by Victor
Mina tips med treadwear 200 eller högre:

Kumho Ecsta XS (TW200): http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-250735

Bridgestone Potenza RE002 Adrenalin (TW220), ser lite mer gatorienterat ut i mönstret: http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-219053

Re: Den eviga frågan: vilket gatdäck som man kan köra på ban

Posted: Wed 30 Apr 2014, 20:30
by Niklas H
Kumho ser intressant ut, men verkar vara tunga, verkar även vara ganska smala i anläggningsytan.
Bridgestonsen hittar jag inte överdrivet mycket info på, men de verkar få stå tillbaka mot kumhosen bortsett från våtgreppet.


Varför, varför finns det ingen r-sX hankook i europa längre :(

nåja, har några körningar till på mina smala 195'or innan de ger upp.