Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

Jag hittade ingen annan tråd om detta trots att jag sökte.
Har dock svårt att tro att ingen annan postat om detta tidigare på detta forum, så länka gärna om ni känner till en bra tråd som jag missat.. :oops:

Vid körning på bana så rekommenderas det att man höjer lufttrycket med 0,5 - 1,0.

Men det verkar variera en del med vad folk kör med på gatan, mellan 1,9 och 2,4 har jag hört.

Detta ger en total variation på bana från 2,4 till 3,4...

Frågor:
1) Ni som kör / har kört med gatdäck på (kon)bana, vad har ni för tryck?
2) När mäter ni upp detta tryck (hur varma däck)?
3) Vad är för- resp. nackdelarna med högre eller lägre tryck i gatdäck på (kon)bana?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by chriss »

Jag kör Toyo T1R 195 50 15. Började med kall tryck på 1,9 bar på gata och bana men detta va för bekvämt på gata men slet ytterkanterna och va för mjukt när man började svänga. Nu har jag 2,4 bar kall tryck och tycker detta fungerar kanon på gata (anings hårt men det är nog coilovers fel.) och bana, både Nürburing och 15 minuters pass på knutstorp. Som vanligt gäller det att testa sig fram men detta kanske skyndar på processen ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

Tack.

Visst gäller det att testa sig fram, men det är alltid bra med några start värden som iaf kanske inte är helt fel. :D
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Anders S »

På Gröndal senast så mätte jag upp en skillnad på 0.15 mellan varma och kalla däck, men då var kanske inte däcken jättevarma så det kan säkert skilja mer. Jag kör med ca 2.4 (kallt) till vardags med mina 205/40 x 17, så jag höjer bara något inför bankörning. Jag tror det sklijer en del mellan stommarna på olika däck, har man en styv stomme tror jag inte man ska behöva höja så mycket. Man kan ju kolla om det sliter mycket på kanterna, speciellt på vänstersidan, då bör man höja trycket något.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

Jag körde med 2,8 (kallt) sist, jag ska prova 2,4 (kallt) nästa gång.

Borde man få mer grepp med lägre tryck?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Anders S »

Högre tryck ger mindre anläggningsyta mot vägen och det borde ge mindre grepp. Men för lågt tryck ger deformation av däcket, speciellt i sidled, och det ger också sämre grepp. Så det finns naturligtvis ett tryck som är det optimala. Sedan finns det naturligtvis andra aspekter som komfort, vägljud mm men det kan vi bortse ifrån i det här sammanhanget. :) . Det som jag tror är det viktigaste, och kanske anledningen till rekommendationen att höja trycket, är nog ändå värmeutvecklingen i däcken vid bankörning. Ett vanligt däck klarar ca 65 grader har jag läst någonstans, och ett R-däck ca 85 grader. Lågt tryck i däcken ger mer värme och då kommer man lätt upp i farliga temperaturer i ett gatdäck. Det har hänt mig en gång, på Kinnekulle för 2 år sedan, och det var en ganska läskig upplevelse när det plötsligt blev väldigt halt...

För övrigt tycker jag att en pump och en däcktrycksmätare är obligatoriska tillbehör vid banträffar (ibland finns det kompressor på plats).
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Eddiebengtson
Posts: 34
Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Eddiebengtson »

Jag körde 2,8 på Malmby i torsdags. Resan ner från Sundsvall blev väldigt stötig och på konbanan kändes det halt. Det dåliga greppet kunde dock lika väl bero på att däcken är från 2004. Det positiva va att däcken nöttes väldigt jämnt och fint vilken borde antyda att det inte sladdrade så mycket och det tänker jag beror på det höga trycket. Nästa gång ska jag prova 2,6 och se hur det känna.

205/45/16 bridgestone toranza (original däcken från 2004, treadwear 140)
Edvard Bengtson
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by glitch »

Är det verkligen så stora skillnader i tryck beroende på fälgstorlek? På min Miata tyckte fabriksgubbarna (NB 140) att 195/50/15 ska ha 1.8 bar i tryck.
Chriss 2.4 bar låter ju sjukt mycket....?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by chriss »

glitch wrote:Är det verkligen så stora skillnader i tryck beroende på fälgstorlek? På min Miata tyckte fabriksgubbarna (NB 140) att 195/50/15 ska ha 1.8 bar i tryck.
Chriss 2.4 bar låter ju sjukt mycket....?
Precis så har jag också uppfattat det. Men kör jag med 1.8-1.9 är det jätte bekvämt :up: men jag sliter däcken i ytterkanterna som tyder på för lågt däckstryck. Nu är jag nere på 2.2 då det va lite väl stötigt med 2.4. Vet inte om det är stommarna som är mjuka på T1R?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

Lite off topic, men vad tycker du om T1R däcken?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Lejban »

T1R är mitt föredragna gatdäck, trycket kan vara mellan 1.8 och 2.5 på gatan. På banan skulle jag ha så lågt som jag kunde utan att det känns som däcken krängs av fälgen, och vad det är beror på vem som kör. 2.5 är väl en bra utgångspunkt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by chriss »

FWH wrote:Lite off topic, men vad tycker du om T1R däcken?
Jag är jätte nöjd med T1R som både gat och ban däck. Förutsägbara och jämna vid körning, håller länge och är lätta och inte stötiga :up:
Chriss Rice
Göteborg
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by glitch »

Hm, intressant att ni kör så höga tryck. Blir till att testa lite högre tryck då på Gröndal.
Jag har tidigare kört 1.8 runtom enligt fabriksspec och sen när däcken blivit varma på ban till och med släppt ut luft enligt resonemanget att när däcken blir varma ökar ju trycket ändå.

Men det kan också förklara varför jag slet sjukt mycket på ytterkanterna förra året framförallt vänster fram.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Lejban »

glitch wrote:Hm, intressant att ni kör så höga tryck. Blir till att testa lite högre tryck då på Gröndal.
Jag har tidigare kört 1.8 runtom enligt fabriksspec och sen när däcken blivit varma på ban till och med släppt ut luft enligt resonemanget att när däcken blir varma ökar ju trycket ändå.

Men det kan också förklara varför jag slet sjukt mycket på ytterkanterna förra året framförallt vänster fram.
Japp, skriver dock detta till alla som läser: kom ihåg att denna tråd är för gatdäck, för R-däck och semi-rdäck så fungarar det annorlunda :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by glitch »

Och vad gäller då Tobias?

Jag har RSR595 respektive Toyo R1R, hur ska jag resonera då?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Lejban »

glitch wrote:Och vad gäller då Tobias?

Jag har RSR595 respektive Toyo R1R, hur ska jag resonera då?
Dessa är semi-r däck.

Jag körde RS-R igår, och då höll jag tycket under 2.1 varmt. R888 som jag körde på racebilen mådde bäst under 2.0. R1R är väl lite samma. viktigt att prova sig fram med, det beror ju lite på körstil osv med.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

Jag fick just besked att att R1R bara finns att få tag på i 225/50-16. :(

Någon som har förslag på ett däck som finns i Miata dimensionen 205/45-16?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by FWH »

FWH wrote:Jag fick just besked att att R1R bara finns att få tag på i 225/50-16. :(
Fast de finns på Dackonline... :think2:
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Nille »

Kolla på ebay.de och ebay.co.uk det är billigare att köpa där!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by chriss »

Börjat köra in mina 888 inför lite sommar träffar :banana:
Det jag har skrivet om att de är väldigt hårda i stommarna och att de blir obekvämt stämmer inte. Jag tror att jag körde gata med dem och dämparna inställda på hårdaste läget så det va handhavande fel :roll:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Conny Lundell »

Nille wrote:Kolla på ebay.de och ebay.co.uk det är billigare att köpa där!
Var inne på ebay och kollade efter kumho V70 R-däck 205/50/15 och hittade för 98 pund på demontweek outlet.
Någon som har handlat däck på demontweek outlet? Är det samma som demontweek. Köpte hjälm där och det gick ju bra.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Lufttryck gatdäck på (kon)bana

Post by Nille »

Kolla bara att firman har bra rating! Många skickar till Sverige fast det står att dom inte gör det.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Post Reply