CAMBER NC

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

CAMBER NC

Post by Måns Wilke »

En fråga gällande främst gatbil, men förhoppningsvis även banbil i framtiden. Kanske inte rätt forum att ställa den i,, men Jag kör ändå :wink:

Var finns uppgifter om lämplig camber för en sänkt NC, främst avsedd för gata?
Törs Jag lita på den aukt. Mazdaverkstaden som vid leverans av bilen sänker och monterar andra (större och bredare) fälgar, vet vad de gör vid hjulinställningen?

Och bör Jag även montera krängningshämmare/dämpare vid en sänkning?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: CAMBER NC

Post by Dennis Kullman »

continental wrote:En fråga gällande främst gatbil, men förhoppningsvis även banbil i framtiden. Kanske inte rätt forum att ställa den i,, men Jag kör ändå :wink:

Var finns uppgifter om lämplig camber för en sänkt NC, främst avsedd för gata?
Törs Jag lita på den aukt. Mazdaverkstaden som vid leverans av bilen sänker och monterar andra (större och bredare) fälgar, vet vad de gör vid hjulinställningen?

Och bör Jag även montera krängningshämmare/dämpare vid en sänkning?
Om det är en rent kosmetisk sänkning så bör du kunna köra med original camber. Du kommer iofs att få mindre camber gain vid infjädring, men på en ren gatbil så bör det vara underordnat, förutsatt att du inte svänger mer än du kör rakt fram. :wink: Krängningshämmare och dämpare skulle jag inte röra under ovan förutsättningar. För bana ser rekommendationerna lite annorlunda ut...
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Jo visst. Detta steg är till 99% kosmetiskt, då en original NC är hög som en SUV. En positiv bieffekt är den minskade krängningen som medföljer en sänkning.

Planen är vidare att sko original 17"-fälgarna med R-däck för att ha dem o slänga på vid eventuella banträffar.

Känner Jag mig själv rätt så kommer detta alldeles för snart att utvecklas till en hobby som Jag kommer att spendera allt för mycket tid och pengar på. :wink:

Några andra tips till en nybörjare?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

continental wrote:Jo visst. Detta steg är till 99% kosmetiskt, då en original NC är hög som en SUV. En positiv bieffekt är den minskade krängningen som medföljer en sänkning.
Tänk även på markfrigången. En NC som ligger på magen har rätt ok däck mot hjulhus men då är det lite svårt att hantera fartgupp. :)
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

:D Jo, Jag har funderat en del fram o tillbaka på markfrigången och frigång i hjulhusen.
Men efter att ha läst på nätet tills ögonen blöder så har Jag hittat info om att det faktiskt GÅR att köra med 225/35 R18 på 8x18, samt ha bilen sänkt 45mm. Detta utan att det tar i någonstans. Om detta sen stämmer återstår att se... :wink:

(jajajaja, jag vet att Jag ökar den ofjädrade vikten mot original med mina 8x18, men Jag vill iaf prova :wink: )
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

16x8" FD-fälgar med 245or...
http://www.good-win-racing.com/mazda-ta ... c.php?t=86
Brian har rätt mycket info om sin NC samlat på sitt forum.

18x9.5":
Image

17x8":
Image

Men hur stor markfrigång Brian kör med är lite svårt att veta. Under 5-6cm börjar bli jobbigt och man får köra diagonalt lite överallt, speciellt om man iinte har rejält hårda fjädrar (min röda skrapar i lite här och där men räsern har inga problem).
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

Mjo, den övre har nog en ET som det är lite svår att få att funka med 45mm sänkning :wink:
Post Reply