Nya dämpare, inställningar, end links hjälp i förvirringen?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Nya dämpare, inställningar, end links hjälp i förvirringen?

Post by glitch »

Får förhoppningsvis snart ett paket med Coilovers från MeisterR som verkar fått bra omdömen hemma i England.
Originaldämparna ska av och dessa nya på men vad behöver jag göra mer efter att jag fått dit dämparna?
Jag är totalt grön på detta så förklara gärna på ett "idiotsäkert sätt" :)

-Hjulinställning? Antar att detta måste göras och att man gör det hos någon med mätverktyg? Tips på ställen i Stockholm
- Corner weighting - Behöver jag göra detta också / samtidigt?
- När jag byter dämpare, bör jag ha justerbara end-links för att justera krängarens pre-load? Ska man ha fram eller bör man helst ha fram och bak?

Jag ska inte tävla eller jaga hundradels sekunder och bilen går både som glassbil och på banträffar om det påverkar.

Tacksam för alla tips och gärna "ekonomiska" lösningar :mrgreen:
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Nya dämpare, inställningar, end links hjälp i förvirring

Post by Victor »

Hjulinställning: Ja, detta är viktigt. För en gatbil borde Flyin' Miatas inställningar funka som utgångsläge: http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php

Corner weight: Inte nödvändigt men ingen nackdel heller, kostar dock en del om man ska få det gjort "turn-key", lär vara billigare att hyra vågar och göra det själv (men mer eller mindre risk att lyckas bra). Här var en intressant gör-det-själv-variant på corner weight som jag funderar på att testa, scrolla ned till slutet: http://utzon.se/cornerweight

Justerbara endlinks: Kan vara bra för att kunna justera så att krängningshämmarna ligger i lämplig vinkel vid den höjd på bilen du tänker köra på (horisontellt eller däromkring men även för att de inte ska slå i några andra chassidetaljer). Du ska inte ha någon preload på krängningshämmarna, det är det man vill undvika med justerbara endlinks (annars kommer bilen bete sig olika i höger/vänstersväng). Du kan snåla och bara ha en justerbar endlink per axel om du vill.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Nya dämpare, inställningar, end links hjälp i förvirring

Post by Myran »

Hjulinställning: Ja finns bra trådar om rekomendationer på forumet.

Cornerweight: Nej. Men se till att höger/vänster dämpare är lika långa när dessa monteras och har samma preload runt om.

Endlinks: Behövdes inte på min NB i alla fall. Åker väl hyfsat låg bil och inget tar i eller slår i någon stans så funkar.



Alltid skillnad på vad som är måste och vad som kan vara bra.
Jag har gått ifrån att byta det jag märker behövs i stället för bara köpa massa grejjer som ska vara bra och ha. Man märker rätt fort om något är knasigt eller om man behöver bättre grejjer när man är på konbanaträffarna.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply