Page 1 of 1

Hjulinställning igen!

Posted: Tue 07 Aug 2012, 22:50
by jensen
Jag går i tankar för något så modernt som en hjulinställning för bana. Jag tänkte ställa max neg camber fram och halv till hel grad mindre bak. Lite toeout fram och 0 bak. Någon som har mer tips på vad jag ska tänka på.

Mvh
Håkan J

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Tue 07 Aug 2012, 22:53
by jensen
glömde nämna att bärarmar fram är i våg och bilen är ca 10 mm högre bak.

Mvh
Håkan J

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Tue 07 Aug 2012, 23:13
by Niklas Falk

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Tue 07 Aug 2012, 23:21
by jensen
Tackar för den infon Niklas, perfekt.

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 08:49
by Lejban
Min bil har 3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.

Ifall det hjälper...

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 09:43
by Anders R
Min bil har ingen kollat hjulinställningar på 3 år !!
Måste man göra sånt på en sån här bil haha ! :think2:

:bang2:
vilken uppförbacke man jobbar i

Bra grund info från niklas där,tror man skall köra en grund set up först och köra och sen
anpassa efter dig själv när du provat den ett tag .
enskildas ider kan bli svåra att implementera på din körstil sas.( risken att du famlar i mörker för länge sas)

Mvh Anders R

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 11:46
by Bernie
Johodu! Jag kollade hjulinställningarna 2010. Dom var bra. Så du behöver inte kolla. :P

Uppförsbacke? Det betyder bara att du kommer närmre ett krön. Därefter är det utför! Det är när det börjar gå utför man skall skynda sig att lägga av. För man skall lägga av på topp. Så var du glad för din uppförsbacke, Anders!

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 13:03
by jensen
Hej

Tackar för eran input. Ville mest ha tips på en grund setup. Som det är nu så har jag lite neg camber både fram och bak, ganska mycket toeout fram och lite toein bak (mätt med det fantastiska verktyget kallat ögonmått). Toeinställningen tycker jag gör bilen ganska orolig och överstyrd.

Om det blir hjulinställning tänkte jag lägga max camber fram (tror inte det går att få så mycket som Tobias, du har väl offsetbussningar? jag original), lite mindre bak och 0 i toe fram och bak. Caster, ingen aning, bilen saknar dock servo. Låter väl vettigt ?

Eftersom jag är nybörjare borde jag kanske lägga pengarna på en bandag istället.

Håkan J

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 14:11
by Bernie
Om du kan se toevinklar med ögonmått har jag en känsla av att de kan vara en aning stora. :shock: Eller att du har ett bättre ögonmått än jag har. Var köpte du ditt? :wink:

Om du tycker bilen uppträder nervöst även när vinklarna kontrollerats med mer noggrann mätmetod och justerats till beprövade värden, kan spacers fram vara en väg till att göra bilen något lugnare i sitt uppträdande.

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 17:34
by gokarting.nu
Gör en hjulinställning OCH kör en bandag.


Varför välja:)
En bil som inte svänger är ju helt värdelöst.

Din set up ide låter ju bra.
Har du servo 8) mata på med caster

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 20:08
by Anders R
Bernie wrote:Johodu! Jag kollade hjulinställningarna 2010. Dom var bra. Så du behöver inte kolla. :P

Uppförsbacke? Det betyder bara att du kommer närmre ett krön. Därefter är det utför! Det är när det börjar gå utför man skall skynda sig att lägga av. För man skall lägga av på topp. Så var du glad för din uppförsbacke, Anders!
Hmm !
upp eller ner bilen går bra !
men ett jävla trauma o åka mx 5 haaha

mvh AR

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 21:31
by chriss
Jag hadde en del toe out fram på brukisen och den blev väldigt orolig i högre farter, tex motorväg+ och vita linjer va ingen höjdare. Jag tog lite toe in för berorende på skicket på bussningar m.m vill jag att allt spel och glapp skall helt tryckas åt ett o samma håll. Risken på lite slitnare grejer med 0 i toe är att det vobblar blir spårig m.m när man kör rakt fram.
Har 3-4 i caster och märker (med servo) att det blir lite trögare att svänga.

Min lite mer ban bil är just nu grymmt skön och sliter däcken helt jämt så den måste jag lämna in bara för att mäta upp och se vilka vinklar den har :up:

Re: Hjulinställning igen!

Posted: Wed 08 Aug 2012, 23:54
by jensen
Okey, då har man kanske lite koll eftersom andra också uppfattat toeout som oroligt.
gokarting.nu wrote:Gör en hjulinställning OCH kör en bandag.


Varför välja:)
En bil som inte svänger är ju helt värdelöst.

Din set up ide låter ju bra.
Har du servo 8) mata på med caster
Jag har inte servo så då kanske caster ska vara liten, vad är risken med för lite caster ?

Och denna bil svänger, överstyrd som få (kan förstås också vara jag som överkör hela tiden i desperat försök att hinna med er andra).
Bernie wrote:Om du kan se toevinklar med ögonmått har jag en känsla av att de kan vara en aning stora. :shock: Eller att du har ett bättre ögonmått än jag har. Var köpte du ditt? :wink:

Om du tycker bilen uppträder nervöst även när vinklarna kontrollerats med mer noggrann mätmetod och justerats till beprövade värden, kan spacers fram vara en väg till att göra bilen något lugnare i sitt uppträdande.
Mitt ögonmått är säkert inte bättre, fick nog något second hand eller hittegods. Jo, jag tycker att toeouten fram är synlig för blotta ögat så den är nog lite för häftigt inställt.

Vi får se om jag hinner med en hjulinställning imorgon, åker till Anderstorp på fredag. Jag saknar fullständigt sjukdomsinsikt så därför kör jag hellre tävling än tränar... :twisted: Med konstig hjulinställning kan jag skylla på det så länge.

Mvh
Håkan J