Hjulinställning igen!

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Hjulinställning igen!

Post by jensen »

Jag går i tankar för något så modernt som en hjulinställning för bana. Jag tänkte ställa max neg camber fram och halv till hel grad mindre bak. Lite toeout fram och 0 bak. Någon som har mer tips på vad jag ska tänka på.

Mvh
Håkan J
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Hjulinställning igen!

Post by jensen »

glömde nämna att bärarmar fram är i våg och bilen är ca 10 mm högre bak.

Mvh
Håkan J
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjulinställning igen!

Post by Niklas Falk »

User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Hjulinställning igen!

Post by jensen »

Tackar för den infon Niklas, perfekt.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hjulinställning igen!

Post by Lejban »

Min bil har 3,5 grad camber fram, 2,5 grad bak. 4 i caster och 0 i toe både fram och bak.

Ifall det hjälper...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Hjulinställning igen!

Post by Anders R »

Min bil har ingen kollat hjulinställningar på 3 år !!
Måste man göra sånt på en sån här bil haha ! :think2:

:bang2:
vilken uppförbacke man jobbar i

Bra grund info från niklas där,tror man skall köra en grund set up först och köra och sen
anpassa efter dig själv när du provat den ett tag .
enskildas ider kan bli svåra att implementera på din körstil sas.( risken att du famlar i mörker för länge sas)

Mvh Anders R
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hjulinställning igen!

Post by Bernie »

Johodu! Jag kollade hjulinställningarna 2010. Dom var bra. Så du behöver inte kolla. :P

Uppförsbacke? Det betyder bara att du kommer närmre ett krön. Därefter är det utför! Det är när det börjar gå utför man skall skynda sig att lägga av. För man skall lägga av på topp. Så var du glad för din uppförsbacke, Anders!
Jonas Bernhardt
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Hjulinställning igen!

Post by jensen »

Hej

Tackar för eran input. Ville mest ha tips på en grund setup. Som det är nu så har jag lite neg camber både fram och bak, ganska mycket toeout fram och lite toein bak (mätt med det fantastiska verktyget kallat ögonmått). Toeinställningen tycker jag gör bilen ganska orolig och överstyrd.

Om det blir hjulinställning tänkte jag lägga max camber fram (tror inte det går att få så mycket som Tobias, du har väl offsetbussningar? jag original), lite mindre bak och 0 i toe fram och bak. Caster, ingen aning, bilen saknar dock servo. Låter väl vettigt ?

Eftersom jag är nybörjare borde jag kanske lägga pengarna på en bandag istället.

Håkan J
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hjulinställning igen!

Post by Bernie »

Om du kan se toevinklar med ögonmått har jag en känsla av att de kan vara en aning stora. :shock: Eller att du har ett bättre ögonmått än jag har. Var köpte du ditt? :wink:

Om du tycker bilen uppträder nervöst även när vinklarna kontrollerats med mer noggrann mätmetod och justerats till beprövade värden, kan spacers fram vara en väg till att göra bilen något lugnare i sitt uppträdande.
Jonas Bernhardt
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hjulinställning igen!

Post by gokarting.nu »

Gör en hjulinställning OCH kör en bandag.


Varför välja:)
En bil som inte svänger är ju helt värdelöst.

Din set up ide låter ju bra.
Har du servo 8) mata på med caster
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Hjulinställning igen!

Post by Anders R »

Bernie wrote:Johodu! Jag kollade hjulinställningarna 2010. Dom var bra. Så du behöver inte kolla. :P

Uppförsbacke? Det betyder bara att du kommer närmre ett krön. Därefter är det utför! Det är när det börjar gå utför man skall skynda sig att lägga av. För man skall lägga av på topp. Så var du glad för din uppförsbacke, Anders!
Hmm !
upp eller ner bilen går bra !
men ett jävla trauma o åka mx 5 haaha

mvh AR
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjulinställning igen!

Post by chriss »

Jag hadde en del toe out fram på brukisen och den blev väldigt orolig i högre farter, tex motorväg+ och vita linjer va ingen höjdare. Jag tog lite toe in för berorende på skicket på bussningar m.m vill jag att allt spel och glapp skall helt tryckas åt ett o samma håll. Risken på lite slitnare grejer med 0 i toe är att det vobblar blir spårig m.m när man kör rakt fram.
Har 3-4 i caster och märker (med servo) att det blir lite trögare att svänga.

Min lite mer ban bil är just nu grymmt skön och sliter däcken helt jämt så den måste jag lämna in bara för att mäta upp och se vilka vinklar den har :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Hjulinställning igen!

Post by jensen »

Okey, då har man kanske lite koll eftersom andra också uppfattat toeout som oroligt.
gokarting.nu wrote:Gör en hjulinställning OCH kör en bandag.


Varför välja:)
En bil som inte svänger är ju helt värdelöst.

Din set up ide låter ju bra.
Har du servo 8) mata på med caster
Jag har inte servo så då kanske caster ska vara liten, vad är risken med för lite caster ?

Och denna bil svänger, överstyrd som få (kan förstås också vara jag som överkör hela tiden i desperat försök att hinna med er andra).
Bernie wrote:Om du kan se toevinklar med ögonmått har jag en känsla av att de kan vara en aning stora. :shock: Eller att du har ett bättre ögonmått än jag har. Var köpte du ditt? :wink:

Om du tycker bilen uppträder nervöst även när vinklarna kontrollerats med mer noggrann mätmetod och justerats till beprövade värden, kan spacers fram vara en väg till att göra bilen något lugnare i sitt uppträdande.
Mitt ögonmått är säkert inte bättre, fick nog något second hand eller hittegods. Jo, jag tycker att toeouten fram är synlig för blotta ögat så den är nog lite för häftigt inställt.

Vi får se om jag hinner med en hjulinställning imorgon, åker till Anderstorp på fredag. Jag saknar fullständigt sjukdomsinsikt så därför kör jag hellre tävling än tränar... :twisted: Med konstig hjulinställning kan jag skylla på det så länge.

Mvh
Håkan J
Post Reply