Ingen återgång till mittläget!

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
patlar6902
Posts: 1
Joined: Fri 13 Jul 2012, 08:08
Location: Uppsala +2mil

Ingen återgång till mittläget!

Post by patlar6902 »

Hej!

Har en fundering som alla rutinerade rävar här säkert kan svara på plättlätt.
Min miata, en -90 (med namnlösa dämpare o fjädrar) fungerar väghållningsmässigt kanon och svänger som en gocart(slitet uttryck). Problemet jag upplever är att jag inte har någon återgång av ratten/hjulen till mittläget
efter jag svängt klart. Jag har samma problem med mina 18" monterade som med 16".
När bilen är upphissad så upplever jag ingen tröghet då jag vrider hjulen för hand.
Jag tycker heller inte att bilen är särskilt orolig på vägen, utan det är just återgången jag upplever störande.

Är det castervinkeln jag troligen ska koncentrera mig på att justera, eller har ni några andra tips?

(Vill inte justera bort den sköna svängkänslan, då jag tänkt våga mig iväg på konbanekörningar i trakten.)

Mvh Patrik
Miata -90, 1.8, rx7-lmm, mm.
Patrik Larsson

Miata -90, 1.8, rx7-lmm, färg M3 "frozen grey".
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ingen återgång till mittläget!

Post by Niklas Falk »

patlar6902 wrote:Är det castervinkeln jag troligen ska koncentrera mig på att justera
Jepp. Men det brukar bli ok på en rak bil att maxa excenterbultarna fram, men du kanske inte vill köra med så mycket camber?

Annars ställer du den camber du vill ha och ger resten till castern (så den bakre excenterbulten hamnar alltid på max ut oavsett).
Post Reply