olika fjäderhårdhet.

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

olika fjäderhårdhet.

Post by pj »

Såg någonstans ett inlägg med ganska många olika fjädrar och hårdhet på dessa. kan inte hitte det igen..
Jag kör med lesjöfors fjädrar idag, men är på jakt efter lite hårdare fjädrar.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kan det har varit på vårt gamla forum?

forum.mx5racingclub.se

Ska fortfarande vara igång ett tag till..
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

Tyvärr hittade jag inte det där heller.

jag ska köpa gula konis sport justerbara dämpare, och vill ha lite hårdare fjädrar.
kunde även köpa till konis fjädrar, men jag har hört att dessa är ganska mjuka..?
någon som kan rekomendera någon fjäder? har H&R krängare med hårdplast bussningar, R-däck på väg.

testade en uppsättning Toyo R-däck, och märkte då hur bilen började kränga igen med det ökade greppet..
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

I denna tråd framgår det iallafall vad vissa har för hårdhet på sina fjäderar.
Fjäderkonstanter - Diff F/B

Själv kör jag med f/b 11/7 och tycker det är tillräckligt styvt
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Har precis provat mina K-sport-dämpare med fjädrar (valfri hårdhet) som säljs av Raidopower (.com) på Kullen. Och måste säga att de fungerade utan anmärkning :D Rekommenderas :!:
De e mycke nu...
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Pettson wrote:Har precis provat mina K-sport-dämpare med fjädrar (valfri hårdhet) som säljs av Raidopower (.com) på Kullen. Och måste säga att de fungerade utan anmärkning :D Rekommenderas :!:
Vilka fjäderkonstanter blev det :?:
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Är rätt säker ( :? ) på att det sitter 11/8 på och mina 13/9 får ligga kvar i kartongen... :lol:
De e mycke nu...
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: olika fjäderhårdhet.

Post by Eric »

pj wrote:Såg någonstans ett inlägg med ganska många olika fjädrar och hårdhet på dessa. kan inte hitte det igen..
Jag kör med lesjöfors fjädrar idag, men är på jakt efter lite hårdare fjädrar.
Kan det vara den här länken som du letar efter?
http://hem.passagen.se/rydquist/springs.html

Läste också på forumet:

"Vanlig fjäderkonstant på sänkningssatser är f 180lbs / b 112lbs (15% fram / 20% bak) = 32Nm / 20 Nm"

Är dom så mjuka? Kör jag på Hollywoodfjädrar i min bil? :shock:
1.16.24 på Sturup med Hollywoodfjädrar och r-däck.. finns kanske lite att hämta med riktiga fjädrar?

Finns det ingen tabell på sänkfjädrar på nätet? Typ Eibach, H&R, konifjädrar.. osv.. Har för mig att jag såg en sån tabell tidigare.. :?:
Tror mina är 45Nm/35Nm.. men skulle gärna vilja veta exakt. Blir väl förmodligen nya dämpare och fjädrar i vinter då komfort inte längre är lika viktigt som väghållning.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fjädrar med original diameter finns det bara en uppsättning som "lämpar sig" för bankörning och det är FM's. De gamla var 60/40 och de lite nyare är lite justerade men ingen större skillnad.
På FM kan man lära sig ganska mycket även om R-däck och original chassi lärde mig väldigt mycket på 10 banträffar under 2004.

Ska du pilla vidare med fjädrar så är det 60mm (2.25", 2.5") racefjädrar på gängade coliovers som gäller. Då kan man räkna, testa, lära sig köra, räkna, testa, köra lite till etc.
Billigaste lärokitet idag är K-sport eller liknande. Man kan i grova drag likna dem vid Gula konis med mer options för samma pengnar. Hur långlivade och repeterbara justeringarna är får vi se, men att kunna tävla två säsongen borde inte vara omöjligt. Och efter två säsonger vet du betydligt mer om vad du vill.

Jag ska montera fjädermix nr fem inför SSM... Dämparna ska utan problem klara 180/150 om jag känner för det nån gång i framtiden...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

många svar:) har någon en länk med ganska hårda fjädrar som kan passa med gula justerbara konis + H&R hämmare, r-däck?
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Post by pj »

mina gamla lesjöfors fjädrar var hårdare än konifjädrarna som följde med i sport-kitet, så dom lesjöfors fick sitta kvar. blev en j-dra skillnad, känns som bilen inte kränger alls mkt nu :D
Post Reply