GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

Håller just på med "vinterjobbet" som blev "vårjobb" istället :oops: , nämligen att montera GAZ Pro på mina NA. Har monterat båda i bak.
Nån som har en bra upskattning av var jag bör lägga höjden som utångsläge?
Just nu ligger nedre fjädertallriken i nivå med drivaxeln.

Hur mycket pre-load kan man lägga på fjädern (den sitter tight redan nu)?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Lejban »

Tjena jari,

Beror ju helt på längden av fjädrar. Hur som helst så kommer du behöva göra det 2-3 ggr. Dvs ställa höjden, ställa bilen på hjulen, mäta, ställa om. Glöm inte att mäta höjden med förare( eller annan vikt i förarstolen) i.

Mina fjädrar är iaf lösa.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Myran »

Jari Olavison wrote:Håller just på med "vinterjobbet" som blev "vårjobb" istället :oops: , nämligen att montera GAZ Pro på mina NA. Har monterat båda i bak.
Nån som har en bra upskattning av var jag bör lägga höjden som utångsläge?
Just nu ligger nedre fjädertallriken i nivå med drivaxeln.

Hur mycket pre-load kan man lägga på fjädern (den sitter tight redan nu)?

Höjden är som tobias säger nått man får prova sig fram.

Ang preload så blev jag rekomenderad att förspänna fjädrarna ca 4-5mm av BC-racing och borde väl gälla ungefär samma för alla coils isf. (ska enligt dom motsvara ca 25-30kg på minna 8/6 fjädrar men har inte räknat själv).
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

Tack för svar. Fjärdrarna är de som finns i paketet från MXParts, dvs 500 och 300 ibs, ca 200 mm långa, tänkte om någon här har monterat just det paketet.

Preloaden blir vad den blir efter man ställt höjden då dessa inte är 2-delade som de främre Ksport-benen, eller


Kan ju vara så att man lurar sig på att hjulen inte sjunker lika mycket nu då dämparkroppen och stången är betydligt kortare på dessa än de gamla GAB:erna, får väl prova mig fram :wink:


Jäkligt bökigt att skruva just när man är vid vridaxelns höjd, får inte in nyckeln som man vill... :think2:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

Nu har jag ställt in höjden i bak, vilket innebar en del preload på fjädern, måttet från hjulcentrum till skärkant ca 305 mm.

I fram blir jag lite förbryllad :think2: Vill ha samma eller några mm lägre i fram men vid höjden 315 är fjädern ordentligt lös när man lyfter bilen ca 20 mm om man trycker ned huben med lite vikt (hjulet väger ju några kilo oxå).

Känns ju inte så bra om hjulet lättar, man vet ju inte om fjädern landar rätt sedan...
Behöver jag skaffa hjälpfjädrar för att få detta att funka, var hittar jag sådana och vad mer för delar behövs för att montera hjälpfjädern :think2:

Montering av hjälpfjäder och ev extrahysla bygger väl på längden på fjädern vilket gör att den nedre tallriken hamnar längre ned genom hålet i övre länkarmen, kanske kommer den ta i då? Måste jag samtidigt byta till kortare huvudfjäder... :think2:

Lejban hur har du gjort :?: Några bilder
Attachments
GAz pro fram.jpg
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Lejban »

Jari Olavison wrote:Lejban hur har du gjort :?: Några bilder
Jag har gjort precis så, förutom att mina fjädrar är ännumer lösa, På inköpslistan är hjälpfjädrar som håller dessa på plats, men det är enbart för att bilen ska klara bes, inte för funktion. Jag har kört runt sådär i ett år nu utan några problem.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by TPR »

Vi var några stycken som hade motsvarande problem med GAZ-dämparna.
Vi beställde våra dämpare med hjälpfjädrar men den totala komprimerade fjäderlängden blev för lång med standardlängd på fjädrarna (8" fram och 7" bak).
Vissa valde att göra som Lejban, dvs körde med lösa fjädrar och utan hjälpfjädrar, och andra beställde kortare fjädrar från Demon Tweeks (6" fram och bak).
Front shock.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

Tack för svar :bow: Är inne på samma spår :think2: :)

Några kompletterande frågor:
- Vilken längd på hjälpfjädrar valde ni?
- Vilken hårdhet?

Funkar denna adaptern http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... le-adaptor att ha ovanför huvudfjädern?

Känns som den skulle få bättre styrning och guidning under huvudfjädern, där dämparkroppen ger bättre styrning. Eller har ni nån annan adapter?
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by TPR »

Vi beställde 3" långa hjälpfjädrar men de är i kortaste laget, iaf bak på en NB.
Kommer inte ihåg hårdheten men den spelar inte så stor roll, ska ju bara komprimeras.

Den adaptern är det du behöver men vi beställde adapter + hjälpfjäder direkt från GAZ, det var billigare.
Fjädrar beställde vi däremot från Demon Tweeks.

Tror inte adaptern får mer styrning av dämparkroppen, det är flera millimeter frigång?
Det är nog ingen större skillnad på att ha hjälpfjädrarna över eller under huvudfjädern.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Det är nog ingen större skillnad på att ha hjälpfjädrarna över eller under huvudfjädern.
Hjälpfjädern i den stillastående änden ger lite lägre ofjädrad vikt, men samtidigt lite, lite högre tyngdpunkt :D
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Det är nog ingen större skillnad på att ha hjälpfjädrarna över eller under huvudfjädern.
Hjälpfjädern i den stillastående änden ger lite lägre ofjädrad vikt, men samtidigt lite, lite högre tyngdpunkt :D
Du behöver nog komma ut oftare, Niklas... :)
Jag har funderat i samma banor men eftersom en komprimerad hjälpfjäder motsvarar en homogen distans så är nog den skillnaden så gott som försumbar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Du behöver nog komma ut oftare, Niklas... :)
Efter påsk, tror jag att jag eventuellt ska försöka hitta till garaget. :think2: :roll:
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

Beställt hjälpfjädrar inklusive adapters, tips: kolla Ebay :D Betydligt billigare än DT.

Även kortare huvudfjädrar beställda, dessa dock på Demon Tweeks :D
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

cirkus 305 mm bak, 295 mm fram, centrum - skärmkant.
cirkus 305 mm bak, 295 mm fram, centrum - skärmkant.
Så, då var det klart :D
6" fjädrar med 3" hjälpfjädrar i fram
8" fjädrar i bak (funkade med preload, utan hjälpfjädrar)
Bilen känns faktiskt mindre stötig nu än med de gamla eibacharna och GAB:erna :think2: :banana:
Bättre matchning kanske mellan dämpning och fjäderhårdhet.

Under provturen fick jag faktist nytta av hjälpfjädrarna fram då hela bilen blev airborne en kort stund på en fruktansvärt ojämn 70-väg :shock: :D
Fram, hjälpfjäder längst upp...för att spara ofjädrad vikt..;)
Fram, hjälpfjäder längst upp...för att spara ofjädrad vikt..;)
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by Jari Olavison »

En fundering, ni andra som kör NA med dessa, behövde ni hjäplfjäder även i bak, dvs blev fjädern lös med 8 " längd. Att man har olika längd på fjädra fram å bak, påverkar det uppförandet på nåt sätt :think2: mycket preload, vad påverkar/känns det? :-/
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: GAZ Pro på Na - hjälp med höjd

Post by TPR »

Fjäderns längd påverkar egentligen inte behovet av hjälpfjäder.
Utan det är den önskade höjden på bilen i förhållande till hur lång slaglängd dämparen har.
Dvs om du istället hade haft en 6" fjäder bak med samma höjd på bilen så hade enda skillnaden varit att den justerbara fjädertallriken hade suttit 2" högre upp på dämparen, hoppas du förstår vad jag menar.
Så justerbar höjd utan hjälpfjädrar är ingen bra lösning.

Hur mycket preload påverkar och känns kan jag inte svara på, har aldrig testat.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply