Gummiblanding - Medium eller Soft

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by TPR »

Michelin finns i 205/50-15, åtminstone enligt listan.
Däremot är de otäckt dyra.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by ephas »

TPR wrote:Michelin finns i 205/50-15, åtminstone enligt listan.
Däremot är de otäckt dyra.
Det stämmer, Automobilkillen "Önos" körde med ovanstående på SSM 2011.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Josen »

Är ingen expert men har klarat säsongen bra på Toyo - visst de mattas men tar man det smoooth funkar de med Har mest kört Yokosar under mina år har gott förtroende för dem men tycker Toyos är snällare när det släpper vs Yokosar som har mer grepp överlag. Lyckades sätta en Roadsport B rekord tid på Knutan med slita Toyosar + tog alla regn-race i B med Toyosar - men det var nog mest tur ifosig ;)

Andreas tjatar nu "du måste åka Kumho..." :think2: :think2: :think2: :think2: :think2:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by ephas »

seved wrote:Är grön och i valet och kvalet vilka däck jag ska lägga mina slantar på? Kommer att köra NA 1.6 (klass standard om det blir tävla av).
Nåväl, till det väsentliga "seved"...

Om du är ny i racerträsket och vill ha ett allround-däck som funkar väl på gatan, regn och bana så är R888 ditt givna val. När du märker att du börjar överhetta dessa så kan du börja fundera på annat.

Sänk inte bilen allt för mycket och ge den så mycket camber du kan med orginaljusteringar (du ska ju köra standard) så har du börjat i rätt ände i alla fall :-)

:)

ps. Josen, det var på "den tiden" när en bra tid på Knutan var 1:12... jag vet, det var bättre för, hahaha :mrgreen:
Om du syftar på din säsong i år så tja, C-Miatorna kör juh nästan ifrån B-bilarna ibland :mrgreen:

LLLLLLLOTUS :banana:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

Det varierar lite på hur mycket vikt och kraft man lägger på vilket lastidex (stommen) också. Elisen har jämförbar vikt bak på 225or med de axelvikterna på de tyngre miatorna som envisas med 205.
Fram har du väl jämförbar axelvikt mot Ginettorna och de kör på 195or med gott resultat.

Så att R888 205/225 fungerar vettigt på en Elise är inte förvånande.
225/45-15 R888 på en miata skulle nog fungera rätt vettigt det med. Men då är R888 dyrare (i Sverige) än alternativen (som inte finns i den profilen iofs).

Det är synd att inte däck finns i kontinuerliga dimensioner, gummi och lastindex.Det blir ju ett fåtal diskreta val att justera in sig på. Men vips så kommer det nåt nytt kort i leken (eller så försvinner nåt).
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by seved »

ephas wrote: Om du är ny i racerträsket och vill ha ett allround-däck som funkar väl på gatan, regn och bana så är R888 ditt givna val. När du märker att du börjar överhetta dessa så kan du börja fundera på annat.

Sänk inte bilen allt för mycket och ge den så mycket camber du kan med orginaljusteringar (du ska ju köra standard) så har du börjat i rätt ände i alla fall :-)
Tack för tipsen :D :!: :D . Har dock redan bestämt mig för (och beställt) fälgar med A048M på från Ralfs däck. Antagligen 'overkill', behövs säkert flera års träning för mig för att komma upp i den nivå som krävs för att överhetta R888 (eller några andra däck heller för den delen).

För övrigt, om någon annan överväger att köpa däck+fälgar kan jag säga att priset jag fått från Ralfs däck är 10% högre än det Andreas E. skriver om i 6UL-tråden.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Josen »

Så att R888 205/225 fungerar vettigt på en Elise är inte förvånande.
Nja det vet jag inte, den är tyngre över baken än vad miatorna är tror det är runt 300 kg på bakdäcken
Den är känslig för minsta drift/sladd - då tappar den greppet direkt. Jag klarade inte Atrop fulla varv, karusellen dödade "baken" sista varven....
ps. Josen, det var på "den tiden" när en bra tid på Knutan var 1:12..
Korrigering det var 1.21.xx och det är jag massivt nöjd med ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

300kg på ett 225 mot 250-275kg på ett 205 (nu räknar jag egenkärt på de som är tyngre än tonnet). Så det kan nog bero på vilket som mattas först. Vad är det för lastindex på din bakdimension (205/50-15 har 86)?

Men egen erfarenhet slår alltid teorier (de får aldrig med all parametrar , som förare etc) :D
Post Reply