Gummiblanding - Medium eller Soft

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by seved »

Är grön och i valet och kvalet vilka däck jag ska lägga mina slantar på? Kommer att köra NA 1.6 (klass standard om det blir tävla av).

Vilken blandning är att rekommendera för ett R888-däck som ska fungera både som transportdäck och 'Trackday'-däck. GGG (medium) eller SG (soft)?

Erfarenheter av R888 i väta? Är det SG som gäller eller funkar GGG?

Ytterligare en nybörjarfråga :oops: : Har sett här på forumet att både A048-M(edium) och A048-S(oft) har använts. Vilken blandning gäller om det bara ska användas som ban- och tävlingsdäck? :think2:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

GG är det man kör på (överhettar på slutet om man inte får till det),
GGG är mjukare och bör nog överhetta på varv tre,
SG är nagelmärkesmjukt och behöver fukt/väta för att fungera mer än nåt varv.

Nu är detta bedömningar om 205or, det finns de som kört fort på 195 GG men vette katten hur :think2:

A048 M för torrt och S för väta fungerar ganska bra de mer. A048M bygger inte lika mycket värme som R888 GG i torrt och har mer konsekvent grepp över tid.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Torkel k »

Yokohama A048 har kommit ned en bra bit i pris och håller bättre än R888orna, i alla fall om man kör hårt på bana. De överhettar inte alls på samma sätt och har klart bättre grepp i torrt. De har sämre grepp än Toyosarna i vått, men är fullt körbara. Hade jag siktat på bara en däckstyp för året hade jag starkt övervägt dem.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by seved »

Ok. Trevligt med kunnigt folk. Tack :bow:

A048M som transportdäck? Rätt eller fel (dyrt)?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

seved wrote:Ok. Trevligt med kunnigt folk. Tack :bow:

A048M som transportdäck? Rätt eller fel (dyrt)?
Med 2.5-3kilo så bygger normalmjuka Rdäck ingen värme och slits inte märkbart vid transport.

Toyo R888 GG finns det massor av erfarenhet av, A048 M och Kumho V70A K6/60/61 också. Både i torrt, fuktigt, sjöblött, stekhett och iskallt. Inget är snabbast i allt.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Som en idiot haha.
Men ? detta med däck, inget tvivel om att det finns bättre o sämre , oftast hänger åsikten
ihop med en själv eller kollektivet , vad nån just åkt väldigt bra med.
Fler här väljer toyo ,men ingen tror på dom ?
Ok kanske sant , men , Är det inte också så att alla vill plocka instälningar från
yoki o kumho o aplicera det på toyo , för ( det är ju så man åker fort ).
jag har alldrig kört på varken yoki ( jo för 25 år sen haha) eller toyo.
men SERIÖS !!!! fråga har någo tagit senaste version av toyo , gjort en egen set upp
med dom däcken och provat ut det som är bäst för dom ?
eller är det som jag tror alla tar annan info o tror man kan anpassa det till dom däcken.
att dom skulle överhetta med rätt input efter 3 varv , Tror inte jag på.

Lycka till ban brytare !
men jag kommer inte köra toyo, orkar inte vara försöks kanin numera haha.

I all vänskaplig välmening, Anders :banana:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Torkel k »

Du är sen till partyt, Anders. :wink: R888orna var länge mycket (!) billigare än de andra alternativen (V70A är ett ganska nytt däck och Yokosarna var tills nyligen långt dyrare än de andra två). Därför har det lagts en hel del tid och kraft på att få dem att funka som tävlingsdäck för oss. Olika cambervinklar, däckstryck och hjulinställningar har provats, men de överhettar ändå. När i racet de överhettar beror såklart på hur hårt och fort man kör, men överhettar gör det och då sjunker greppet avsevärt. Innan de överhettar har de inte heller samma grepp som de andra. Ska man köra banträffar och på väg är de helt OK, men täten i Roadsport C kör så pass hårt nu att de helt enkelt inte håller måttet, IMO.

Positivt om R888orna är att uppvärmningstiden är knappt 3 kurvor, vilket såklart är tryggt och bra. De funkar också utmärkt i regn, bättre än båda de andra alternativen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Lejban »

Jag ligger ju inte i täten i Roadsport C, men jag hade inga överhettningeproblem på R888 195 GG under hela året. Jag gissar att det har med körstil att göra, men jag tycker inte att jag kör så värst försiktigt (bedöm själva genom att titta på mina videos).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Jag är alltid ! sen till partyt, det är då allla andra är fulla o du vinner.
Återigen! har ex du torkel gjort en super analys på tyoyos däck, eller går du bara på det
alla talat om för dig?
Skulle själv köpa kumho. men har nån återigen testat klart toyo ORDENTLIGT.
alla säger , ja bra på regn. men överhettade på 3 varv , då har du startat med fel set up .

Good luck sun , Tobias med keps
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

För varje däck så är det ju en egen uppsättning settings som är snabbast, självklart.
Men med begränsad budget så är det billigare och enklare att byta mellan däck och endast justera lite (vinklar/dämpare) efter vad temp/tryck/slitage säger åt dig. Ska man byta dämpare helt och optimera vinklarna rejält så är det mer jobb (testdagar går ju åt, eller så måste man minst föra loggbok över vad man gör, och dokumentera gör jag tillräckligt på jobbet...).

Men det finns vissa grundeffekter som är tydliga.
Hög vikt och hårt satt chassi dödar R888 snabbt, alternativt kan man säga att det bygger mycket värme, tom i fukt/väta. 195or fungerar finfint på Ginettorna, lägg på 200kg så blir det inte lika bra, och 100kg till (1100) på 205or kan bli lite kämpigt.

De tre (har jag för mig) set R888 jag kört som allround hade alla samma toppiga prestandakurva. I bästa fall lyckades jag pricka ett lufttryck som gav mig bästa varvtid på varv 7-8 för att sen smöra till det och gå långsammare. Missade jag med lite med för högt tryck så peekade de vid varv tre istället och då var det inte så skoj på varv 12 (varvtiderna föll hela tiden, en paus i depån som under kval fungerar inte i race).

Med samma vikt/dämpare/fjädrar förare etc så har A048 en helt annan profil, lika snabba på varv 3 som på varv 12 och stabila och fina (lite styvare stomme verkar det som), men de fungerar inte lika bra i väta (de som sett mig i backspegeln på R888 i väta vet vad jag har för referens).

Utan större ändringar så är V70A K60/61 bästavalet i torrt, skarp känsla och jämn hastighet över tid (precis om Yokohama men snabbare, för mig), däremot ska de plockas av när det mulnar, de hoppar av asfalten på egen hand när det blir fukt, om de inte fått bygga värme först (och du lyckas hålla värmen uppe). Falkenberg Race2 2011 blev lite fuktigt men V70A var inte helt livsfarliga då (fukten kom i lineup, det var inte mycket och det torkade bra under racet).
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Fniss !
Detta var ju en klockren artikel från automobil testkörning.

men verkligheten då ?
under race , stämde allt detta då ?

jag är ironiskt provocerande i all vänskaplig humor anda .

mvh Anders
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

Anders R wrote:men verkligheten då ?
under race , stämde allt detta då ?
Mina erfarenheter är ju bara ihopsamlade under race, jag är ju för lat/bekväm/snål för att träna.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Ja det är ju tur att vissa kan race till sig erfarenheter, o inte träna sig till dom.

mvh Anders
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Torkel k »

Anders R wrote:men verkligheten då ?
under race , stämde allt detta då ?
Ja. Däcken vet inte om att "nu är det allvar!" och att du jagar Waern runt Knutstorp. De beter sig likadant i alla fall. :wink:

Tobias: Tyvärr så slår jag vad om att om du kommer uppleva precis samma begränsningar med R888orna som vi andra gjort: Första säsongen är OK men sedan blir man säkrare bakom ratten och pressar bilen hårdare, bygger bilen till mer racer och mindre glassbil, styvare chassi, mera träning och vips så hänger man med bra... de där första 6-8 varven. Det är då man lånar en polares hjul och prövar Yokos eller Kumho ett par varv och sedan är man aldrig lycklig på Toyos igen. :cry:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:... och sedan är man aldrig lycklig på Toyos igen. :cry:
Jodå, när man tvingats sätta på nya Toyos eftersom de andra är slut... och så öppnar sig himlen i lineup...
Men det lönar ju sig att hålla sig kvar på banan... (Gotland 2010 Race2 om nån minns)
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Återigen ! jag skulle alldrig åka toyo.
men det låter fortfarande som att man köper regn toyo, ställer in bilen efter Torr yoki
går ut på fel däckstryck etc .
och sen skyller på skit däck efter 3 varv.

Vi pratar om en LÄTT miata här o ingen tung porsche.

men massan har alltid rätt, Tobias bevisa motsattsen nu !!
jag flyttar på mig så kan du jaga haha

Med Sol i mössan , Roos
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Lejban »

Jag har ett val, antingen köpa dyra yoko eller kuhmo och köra mindre, eller köpa billiga toyo ifrån TWS och köra mer. Lätt val för mig.
Last edited by Lejban on Wed 25 Jan 2012, 14:25, edited 1 time in total.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Bara du Lejban !
förstår och gör att du tar ut det bästa av dina däck, kanske skall du skapa nya vägar oprövade .
se till att ha set upp där dom är med sista varv o inte första varv, du vinner på sista varvet.
den logik kan inte ens herr falk emotsäga. haha
mvh Anders
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by TPR »

Tänk även på att slitage skiljer sig.
Tror inte det skiljer många kronor per varv mellan Toyo och Yokohama. Kumho är nog dyrare i drift.
Men detta är vad jag tror, baserat på egna erfarenheter från andra bilar och vad jag har hört från flera i cupen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Lejban »

TPR wrote:Tänk även på att slitage skiljer sig.
Tror inte det skiljer många kronor per varv mellan Toyo och Yokohama. Kumho är nog dyrare i drift.
Men detta är vad jag tror, baserat på egna erfarenheter från andra bilar och vad jag har hört från flera i cupen.
Det skiljer många kronor ifall man har en sponsor på Toyo och betalar listpris på Yokohama. Sen är det trevligt att inte dö på motorvägen hem ifall det börjar regna :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by seved »

Matnyttigt för en novis som mig att se diskussionen. Har bestämt mig och kommer att prova lyckan på A048 :) .
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Bernie »

Jag har aldrig upplevt att Kumho-däcken skulle vara livsfarliga och hoppa av banan själv... :think2:
Nu får det vara hejd på lögnerna! :lol:
Topprestanda i torrt, lite efter det bästa-regn-och-i-övrigt-rätt-miserabla-däcket i blött är väl inte så farligt?!

Kuhmo matchar inte helt Toyos blöt-tider, men jag tyckte de hårda Kuhmo jag körde på i vått och torrt alltid gav bra och förutsägbart grepp (även i väta alltså). Och jag var alltså för lat för att ens lossa krängare.
Om jag minns rätt blir väl även Toyo lite halare när det regnar? Eller är de så pissiga i torrt att tiderna blir samma och man inte märker nån skillnad? :wink:

För övrigt var hårda Kuhmo helt enorma vid höga asfaltstemper, varv efter varv efter varv efter varv efter... Nästan outtröttliga. Överhettade själv i räjspyjamasen långt före däcken. Slitaget var litet, som jag upplevde det. Ger alltså många bra timmar för slantarna.

Intervju där Juha Kankkunen diskuterar regndäck:
http://www.snotr.com/video/2101/Kankkun ... nterviewer
Jonas Bernhardt
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Torkel k »

Bernie wrote:Jag har aldrig upplevt att Kumho-däcken skulle vara livsfarliga och hoppa av banan själv... :think2:
Det har jag, fast med Toyo i regn! Både på Falkenberg och på Anderstorp! Där sitter man och kör som en Gud med perfekt linje och med en car control som Hamilton hade avundats och vips(!) så bestämmer sig däckjävlarna för att köra av! För inte var det mitt fel inte... :hand:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by ephas »

Anders, du tror verkligen att vi slumpdrar däcktryck och cambervinklar :bang2: :mrgreen:
Folk har verkligen jobbat mycket för att få fram vad som funkar på Miatorna :-)
Toyo klarar inte av att hantera det vi utsätter det för helt enkelt.

Det är precis som Torkel säger, De flesta nöjer sig med Toyo första året eftersom de inte är tillräckligt erfarna då för att behöva mer däck än vad Toyona erbjuder, sen går det utför.

Jag tror att vi alla (som testat) är överens om att Kumho är valet om man vill sätta snabbaste varvtider och komma bäst till över en 12-15 varvsstint. Visst är har Kumho sämre grepp än Toyo i regnet, men nu tycker jag allt att vi är lite pessimistiska kring däckets regnegenskapet... (ja, vi är nog alla överens om att Toyo är det snabbaste regndäcket men...)

Resultat från Warmuppen i väta på SSM
1 Andreas Halbig 1:21.608
2 Robert Serwanski 1:22.920
3 Pelle Brusebäck 1:23.528
4 Ronnie Hofberg 1:24.192
5 Henrik Pihl 1:24.473
6 Per Oleskog 1:24.613
7 Torkel Kristensson 1:27.109
8 Per Hammarsjö 1:27.239
9 Henrik Eriksson 1:27.436
10 Olle Olsson 1:27.759

Jag vet inte vem som utöver mig körde på Kumho i detta heat. Andreas är snabbare (läs: mindre rädd om livet :-)) än mig i regnet men jag tror att differensen utökas något pga Toyodäcken. Pelle körde nog också Kumho och dessutom i en Standard 1,6.

I Falkenberg SPVM 4 så var Andreas överlägset snabbast på sina Toyo, jag körde Kumho och Pihl Toyo. Jag åkte av i en final mest för att jag testade att göra årets omkörning med en handbroms/driftingmanöver på utsidan om Halbig och Lars Macklin. Man skulle kunna hävda att differensen mellan ambition och prestation var ganska stor. Jag fick helt inte ner handbromsspärrknappfanet och gjorde en fantastiskt vacker piruett ut i periferin :-)
Faktum är att Kumho (tom rätt slitna) var snabbast i kvalet på regnet av C-Bilarna (även snabbare än många A och B bilar). Under hela tävlingshelgen var det bara Halbig som var snabbare än Kumho då han körde Toyo.

Så helt värdelöst kan Kumho inte vara, det tycker jag mig väl ändå att resultaten kan tala för sig själv.

Dock!
Hade jag inte varit en sådan vinnarskalle och behövt ha de där sista delarna av sekunden så hade jag nog tagit Yokohama faktiskt. Den prissänkning de gjorde inför 2011 gjorde det defintivt till det däck som håller längst per krona och är den bästa kompromissen mellan vått och torrt. Jag skulle "gissa" (eftersom jag inte provat" att hårda Kumho hade kunnat stå sig i livslängd mot medium Yokosar men kanske ändå har mer grepp när de fått temp efter typ för många varv, men yokisarna lär köra rundor runt det däcket i blött.
Jag kör nog dessutom mycket hellre Yokohama 195 (eftersom footprinten inte skiljer sig så enormt från 205) än Toyo 205 och då tror att man även med en sponsor kan ha svårt att konkurrera i pris per varv, såvidare man inte får däcken gratis...
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Gummiblanding - Medium eller Soft

Post by Anders R »

Jag tror ingenting!
jag är helt säker på att det endast är kanske 3 st som testat ut det dom tycker är bäst.
och som har den förmågan.

och återigen jag hade själv valt ex kumho igen. ( ännu hellre michelin men det finns inte )
däremot så tycker jag synd om alla som vill välja toyo för pris kontra pretanda , men får höra
av massan att det är ett dåligt val.
Då massan i flertalet inte har förmågan att utvärdera ett däck på det sättet, utan förlitar sig på
det dom hört sas.

seriös hur många har gjort riktiga däcks tester , och mätt temp h,v mitten etc .
på en o samma bil , samt vikten på den bilen , körstil etc.,inställning av set up , osv.

Men ! toyo sladdar efter 3 varv , för vem ? massan eller fåtalet är min fråga.

att dom funkar i regn , ja men kanske softa kumho gör också, ( pelle brusebäck) men det är ju
bara vad jag hört, han hade 3 tid va med en standard miata tror jag i regn, men det är bara vad jag hört.

Berätta vad du skall gör istället robert vi är nyfikna.

Mvh Anders
Post Reply