Frågor angående fjäderbensstag.
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Frågor angående fjäderbensstag.
Hur mycket styvare blir Miatan med ett par fjäderbensstag? Gör stagen märkbar skillnad vid bankörning? Om så är fallet, vilka rekommenderar ni?
MVH
Alex
MVH
Alex
Alexander Mullaart
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Jag har också börjat kika på stag mestadels pga av att jag skall höjja efekten och kan tänka mig att det styvar upp hela motorutrymmet. Man boxar in motorn.
Jag har set massor med med tunna lätta stag i aluminium men det kan inte vara någon styvhet i dessa.
Denna har jag kikat på lite http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/mazda ... -1998.html men hittar inga direkt uppgifter om den.
Men söker även nya krängningshämmare fram och bak så jag vet inte om en stor beställning från USA är aktuell...
Jag har set massor med med tunna lätta stag i aluminium men det kan inte vara någon styvhet i dessa.
Denna har jag kikat på lite http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/mazda ... -1998.html men hittar inga direkt uppgifter om den.
Men söker även nya krängningshämmare fram och bak så jag vet inte om en stor beställning från USA är aktuell...
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Det råder delade meningar i detta ämne. Vissa anser att fjäderbensstag endast är nödvändiga på bilar med McPersonliknande hjulupphängning och att de då hindrar att cambervinkeln ändras pga flex i chassit. Mazda tycker antingen att det gjorde skillnad eller att det såg coolt ut (och därmed hjälpte till att sälja bilen), eftersom vissa Miator faktiskt kom med ett fjäderbensstag från fabrik.
Trots att jag låtit originalet sitta kvar i min bil (jag är ändå på viktgränsen) är faktiskt min gissning (endast gissning) att det gör en mycket liten skillnad för bilen. Jag har i alla fall inte hört någon som uttryckt att de känt en skillnad i bilen då de installerat en på en Miata. Men det är bra att hålla sig i då man lutar sig över motorn och jag har integrerat ett stöd för huvudbromscylindern i min.
Trots att jag låtit originalet sitta kvar i min bil (jag är ändå på viktgränsen) är faktiskt min gissning (endast gissning) att det gör en mycket liten skillnad för bilen. Jag har i alla fall inte hört någon som uttryckt att de känt en skillnad i bilen då de installerat en på en Miata. Men det är bra att hålla sig i då man lutar sig över motorn och jag har integrerat ett stöd för huvudbromscylindern i min.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Intressant, min bil är nämligen för tung fortfarande, och detta stag väger 4kg... Ska man kanske ta bort det? Torkel har du nån länkar att dela på ämnet?Torkel k wrote:Det råder delade meningar i detta ämne. Vissa anser att fjäderbensstag endast är nödvändiga på bilar med McPersonliknande hjulupphängning och att de då hindrar att cambervinkeln ändras pga flex i chassit. Mazda tycker antingen att det gjorde skillnad eller att det såg coolt ut (och därmed hjälpte till att sälja bilen), eftersom vissa Miator faktiskt kom med ett fjäderbensstag från fabrik.
Trots att jag låtit originalet sitta kvar i min bil (jag är ändå på viktgränsen) är faktiskt min gissning (endast gissning) att det gör en mycket liten skillnad för bilen. Jag har i alla fall inte hört någon som uttryckt att de känt en skillnad i bilen då de installerat en på en Miata. Men det är bra att hålla sig i då man lutar sig över motorn och jag har integrerat ett stöd för huvudbromscylindern i min.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Näää, jag bara minns vad jag läst och hört över åren. Jag tror som sagt att du kommer få ganska spridda åsikter om detta om du frågar runt.Lejban wrote:Torkel har du nån länkar att dela på ämnet?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Japp får göra så helt enkelt. Vet inte om jag är duktigt nog (än) att kännsa smågrejjerna, men man kan ju alltid prova.TPR wrote:Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Gör då gärna blindtest (dvs låt nån annan plocka bort det eller inte och inte tala om vilket du har när du testar)Lejban wrote:Japp får göra så helt enkelt. Vet inte om jag är duktigt nog (än) att kännsa smågrejjerna, men man kan ju alltid prova.TPR wrote:Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner.
Stag gör underverk på veka McPerssonbilar, men på Miatan är det frågan om att ge stötdämparna en stabilare plattform att jobba på (det är inga horisontella krafter som ska tas upp av tornen, bara stötdämparnas jobb, vilket är viktigt nog, men kanske inte riktigt kraftvektorer i den riktning som stagen är riktade).
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Jag har ett vekt alustag på min bil mest för att det har agerat hållare för vissa saker
Det är så vekt att du kan rycka i det och se hur det flexar.
Jag är helt inne på Falks spår och anser inte att det helt enkelt behövs då det bara är fjäderbenens kraft som appliceras på tornen mer eller mindre.
Om du har/monterar i en ordentlig båge så får du i alla fall ditt bakre "fjäderbensstag" i bågen.
Om du har tvångstankar kring ett fjäderbensstag fram, skaffa då en enligt nedan:
(staget på bilden är ej från en MX-5) Hur mycket större skillnad det gör kan jag inte svara för, men det gör med all säkerhet mer nytta för sin vikt än bara ett stag tvärs över. Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt
Det är så vekt att du kan rycka i det och se hur det flexar.
Jag är helt inne på Falks spår och anser inte att det helt enkelt behövs då det bara är fjäderbenens kraft som appliceras på tornen mer eller mindre.
Om du har/monterar i en ordentlig båge så får du i alla fall ditt bakre "fjäderbensstag" i bågen.
Om du har tvångstankar kring ett fjäderbensstag fram, skaffa då en enligt nedan:
(staget på bilden är ej från en MX-5) Hur mycket större skillnad det gör kan jag inte svara för, men det gör med all säkerhet mer nytta för sin vikt än bara ett stag tvärs över. Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Tack för alla svar . Håller i pengarna (och kilona för den delen) och avvaktar med stag i nuläget.
Alexander Mullaart
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Mitt är justerbart så det var därför jag inte vann i sommras, för det justerade bort farten, samtidigt som det tyngde ner bilen något enormt!ephas wrote:Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Frågor angående fjäderbensstag.
Där har du det!Lejban wrote:Mitt är justerbart så det var därför jag inte vann i sommras, för det justerade bort farten, samtidigt som det tyngde ner bilen något enormt!ephas wrote:Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt
Bort med det fort som attans så sparar du typ 3,68s per varv och får 17,12whp extra
Dessutom sparar du flera kilo som ytterligare ger dig en massa fördelar
För att förtydliga så kanske jag ska Be tona att jag är väldigt ironisk
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm