Frågor angående fjäderbensstag.

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Alexander Mullaart »

Hur mycket styvare blir Miatan med ett par fjäderbensstag? Gör stagen märkbar skillnad vid bankörning? Om så är fallet, vilka rekommenderar ni?

MVH
Alex :)
Alexander Mullaart
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Alexander Mullaart »

Ingen som kan tipsa om ett par bra stag :)?
Alexander Mullaart
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by chriss »

Jag har också börjat kika på stag mestadels pga av att jag skall höjja efekten och kan tänka mig att det styvar upp hela motorutrymmet. Man boxar in motorn.

Jag har set massor med med tunna lätta stag i aluminium men det kan inte vara någon styvhet i dessa.

Denna har jag kikat på lite http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/mazda ... -1998.html men hittar inga direkt uppgifter om den.

Men söker även nya krängningshämmare fram och bak så jag vet inte om en stor beställning från USA är aktuell...
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Torkel k »

Det råder delade meningar i detta ämne. Vissa anser att fjäderbensstag endast är nödvändiga på bilar med McPersonliknande hjulupphängning och att de då hindrar att cambervinkeln ändras pga flex i chassit. Mazda tycker antingen att det gjorde skillnad eller att det såg coolt ut (och därmed hjälpte till att sälja bilen), eftersom vissa Miator faktiskt kom med ett fjäderbensstag från fabrik.

Trots att jag låtit originalet sitta kvar i min bil (jag är ändå på viktgränsen) är faktiskt min gissning (endast gissning) att det gör en mycket liten skillnad för bilen. Jag har i alla fall inte hört någon som uttryckt att de känt en skillnad i bilen då de installerat en på en Miata. Men det är bra att hålla sig i då man lutar sig över motorn och jag har integrerat ett stöd för huvudbromscylindern i min. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Det råder delade meningar i detta ämne. Vissa anser att fjäderbensstag endast är nödvändiga på bilar med McPersonliknande hjulupphängning och att de då hindrar att cambervinkeln ändras pga flex i chassit. Mazda tycker antingen att det gjorde skillnad eller att det såg coolt ut (och därmed hjälpte till att sälja bilen), eftersom vissa Miator faktiskt kom med ett fjäderbensstag från fabrik.

Trots att jag låtit originalet sitta kvar i min bil (jag är ändå på viktgränsen) är faktiskt min gissning (endast gissning) att det gör en mycket liten skillnad för bilen. Jag har i alla fall inte hört någon som uttryckt att de känt en skillnad i bilen då de installerat en på en Miata. Men det är bra att hålla sig i då man lutar sig över motorn och jag har integrerat ett stöd för huvudbromscylindern i min. :D
Intressant, min bil är nämligen för tung fortfarande, och detta stag väger 4kg... Ska man kanske ta bort det? Torkel har du nån länkar att dela på ämnet?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Torkel har du nån länkar att dela på ämnet?
Näää, jag bara minns vad jag läst och hört över åren. Jag tror som sagt att du kommer få ganska spridda åsikter om detta om du frågar runt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by TPR »

Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Lejban »

TPR wrote:Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner. :up:
Japp får göra så helt enkelt. Vet inte om jag är duktigt nog (än) att kännsa smågrejjerna, men man kan ju alltid prova.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:
TPR wrote:Tobias, testa med och utan nästa gång du kör på bana.
Det tar väl inte lång tid att montera bort?
Skulle vara väldigt intressant att höra vad du känner. :up:
Japp får göra så helt enkelt. Vet inte om jag är duktigt nog (än) att kännsa smågrejjerna, men man kan ju alltid prova.
Gör då gärna blindtest (dvs låt nån annan plocka bort det eller inte och inte tala om vilket du har när du testar) :)

Stag gör underverk på veka McPerssonbilar, men på Miatan är det frågan om att ge stötdämparna en stabilare plattform att jobba på (det är inga horisontella krafter som ska tas upp av tornen, bara stötdämparnas jobb, vilket är viktigt nog, men kanske inte riktigt kraftvektorer i den riktning som stagen är riktade).
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by ephas »

Jag har ett vekt alustag på min bil mest för att det har agerat hållare för vissa saker :-)
Det är så vekt att du kan rycka i det och se hur det flexar.
Jag är helt inne på Falks spår och anser inte att det helt enkelt behövs då det bara är fjäderbenens kraft som appliceras på tornen mer eller mindre.

Om du har/monterar i en ordentlig båge så får du i alla fall ditt bakre "fjäderbensstag" i bågen.

Om du har tvångstankar kring ett fjäderbensstag fram, skaffa då en enligt nedan:
(staget på bilden är ej från en MX-5)
20100910mattkwokrigid01.jpg
Hur mycket större skillnad det gör kan jag inte svara för, men det gör med all säkerhet mer nytta för sin vikt än bara ett stag tvärs över. Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Alexander Mullaart »

Tack för alla svar :). Håller i pengarna (och kilona för den delen) och avvaktar med stag i nuläget.
Alexander Mullaart
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by Lejban »

ephas wrote:Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt :-)
Mitt är justerbart :down: så det var därför jag inte vann i sommras, för det justerade bort farten, samtidigt som det tyngde ner bilen något enormt! :P :P :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Frågor angående fjäderbensstag.

Post by ephas »

Lejban wrote:
ephas wrote:Vad du än gör, köp inte ett justerbart stag för då är det verkligen bara onödig vikt :-)
Mitt är justerbart :down: så det var därför jag inte vann i sommras, för det justerade bort farten, samtidigt som det tyngde ner bilen något enormt! :P :P :P
Där har du det!
Bort med det fort som attans så sparar du typ 3,68s per varv och får 17,12whp extra :-)
Dessutom sparar du flera kilo som ytterligare ger dig en massa fördelar :banana: :bang2:

För att förtydliga så kanske jag ska Be tona att jag är väldigt ironisk :mrgreen:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply