Diffspärr

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Diffspärr

Post by Anders Träff »

Någon som vet om det finns diff till bakaxel på 91 års mx-5
och var man kan få tag på en i så fall?

m.v.h
Anders
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Viskodiffar i variarande skick finns det gott om. Lamelldiffen slutade Mazda Motorsport sälja i höstas. Du kan naturligtvis handla en begagnad och serva den. Specmiata.com kan vara et bra ställer att höra sig för på.

Ett annat sätt om du vill ha diff är att byta till 7"diffen från en 1.8. Tänk då på att det är endast 5växlade NB i USA som har 4.3:1 i utväxling (och de med torsen sugs upp av SpecMiataister snabbt som ögat).
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Post by miataninja »

Hur är det med diff från RX-7 ?

Hmm
"FYI, The '84-88 NA RX7 Clutch type LSD will bolt into the later 1994+ Miata housing with minor grinding of the interior of the housing"

..och jag som ska hämta en RX-7-a -85 imorgon... :lol:
BRG 1.8 -94
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

miataninja wrote:Hur är det med diff från RX-7 ?

Hmm
"FYI, The '84-88 NA RX7 Clutch type LSD will bolt into the later 1994+ Miata housing with minor grinding of the interior of the housing"

..och jag som ska hämta en RX-7-a -85 imorgon... :lol:
RX7ans lamelldiff "passar" men lamell eller Torsen kan man tvista om. Tar man en komplett klump slipper man shimsa in kronhjul/pinjong.
Kolla upp priset på en renoveringssats till RX7ans diff först (och om du kan få tag på den).
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Post by miataninja »

Niklas Falk wrote:RX7ans lamelldiff "passar" men lamell eller Torsen kan man tvista om. Tar man en komplett klump slipper man shimsa in kronhjul/pinjong.
Kolla upp priset på en renoveringssats till RX7ans diff först (och om du kan få tag på den).
ja jag är ju osäker på vad som sitter i min miata egentligen, öppen eller LSD, vi får se :)
BRG 1.8 -94
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:...lamell eller Torsen kan man tvista om.
Med min enorma erfarenhet av diffbromsar :wink: lutar jag åt lamell för racing respektive torsen (som jag aldrig testat :roll: ) för gata/sporadiska banträffar. Resonemanget bakom det hittar ni i tråden om min bil. Mitt val hänger inte främst på torsens nackdelar utan på lamellens fördelar - eller m a o: jag påstår inte att torsen är sämre för racing, men lamell är nog inte rätt val för den som inte kör racing eller väldigt mycket bana...
Post Reply