Ksportdämpare

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Svederud wrote:
13/10 skulle jag se som lite hårt för en bil utan bur, chassit börjar stå för en del av rörelsen och den rörelsen kan inte dämparen reglera. Ska själv köra 13/9 i år.
Ska montera störtbåge liknande CC bågen (Enligt FIA).
Så lite stadga i plåtet blir det nog.
Bågen hjälper bakdämparna att få stabilare plattform att jobba i men du hjälper inte vridstyvheten längs hela karossen så jättemycket (även om det är märkbart).

Min skruvbur synliggör problemen rätt väl. Den har inte stag från buren fram till dämparfästena och det syns märkbart hur mycket rutramen rör sig i förhållande till buren (och att modda buren så jag kan bulta den i rutramen får jag inte, samtidigt som det nog gjort rutsprickorna större rätt fort).

Men allt är ju relativa skillnader, riktigt vridstyvt går det inte att få. Frågan är bara hur mycket man skall jobba med dämperiet när dess fastsättningspunkter rör sig en märkbar andel av fjäderrörelsen (tex 10%). Det enda jag tycker man skall ha med i tanken iaf är att man inte kan skylla på dämparen när den inte får en rimlig chans at göra sitt jobb.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Ujujuj, vad svårt att besämma sej för vilken hårdhet man ska ha fr & bak när man inte har nån koll på vad man åkt med innan. Har du (Svederud) nån koll på vad lösa fjädrar kostar ifall (när) man behöver byta? Det bästa för en annan är att vänta tills du monterat och kört hårt, du åker väl till Sviesta i slutet av Mars (va det väl?) och kör utav h.... bara för att vi andra som fegar lite ska få besked :?: . SCHYSST :!: :D
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

60mm id fjädrar från Forza (H&R) kostar ca 900kr/st fullpris inkl moms.
Rally Design är lite billigare (men har inte kraftigare än 500lb/ft i 60mmid). 2.25" har de upp till 600, fortfarande lite mjukt för fram.
AVO har en del 2.25" också, även hårdare.

Sen skiljer det lite i precisionen hos olika fjädertillverkare (avvikelser i längd, fjäderhårdhet osv från spec (och mellan individuella fjädrar))
Men billigt kan vara bra nog (och dyrt behöver inte vara tillräckligt bra). Sen kan man träffa bättre med billiga också, det beror som vanligt på.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Pettson wrote:Ujujuj, vad svårt att besämma sej för vilken hårdhet man ska ha fr & bak när man inte har nån koll på vad man åkt med innan. Har du (Svederud) nån koll på vad lösa fjädrar kostar ifall (när) man behöver byta? Det bästa för en annan är att vänta tills du monterat och kört hårt, du åker väl till Sviesta i slutet av Mars (va det väl?) och kör utav h.... bara för att vi andra som fegar lite ska få besked :?: . SCHYSST :!: :D
Ska försöka åka i Linköping 5/4 :) ,
beror på om störtbågen blir klar till dess, men det är målsättningen. (annars blir det en annan bil :cry: )

Visserligen tror jag att det är först på Sprintkörning & årsmöte på Malmby som jag kan får en känsla för hur det fungerar.

Jag ska fråga hur mycket de vill ha för lösa fjädrar.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Pettson wrote:Ujujuj, vad svårt att besämma sej för vilken hårdhet man ska ha fr & bak när man inte har nån koll på vad man åkt med innan. Har du (Svederud) nån koll på vad lösa fjädrar kostar ifall (när) man behöver byta?
Svar ang. pris på lösa fjädrar.
Vid samtida beställning som coilovers = 695kr/runt om.
Vid separat beställning utav enbart fjädrar, runt om, 995kr
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

De e inte så dumt va :?: då behöver man ju inte bestämma sej så där stenhårt en gång för alla utan man beställer 2 uppsättningar på en gång :!: Skitbra, frågan är bara vilka.. :?
De e mycke nu...
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Post by Gladh »

Har inte hängt med hela vägen, någon om kan sammanfatta?
Pris?
Leverans(när, var)?

Finns det fortfarande chans att hänga på?

/Klas i malmö
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Det där med gruppköp har nog försvunnit av olika anledningar, vilket inte har så stor betydelse, tror inte att det finns så mycket att hämta på det priset :? Jag är fortfarande inne på att köpa i alla fall och det börjar väl nästan bli bråttom... billigt grundpris och skitbilliga extrafjädrar så man kan testa sej fram ser jag som :D Leveranstiden verkar väl kunna vara under 2 veckor. Men hör av dej om du är säker på att du ska ha (gäller övriga oxå) Magnus (Pettson) 019-236400, 070-6245417. Beställer senast måndag, det kan ju inte skada att beställa i klump 8)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:...det kan ju inte skada att beställa i klump 8)
Det kan faktiskt fördröja leverans jämfört att bara beställa ett (om det skall samlevereras på nåt vis för att spara den sista kronan).
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Jag har äntligen monterat färdigt kSport kitet, (strulade lite med få tag på nya stötdämpar bultar)
och bultat ditt störtbågen. :D

Kan tyvärr inte ha en åsikt om dämparna ännu, (har bara rullat 5mil till jobbet idag)
Men ska rulla ner till licenskursen på lördag, så om någon är intresserad vad jag tycker så jag får återkomma efteråt .
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Ja tack :!: det skulle vara mycket intressant med ett utlåtande även om det inte är så lätt efter så lite körning :) Ska beställa i början av veckan så som sagt var: bra om du säger vad du tycker hittills :D speciellt om det är negativt...
De e mycke nu...
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Nu har jag kommit hem från licenskursen.

Då jag aldrig kört på bana med miatan förr så har jag lite att jämföra med, (visserligen så har ju inspirerande körning förekommit förr).

Men jag är nöjd med jobbet dämparna gjorde.
Första heatet med högre hastighet stod dämparna på mjukaste (glömde ställa om efter 2 timmars reasa från Stockholm).
Andra heatet ställde jag om dämparna till hårdare men tyckte grepet blev sämre i kurvorna,
Så resten av dagen fick dämparna stå på mjukaste. Var inte lägge att hålla på och testa.

PS.
Bilen hann inte få sin 4-hjulsinställing gjord,
hade 195/50 R15 nya sommardäck
samt orginal krängare fram och bak (17år gamla)
dessutom är bilen tysk (öppen diff)
DS.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svederud wrote: PS.
Bilen hann inte få sin 4-hjulsinställing gjord,
hade 195/50 R15 nya sommardäck
samt orginal krängare fram och bak (17år gamla)
dessutom är bilen tysk (öppen diff)
DS.
Tyckte den rullade på rätt bra ändå... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Fredrik Henriksson wrote:
Svederud wrote: PS.
Bilen hann inte få sin 4-hjulsinställing gjord,
hade 195/50 R15 nya sommardäck
samt orginal krängare fram och bak (17år gamla)
dessutom är bilen tysk (öppen diff)
DS.
Tyckte den rullade på rätt bra ändå... :)
jo, det gick bra, även om man passerade gränsen av vad greppet tillät en gång. :D
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Inget direkt negativt i alla fall :D Då blir det en beställning senare idag :!: . Tack för rapporten. Ni verkar haft kul, smakar mer eller :?: :)
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote: Tack för rapporten. Ni verkar haft kul, smakar mer eller :?: :)
Skojar du!! Jag kan knappt vänta till nästa banåkartillfälle! :D

Själv funderar jag på om jag varit lite för snabb att dömma ut setupen på min bil. Tyckte den kännts väldigt mjuk när jag jag kört landsvägskörning, men när jag verkligen frestade bilen max i kurvorna gick den jäkligt bra! Det är bara ge cred till J-E Rydqvist (förre ägaren), han har verkligen justerat in bilen väl, tror inte man kan få ut mer ur koni+fm-fjädrar kombinationen än vad han har fått med sin inställning av chassit. :D Det kändes som jag hade långt bättre bil än alla, vill gärna inbilla mig att det var förarskills som gjorde det :roll: men får nog erkänna att väldigt mycket hängde på bilen.

Tänk om bilen känns sämre med Teinflex! :shock: Nä det är ju inte rimligt...*eftertanke* Eller... :? :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Tänk om bilen känns sämre med Teinflex! :shock: Nä det är ju inte rimligt...*eftertanke* Eller... :? :lol:
Från ett annan forum
NiklasFalk wrote:Stick with what you bought and convince yourself that it's the best stuff for you. That's the only way to stay happy in this mod crazy hobby.
"Ignorance is bliss" (you just have to choose your level of ignorance) :)
En säsong på FM+Koni hade gett dig väldigt mycket erfarenhet som du sen kunnat använda för funderingar inför nästa säsong. Men nu har du ju slantat upp till nästa nivå, då gäller det att inte titta tillbaka.
Du har ju valt dämpare med shimsning som inte har några problem med hela det normala spannet (10-13 fram och 7-10 bak), det är bara frågan om hur väl justeringsspannet (och de fasta värdena) passar fjädrarna/däcken/banorna). Det är ju bara att handla på sig fjädrar och testa sen (labba med fjädrar och krängare tillsammans med dämparna). Du kommer att kunna skruva rätt mycket med den setupen innan du tröttnar (och vill ha värre saker, tex 2 vägsjustering) :)
Lägg till däckstryck och hjulvinklar så har du stor hjälp av en liten svart bok.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Stick with what you bought and convince yourself that it's the best stuff for you. That's the only way to stay happy in this mod crazy hobby.
"Ignorance is bliss" (you just have to choose your level of ignorance) :)
Hahaha, ja det det ligger nog rätt mycket i det... :lol:
Niklas Falk wrote: En säsong på FM+Koni hade gett dig väldigt mycket erfarenhet som du sen kunnat använda för funderingar inför nästa säsong. Men nu har du ju slantat upp till nästa nivå, då gäller det att inte titta tillbaka.
Du har ju valt dämpare med shimsning som inte har några problem med hela det normala spannet (10-13 fram och 7-10 bak), det är bara frågan om hur väl justeringsspannet (och de fasta värdena) passar fjädrarna/däcken/banorna). Det är ju bara att handla på sig fjädrar och testa sen (labba med fjädrar och krängare tillsammans med dämparna). Du kommer att kunna skruva rätt mycket med den setupen innan du tröttnar (och vill ha värre saker, tex 2 vägsjustering) :)
Lägg till däckstryck och hjulvinklar så har du stor hjälp av en liten svart bok.
Jo det lär nog bli en del labbande innan man hittar hem, men utgångsläget/grundnivån lär ju vara bättre än det jag hade tidigare, sen gäller det som sagt att få till inställningarna. Har jag tur kan lite tjuvlyssnande när Josen snackar setup löna sig. Han kör ju i princip med samma grejer... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jo det lär nog bli en del labbande innan man hittar hem, men utgångsläget/grundnivån lär ju vara bättre än det jag hade tidigare, sen gäller det som sagt att få till inställningarna. Har jag tur kan lite tjuvlyssnande när Josen snackar setup löna sig. Han kör ju i princip med samma grejer...
Du kommer inte att bli besviken på Tein Flex/Setup du lär vara snabb som attan ganska omgående :twisted:. Kör förmodligen snabbareän många av oss i slutet av året :)
Läs på om hjulvinkar och vad som påverkar vad. Se till att allt är i toppskick - helheten ger förtroende för bilen och förutsättningar för att våga köra snabbt.

Kanske inte kommer från rätt person men ;) håll nere tävlings-hetsen och ha kul ! Oavsettt hur snabb man är finns det alltid någon att tampas med. Och framför allt att tävla mot sig själv och utvecklas som förare. Lyckan är ju att slå person-bästa mer än att vara snabbare än någon annan. Race situationer är ju kryddan på det hela s.a.s :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Du kommer inte att bli besviken på Tein Flex/Setup du lär vara snabb som attan ganska omgående :twisted:. Kör förmodligen snabbareän många av oss i slutet av året :)
Mot slutet av året? Jag räknar ju kallt med att ta hem cupen med dessa dämpare... :roll: :lol:
Josen wrote: Kanske inte kommer från rätt person men ;) håll nere tävlings-hetsen och ha kul ! Oavsettt hur snabb man är finns det alltid någon att tampas med. Och framför allt att tävla mot sig själv och utvecklas som förare. Lyckan är ju att slå person-bästa mer än att vara snabbare än någon annan. Race situationer är ju kryddan på det hela s.a.s :)
Märkte i lördags hur snabbt hornen växer. :twisted: :shock: Så det gäller nog att man tänker till och tävlar mot sig själv som du säger. :) Även om de e förbaskatt kul att jaga ikapp. :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Är det någon mer som har erfarenhet av körning med Ksport-kit? Känns som det är en lösning inom min budget och borde ge tillräcklig grund för att köra några år (starta med halvhårda fjädrar och byta till hårdare fjädrar när jag lärt mig köra).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kör på hårda K-sport direkt, du ångrar bara kompromisser
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Kör på hårda K-sport direkt, du ångrar bara kompromisser
Jupp, det går att lära sig köra med "EPA-traktor" också, men det är ingen komfortlösning :D.

Väl avstämt så känns det inte mycket annorlunda än Koni+FM när man transporterar sig. Kanter och fartgupp tar man lite saktare iofs, men hög profil på 14" som gatdäck hjälper med komforten.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Andreas K wrote:Är det någon mer som har erfarenhet av körning med Ksport-kit? Känns som det är en lösning inom min budget och borde ge tillräcklig grund för att köra några år (starta med halvhårda fjädrar och byta till hårdare fjädrar när jag lärt mig köra).

/Andreas K
Mina Megan Racing lär ju vara samma som KSport och D2. Bara färgkombinationerna som skiljer. Jag har kört med dessa i 2 år nu och är mycket nöjd med hur de fungerar. Jag köpte på mig dubbla uppsättningar fjädrar då de var väldigt billiga i USA. Har testat med 10/6 (kg/cm2 Fram/bak) och 12/8. Den hårdare setupen fungerar bäst på bana tycker jag. Bilen kränger väldigt lite. Komfort på vanligt väg, njae inte direkt. Ställer man dämparna mjukt så är det väl acceptabelt men inte mer. Mjukare än 10/6 bör man nog inte heller gå. Man hamnar nog utanför dämparens funktionsområde. För mjuka fjädrar och hårda dämpare är inte heller någon bra kombination för bra väghållning.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kanter och fartgupp tar man lite saktare iofs, men hög profil på 14" som gatdäck hjälper med komforten.
Ja, åker med mina Tein på 14" när jag har den som slängbil. Funkar bättre än miator med 17" fälgar med sport-dämpare-kitt. Dämparna på satta på mellan läget.
Viss man får se upp men oj vad kul det är att köra den :)
Post Reply