Ksportdämpare

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Ksportdämpare

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus, om du ringer idag, hör hur mkt billigare d blir om du får med två till.

(osammanhängande tråd då det är fortsättning på tråd från gammalt forum)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ksportdämpare

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:(osammanhängande tråd då det är fortsättning på tråd från gammalt forum)
Men en rätt tydlig titel. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ksportdämpare

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:(osammanhängande tråd då det är fortsättning på tråd från gammalt forum)
Men en rätt tydlig titel. :)
Tydlighetärmittmellannamn... ;) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Mejlade onsdag kväll men har inte fått nåt svar; ringer dom imorron så får vi se... :)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jo nu har jag fått svar; på telefon efter 5 försök, han har svarat på mejl säger han men var det tog vägen vete f.. nåja stolarna är inte FIA-godkända, tyvärr, det är ju rätt vikt.. Det var ju tråkigt när man ändå ska dit och känna på dämparna. :( Är det nån som hittar nåt annat vettigt så är jag tacksam för tips :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Jo nu har jag fått svar; på telefon efter 5 försök, han har svarat på mejl säger han men var det tog vägen vete f.. nåja stolarna är inte FIA-godkända, tyvärr, det är ju rätt vikt.. Det var ju tråkigt när man ändå ska dit och känna på dämparna. :( Är det nån som hittar nåt annat vettigt så är jag tacksam för tips :)
Han sa att han svarat mig på mitt mail oxå när jag talade in på deras röstbrevlåda att jag inte fått svar från dem. :?
Hörde du med han ang mängdrabatt, eller väntar du tills du åker dit? Mängdrabatt blir ett lite lustigt utryck när vi bara är tre..... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Förhoppningsvis blir vi åtminstonde 4, du och jag Per (?) och eventuellt (rätt säkert) Bosse Hagman :!: :D . Lite märkligt att det inte är fler som vill ha så förnämliga grejer för jämnförelsevis inte ens halva pengen :shock: :shock: . Det kommer säkert fler senare när de får se va bra det går :wink: . Pratade inte om priser, han inbjöd liksom inte till det, utan det tar vi på plats, man vill ju känna på grejorna, och förhoppningsvis följer Per med(?) tror han är den som sköter snacket bäst -eller hur va, Per? I veckan som kommer hoppas jag. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Förhoppningsvis blir vi åtminstonde 4, du och jag Per (?) och eventuellt (rätt säkert) Bosse Hagman :!: :D . Lite märkligt att det inte är fler som vill ha så förnämliga grejer för jämnförelsevis inte ens halva pengen :shock: :shock: . Det kommer säkert fler senare när de får se va bra det går :wink: . Pratade inte om priser, han inbjöd liksom inte till det, utan det tar vi på plats, man vill ju känna på grejorna, och förhoppningsvis följer Per med(?) tror han är den som sköter snacket bäst -eller hur va, Per? I veckan som kommer hoppas jag. :D
Kanon! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

redan handlat
Last edited by Svederud on Thu 06 Mar 2008, 20:05, edited 1 time in total.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

För fan.. Vill kika på dom.. Är borta ett par dagar men skulle kunna kolla i slutet av veckan..
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Vi får hålla kontakt då :D Det går bra att ringa mej om vi inte kommer fram till nåt här. Manus 019-236400, 070-6245417

Å då är vi 5 kanske :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svederud wrote:Intresserad oxå,
beroende på vilket pris det kan bli. :?:
Tror iofs inte att det blir någon drastisk rabatt, men det e ju synd att inte utnyttja tillfället när vi är ett antal... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Något blir det alltid..

Mitt nr är 070-319 55 00

// Per
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Har pratat med Raidon idag (finns på Ingarö) och det är som så att han sköter affärerna hemmifrån villan och har inga stötdämpare hemma att känna på :cry: , så det är m.a.o. inte så stor ide att åka dit.. (de är i alla fall fullt renoveringsbara och delar finns, blir det nån reklamation så får man 2 nya; till fram då t.ex. Det låter ju bra :D )Har pratat med Per oxå och han skulle prata med sin "mentor" om stötdämparna, och höra av sej, här då kanske. Vi avvaktar några dar så får vi se. :)
Raidon sa att någon i vår klubb har beställt :shock: Vem? Kanske från Miata-klubben, han ville inte säga nåt namn, vilket är helt rätt -personen kanske vill vara "hemlig", hur länge kan man ju undra i så fall. :P
Fick in donator-bilen i garaget idag :D . Ska försöka lära mej att fixa in bilder här, det kommer så småningom :?
Mycket tid har gått åt till att leta fälgar: 15x7,5, helt j...a omöjligt om man inte tar skitdyra 3-delade... nån som har nåt tips? OZ har haft men tillverkar inte lägre :cry:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Kunde inte vänta på ev. gruppköp, :(

Står med en trasig bakfjäder och har tänkt använda bilen i Linköping 5/4.
Så jag slog till så jag hinner få bilen körbar.

/Hemlig (eller inte)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jamen det är ju skitbra :D Det tar väl ett tag innan du får dom och sen ska dom monteras, men det vore ju kanon om du talar om vad du tycker när dom väl sitter där. :D Och det är ju riktigt att det tar några dar till innan vi beställer och så mycket rabatt tror inte jag heller på...
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

jo, jag ska dela med mig om vad jag tycker om dem.
Även om ni troligen har beställt innan jag har fått min leverans.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Svederud wrote:jo, jag ska dela med mig om vad jag tycker om dem.
Även om ni troligen har beställt innan jag har fått min leverans.
Sa han någonting om hur lång tid det tar?

Jag vill ju ha på mina grejer till början av April också...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Jag är lovad 5-10 arbetsdager,
igår fick jag besked att de skulle skicka kitet i dag (fredag).
Sen hur det skickas vet jag inte, hoppas att fått det i slutet av nästa vecka.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Fick mítt kit i onsdags,
tog 5 arbetsdager tills jag kunde hämta dem hos RaidoPower,
fick dock vänta 2 dagar till för posten.
(orkade inte åka och hämta dem)

Ska monteras i helgen.
Återkommer hur det blev.
Attachments
KSport kitet
KSport kitet
coilovers1.gif (293.96 KiB) Viewed 4381 times
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Det SER mycket trevligt ut :!: :D . Kommer passa min bil som handsken (?) Vad har du beställt för hårdheter? Och hur kom du fram till det?
De e mycke nu...
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Post by Martin Wahlberg »

Grymt snygga om inte annat.. Väcker helt klart mitt habegär :D
Är de orange eller luras kameran tro?

Har inte hängt med i denna tråd från första början men, kostar de nåt?
Finns det kanske nån länk till ursprungstråden?
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Pettson wrote:Det SER mycket trevligt ut :!: :D . Kommer passa min bil som handsken (?) Vad har du beställt för hårdheter? Och hur kom du fram till det?
KSport rekomenderar f/b 13/10,
dock valde jag f/b 11/7.
Vilket ger ett bättre förhållande mellan fram och bak (tyckte jag :? )
Martin Wahlberg wrote:Grymt snygga om inte annat.. Väcker helt klart mitt habegär
Är de orange eller luras kameran tro?

Har inte hängt med i denna tråd från första början men, kostar de nåt?
Finns det kanske nån länk till ursprungstråden?
http://forum.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?t=288
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är många detaljer på dämparna som är "rätt". Den minidetalj som saknas är fjäderisolaror (gör att övre fästet kan röras fritt och fjädern skapar inte så stort böjmoment i dämparstången) vid övre fästet (om man nu ska vara rejält petig).
Bumpstoppen ser lite annorlunda ut också (inte koniska i PU som jag är van vid)

Är bara dämpkurvorna vettiga för vikterna, Rdäcken och Svenska banors jämnhet så finns det inga ursäkter att köra riktigt snabbt. 13/10 skulle jag se som lite hårt för en bil utan bur, chassit börjar stå för en del av rörelsen och den rörelsen kan inte dämparen reglera. Ska själv köra 13/9 i år.

Men med ledlager i både övre och nedre fäste så är det väl inte ett kit jag skulle föreslå till en gatåkare som vill montera och glömma bort (för vilket Gula Konisar passar finfint). Jag skulle nog inte vara främmande för att pyssla om dessa lite under vintern (plocka ut, göra rent, smörja och kolla glapp i ledlager tex).
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

13/10 skulle jag se som lite hårt för en bil utan bur, chassit börjar stå för en del av rörelsen och den rörelsen kan inte dämparen reglera. Ska själv köra 13/9 i år.
Ska montera störtbåge liknande CC bågen (Enligt FIA).
Så lite stadga i plåtet blir det nog.
Men med ledlager i både övre och nedre fäste så är det väl inte ett kit jag skulle föreslå till en gatåkare som vill montera och glömma bort (för vilket Gula Konisar passar finfint). Jag skulle nog inte vara främmande för att pyssla om dessa lite under vintern (plocka ut, göra rent, smörja och kolla glapp i ledlager tex).
Något måste jag väl gör på vintern :)

Jag testar den här uppsättningen i år, så får vi se vad som behöver ändras till näst vår.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
Post Reply