Bygga om chassi för mer camber

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Anders R »

Man blir ju bara trött på hels diskutionen!
är det nån som tror mx cup , miata är stcc ?

låt det som var bra med denna klass fortsätta , o i roadsport c anda sen 200 år
tillbaks.

mvh AR
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Torkel k »

Anders R wrote:Man blir ju bara trött på hels diskutionen!
är det nån som tror mx cup , miata är stcc ?

låt det som var bra med denna klass fortsätta , o i roadsport c anda sen 200 år tillbaks.
Så.... betyder det att du tycker vi ska vara hårdare och ha ett snävare reglemente eller att vi ska låta folk göra som de vill med sina bärarmar. Hänger inte riktigt med... :think2:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Offset-bussningar är ok :) Nu får nån allt ta och berätta vart man köper dessa, jag hittar inga...
Hej

Ändrar du bussningar så får du väl kolla så spårvidden inte blir för stor om jag förstått dig rätt men normalt mäter vi spårvidd bara om det för ögat är uppenbar ändring och camber är det nog ingen som har synpunkter på om den inte är allt för mycket sänkt.

Fjädring måste finnas såväl vid tjänstevikt som totalvikt.

Hälsningar Patrik


Bilprovningen
Box 508
162 15 Vällingby
Telefon: 0771-600 800
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Anders R »

Vilken bilprovning i sth , är det som du " pratar" med lajban, för den vill jag inte försöka
besikta min bil på nästa år. ?
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Anders R wrote:Vilken bilprovning i sth , är det som du " pratar" med lajban, för den vill jag inte försöka
besikta min bil på nästa år. ?
Det är bilprovningen i Sveriges kundtjänst, självklart är reglerna samma för alla bilprovningar, även om "din" bilprovning fuskar.

sen är det Lejban inte lajban. Stor skillnad där!

Föresten väntar jag också på svar Torkels fråga, vad tycker du?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Anders R »

lajban , jag har ingen " min " bilprovning , var bara en mer allmänn fråga om du retat upp nån
av stationerna!
är ju inga större hemligheter att vissa är mer nogranna än andra, eller förlåt rätt formulerat
är mer enligt skolboken än andra.
men detta har ju du koll på redan .

blir intressant att följa din bil och dina förändringar på den !
hoppas inget lossnar i slutet på rakan bara .

mvh Anders
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Här köper man offsetbussningar (och annat godis):

http://www.iscracing.net/miata_suspension.html
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by pj »

att ändra regler efter vad en kille säger på bilprovningen kanske inte är optimalt.
skickar du samma mail till 50 olika stationer får du säker de svar du söker, och många fler än de.
Johan Andersson, Klippan
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

pj wrote:att ändra regler efter vad en kille säger på bilprovningen kanske inte är optimalt.
skickar du samma mail till 50 olika stationer får du säker de svar du söker, och många fler än de.
Tur att vi inte gör det då.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Nu har jag satt i offsetbussningar, och det gick sådär. Om jag har dämparna på samma höjd så tar fjädern i den övre armen, så antingen måste jag höja bilen 3cm (minst) fram, få fjärdern och höjdringarna hamna ovanför, eller skruva mindre camber på under bärarmen (vilket gör det hela helt onödigt. Hur har ni andra löst det?

Vad gör dom där nipplarana, man kan peta in smörjmedel mellan gummit och cylindern? Borde man inte smörja mellan cylindern och den långa bulten? Det är där den rör på sig.

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by ephas »

Lejban wrote:Nu har jag satt i offsetbussningar, och det gick sådär. Om jag har dämparna på samma höjd så tar fjädern i den övre armen, så antingen måste jag höja bilen 3cm (minst) fram, få fjärdern och höjdringarna hamna ovanför, eller skruva mindre camber på under bärarmen (vilket gör det hela helt onödigt. Hur har ni andra löst det?

Vad gör dom där nipplarana, man kan peta in smörjmedel mellan gummit och cylindern? Borde man inte smörja mellan cylindern och den långa bulten? Det är där den rör på sig.

Image
Jag har flyttat ut nedre yttre fästpunkten fram för att få mer camber fram, helt enkelt svetsat igen gamla hål och adderat material för att kunna ha infästningen längre ut.

Gällande smörjnipplarna så beror det på hur bussning är imonterad. Är det två bussningshalvor där man sticker in en från varje sida och där dessutom är en kanske 5mm glipa mellan bussningarna så är nipplarna helt korrekt.
När en bussning enligt nedan fungerar korrekt så har du rörelsen mellan metallhylsan och bussningen (delrin i detta fallet?!) Hylsan och bulten blir ju stumma när du spänner ihop den långa bulten (eftersom röret som sitter i subframen som går mellan bussningarna inte kan rotera)

Därför:
1. Se till att metallhylsan går att trycka in med fingerkraft in i bussningen, ingen hydraulpress, våld, hammare eller annan större kraft du inte valt att använda på frun (utesluter då abnormala fetischer, bdsm etc).
2. Glöm inte att smörja.
3. Metallhylsan MÅSTE vara marginellt bredare än bussningen, annars får du även friktion mellan bussning och subframe utöver den friktion du får mellan hylsan och bussningen. INTE BRA PÅ NÅGOT SÄTT.
4. Kontrollera friktionen. Eftersom du gjort metallhylsan något (om än marginellt) längre än bussningen, spänn då upp länkarmen i ett skruvstäd i själva metallhylsan. Håll i länkarmen som om den vore monterad på bilen, alltså vågrätt. Släpp länkarmen.... faller den av sig själv (alltså roterar länkarmen runt hylsan av ren gravitation?
Om inte så går det onödigt trögt...
Börja om från punkt 1 :bang2:

All friktion i en hjulupphängning är av ondo. Allt skall röra sig så lätt det bara går.

Lycka till :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Först tack för utförligt svar!

Suck, så jag måste göra om allt :bang2: :bang2: :bang2: Hylsan satt i bussningarna när jag fick dom, och dom gick att röra på. Men när jag pressade i dom i armen så sitter dom som berget sedan... enda stället det roterar på är mellan hylsa och bult. Dessutom så var det inte gängor på nipplarna utan dom bankas fast med hammare, enl intruktionerna, om jag tar bort dom så vet jag inte om det går att få tillbaka dom.

Nu ger jag upp...
ephas wrote:Gällande smörjnipplarna så beror det på hur bussning är imonterad. Är det två bussningshalvor där man sticker in en från varje sida och där dessutom är en kanske 5mm glipa mellan bussningarna så är nipplarna helt korrekt.
Det är en stor bussning, men jag har borrat ett hål ifrån nippeln till hylsan, enl instruktionerna.
ephas wrote:(delrin i detta fallet?!)
Vad är delrin?
ephas wrote:1. Se till att metallhylsan går att trycka in med fingerkraft in i bussningen, ingen hydraulpress, våld, hammare eller annan större kraft du inte valt att använda på frun (utesluter då abnormala fetischer, bdsm etc).
Vad är abnormalt? :think2: :mrgreen:
Så jag måste på nått sätt borra i bussningen som jag köpt dyrt av ett företag??? Jag köper ju färdiga saker för att slippa just sånt, suck :down: :down:
ephas wrote: 3. Metallhylsan MÅSTE vara marginellt bredare än bussningen, annars får du även friktion mellan bussning och subframe utöver den friktion du får mellan hylsan och bussningen. INTE BRA PÅ NÅGOT SÄTT.
den är bredare ja.

Får smälta det här nu, men spontant känns det som jag lika gärna kan montera tillbaka dom gamla bussningarna, eftersom jag inte har en lösning på att fjädern tar i armen och att nipplarna sitter där dom sitter nu :( kanske man kan anlita nån som fixar det här åt mig annars, problemet är ju att bilen inte kan köra till en verkstad :/

I höstas hade jag en helt fungerande bil, och jag lyckas bara ha sönder saker nu, om man tar ett kliv framåt och två bakåt, då är det bäst att stanna.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Magnus Pettson »

De va ingen rolig historia :cry: Jag tror tycker att det enklaste och bästa vore att ta ur hyllsorna och få dom avsvarvade, putsade till en dimension så att de funkar som de ska... vilket kanske inte är så lätt, man bör nog ta lite i taget så att glappet inte blir för stort. så de blir alltså att ta med bärarmar med bussningar i och hyllsor till nån som har och kan med en svarv.

Lycka till och GOTT NYTT ÅR :!:

Du är inte ensam om att ha problem, har anmält mej till Färnsjörepan 3 mars med min hotrod som är under uppbyggnad och ju mer jag håller på dessto mer verkar de bli att göra :shock:
De e mycke nu...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Torkel k »

Jag kan bara säga: Trist! angående bussningarna, men farbror Torkel försöker lägga till ett försök till uppmuntran också: Du har gått direkt från lekskolan till högskolan, så det är inte så konstigt att det går trögt ibland. Den största skillnaden mellan att laga bruksbilar (tonårshottade hatchbacks, 240s och Opel Mantas infaller i denna grupp) och att bygga seriösa racebilar är att på bruksbilen byter man ut en trasig standardkomponent mot en ny och så är man klar. Då man bygger racebilar finns sällan färdiga lösningar eller recept. Det är en effekt av att det säljs så grymt mycket färre racedelar än det säljs standarddelar och att resten av delarna på bilen dessutom inte är original. Så gott som ingenting är "bara att bulta dit och njuta av lägre varvtider".

De flesta har mekat bruksbil flera år innan de hoppar på att bygga racebil (och kanske hängt med farsan/farbror/brorsan/polaren/suger daddyn i garaget flera år innan dess). Vissa av oss började t o m enkelt med GoKarts och RC-bilar innan det blev riktig bil.

Jag tycker vi bjuder på lite "det har hänt oss också!": Mina bussningar orsakade totalpsykos på min bil så den knappt var körbar och jag satte termostaten åt fel håll då jag installerade min reroute (den är bra klantig... :oops: ) och lyckades nästan överhetta min motor som följd. Jag hade också en Nissan som extrabil då jag bodde i USA som jag lyckades sätta eld på 2 (ja, 2!!) gånger genom att byta generator. När elden var släkt (igen) noterade min polare att bilens tidigare ägare hade monterat fel generatorrem på bilen och det visade sig vara hela felet. Ganska många av bilens säkringar hade gått vid det laget... Halbig har brutit minst 2 gånger för att han glömt dra åt hjulbultarna, Phil trodde sig ha ett skuret hjullager, men det behövdes bara dras åt och Per sprayade av misstag hela sin bil antikvit, istället för racingvit. Henriksson vände på väg till banan för han trodde han hade motorras, men det visade sig vara en lös bult. Pettson: visst spenderade du en hel helg (som du nog vill glömma?) på Knutstorp med ett nytt sprut och en ny motor som vägrade varva över 4000varv? Ronnie renoverade en växellåda (om jag minns rätt) utan att på något sätt faktiskt laga felet han hade, dvs: han fick inte i växlarna efter renovering heller.

Listan kan göras lång. Bryt ihop ikväll, kom igen imorgon.

PS: Delrin är ett starkt plastmaterial som man ofta gör bussningar av. Polyuretan är ett annat tänkbart material som dina bussningar kan vara gjorda av.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Myran »

Hur mycket tar det i? Ligger det imot även när bilen står på backen eller bara när den hjulen är i luften?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by TPR »

Tobias, du pratade om att köpa nya fjädrar?
Om du köper 6" långa så kommer de hamna ovanför övre länkarmarna.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by ephas »

Vad har du för typ av dämpare/fjädrar?
Vissa dämpare har separat höjdjustering från fjädern och vissa har höjdjusteringen just på fjädertallriken, vilken modell har du?

På tal om dina bussningar...
Ge inte upp. Dina motgångar bör vara motivationen till dina framgångar...
Gör om, gör rätt :-)
Innan jag tillverkade min egen lösning testade jag 3 olika andra lösningar, och då satt bilen ihop mellan varje gång också. Det finns sällan några genvägar förutom att lära från andra misstag/erfarenheter.
Dagens tips är att alltid prata med någon som har koll på ämnet / sourcea info innan du påbörjar modifiering av en så pass vital del.

Om du "bankat" fast nipplarna så lär du på sätt och vis ha låst fast bussningen med dem... knäck av B-lösningen och köp gängade från Biltema, plugga de gamla hålen och borra nya med ordentliga gängor.
Ett litet hål för fettet är givetvis bättre än inget men om du kan kapa bussningen i två delar så att du stoppar in en från varje sidan men att där även kapas bort material i mitten så att du får ett "spår" runt hela hylsan som kan fyllas med fett. Om dina bussningar dock från början är av typen att pressa "hela bussningen rakt igenom infästningen" så vetefan om jag hade kapat den eftersom du då saknar en "krage" på andra sidan och bussningen kan då ändå vandra inåt och täppa till smörjningen.

När jag byggde min hjulupphängning så fanns det inte tillgängligt någon PnP lösning som jag tyckte vart tillräckligt bra, därför gjorde jag en egen tillsammans med Stefan Mumm.

Se bild nedan.
IMG_1311.jpg
Glöm "färdiga" lösningar, de är sällan färdiga speciellt när det handlar om precision och masstillverkning (en masstillverkad kolv har ju för visso rätt god precision :bang2: ) men jag syftar på saker där de bygger efter en mall som ska passa alla bilar, typ bussningar. Se det som att de gjort storjobbet och du får fixa finliret.

På tal om orginal bussningar så är de inte så dåliga som man tror.
Jag har vilken dag som helst hellre korrekt installerade fräscha OEM bussningar än ett par tex Powerflex. Anledningen till att de just heter Powerflex är för att de flexar som fan :bang2: (ja, just Powerflex flexar mer än OEM och de är svåra att få bort friktionen ur)

Om du fortfarande vill använda dina bussningar, pressa då ut metallhylsa och precis som Pettson sade, få den avsvarvad någon tiondel. Det är ofta inte mycket som ska till. Åk med dina bärarmar till din lokala mekaniska verkstad och be dem svarva hylsorna tills du på plats kan trycka in dem med fingrarna. OBS! De får absolut inte glappa. Hellre lite för mycket friktion än glapp.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Victor »

Jag hittade dessa bussningar nyligen: http://www.mx5parts.co.uk/bush-piece-fr ... -2658.html
De listas av någon anledning bara under delar till NA så de kanske har funnits länge?

De verkar vara ett budgetalternativ till MazdaSpeedbussningarna (som är som original men 40% hårdare men kostar som guld), d.v.s. fjädrande gummibussningar med fastgjutna innerhylsor.

Men de är i och för sig inte offsetbussningar så det löser ju inte problemet i det här fallet.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

ephas wrote:Vad har du för typ av dämpare/fjädrar?
Vissa dämpare har separat höjdjustering från fjädern och vissa har höjdjusteringen just på fjädertallriken, vilken modell har du?
Image
ephas wrote:Om du fortfarande vill använda dina bussningar, pressa då ut metallhylsa och precis som Pettson sade, få den avsvarvad någon tiondel. Det är ofta inte mycket som ska till. Åk med dina bärarmar till din lokala mekaniska verkstad och be dem svarva hylsorna tills du på plats kan trycka in dem med fingrarna. OBS! De får absolut inte glappa. Hellre lite för mycket friktion än glapp.
Jag får göra så. Någon som har en sån verkstad att rek i sthlm? (gärna nära tbanan)
TPR wrote:Tobias, du pratade om att köpa nya fjädrar?
Om du köper 6" långa så kommer de hamna ovanför övre länkarmarna.
JA! Bra ide :)

Tackar nu har ni ju löst båda problemen. :up: :up:

Försökt maila med dom jag köpt grejjerna av, men han skriver så jävla dålig engelska så jag fattar inte vad han menar (han är american :mrgreen: )
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Magnus Pettson »

Skicka bärarmar mm till Servanski, han verkar ha både resurser och kunnande. Förmodligen helt sysslolös oxå -
hans bil är ju klar :D
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Magnus Pettson »

Hur går det för dej? Om hylsorna är tuffa att svarva (hård yta?) så går det att brotscha bussningarna. Det finns ställbara brotschar men kanske inte så lätt i det plastiga matrealet. dels att få det rakt och att det inte skär för mycket... Man får alltså även i detta fallet söka upp nån som har erfarenhet. det positiva är väl att man inte behöver nån maskin och att hålen blir runda :D om de inte va det.
De e mycke nu...
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bygga om chassi för mer camber

Post by Lejban »

Jag har legat sjuk en vecka, men så fort jag orkar så skruvas bärarmarna av och skickas till min hjälte Jimmy :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply