FM butterfly brace

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

FM butterfly brace

Post by pj »

är någon som kör med FM butterfly brace?
gör de stor skillnad?
jag kör gula koni m hårdare fjädrar, HR krängningshämmare, 205mm R888, främre övre o undre fjäderbensstag, bak undre, och båge.
men jag tycker bilen känns lite som att den ålar sig i kurvorna.? vrider chassiet? o de känns ju inte mindre när man läser rcensionerna på deras hemsida :D
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: FM butterfly brace

Post by Torkel k »

Om jag minns rätt kör både Serwanski och Halbig med Fms butterfly brace. Jag är grymt sugen på en själv... :P
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: FM butterfly brace

Post by ephas »

Visst gör den skillnad.

Dels så kan du lätta bort 15kg till på onödiga ställen (och istället få vikten central och lågt) och det styvar upp bilen en hel del.

Bara köpa!

Ett tips är att svetsa ihop själva "butterfly" delen så att du bara har bultar mellan hela butterflyen och balkarna.
Det blir en hel del styvare om du svetsar fast balkarna i balkarna också :-)

Halbig har ju utöver Brace även fullbur och det är ju kaka på kaka åt det positiva hållet.
Du kan ju dock designa en bur så att den helt och hållet inkluderar bracens funktion och totalt sett blir lättare.

//R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: FM butterfly brace

Post by pj »

Då får de nog bli iaf balkarna.. blev ohygglig fraktkostnad om man ska ha både butterflystaget o balkarna.

"Det blir en hel del styvare om du svetsar fast balkarna i balkarna också" skita i skruvarna o svetsa fast dom ist? eller menade du punkta efter dom är fastskruvade? isf var mer exakt?
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: FM butterfly brace

Post by Niklas Falk »

Jämför fraktkostnaden med att få en plåtslagare att svänga ihop nåt på en timme eller två...
Det är inte alltid som det är billigare att skeppa saker över halva jordklotet (men skrämmande ofta).

Undrar hur mycket krångligare det blir att byta växellåda/koppling om man permanentsvetsar en kryssförstärkning mellan burens golvinfästningar? Jag skulle iaf inte blivit hindrad i mekandet med det jag gjort hittills.

Visst, det blir ingen cool logga, men inte lika tungt och flimsigt som påbultade "gipsbandage" :P
User avatar
pj
Posts: 114
Joined: Thu 22 May 2008, 20:46
Location: Klippan

Re: FM butterfly brace

Post by pj »

tänkte få de gjort hos en firma här hemma. men de tar ju lite tid att skära ut alla trekanter. ska man upp i styrd maskin brukar dom ha ställkostnad för att göra program oxo.
blir ca 2000:- med tull moms o frakt. undrar om de blir något billigare hos firma här hemma...
"påbultade "gipsbandage" ? hänger inte riktigt med.. :)
Johan Andersson, Klippan
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: FM butterfly brace

Post by Niklas Falk »

pj wrote:"påbultade "gipsbandage" ? hänger inte riktigt med.. :)
Ett påsvetsat fackverk (rundrör eller fyrkanströr) kan göras lättare och smäckrare än påbultade plåtbitar för att ge samma ökning styvhet.

Men ska du få nåt gjort till vettig kostnad så gäler det ju att göra deignen helt själv och sen få tag på nån med rätt kunskaper som kanske tycker att det är lite skoj (eller tjänster och gentjänster).

Ska du bara internetshoppa så är FM en vettig partner (det kan finnas samma sak hos firmor med annorlunda fraktavtal).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: FM butterfly brace

Post by Victor »

Performance5 i England har "frame rails" också: http://www.performance5.com
Phil kan vara lite svår att få tag i ibland (han driver företaget mer eller mindre själv). Han kan också ta hem saker från Flyin' Miata, kan vara värt att jämföra fraktkostnaderna eftersom även pundet är billigt nu.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply