Uprights före 93 och efter

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
atorp
Posts: 2
Joined: Mon 15 Aug 2011, 10:06

Uprights före 93 och efter

Post by atorp »

Hej

Har fått tag på cad filer på Miata upright fram och bak men de menar att
uprighten skiljer sig mellan årsmodellerna på Mk1 ??
cad filen är på 89-93 ?? vad skiljer sedan ???

Mvh Anders
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Uprights före 93 och efter

Post by Niklas Falk »

De ska inte skilja sig mellan 89-97 vad jag känner till i varken subframes, bärarmar eller spindel/upright.
Däremot finns det två olika yttre styrleder. Hållaren för glidoken är naturligtvis annorlunda (större och ok skivor 94-), men de kan ju bytas sinsemellan så på spindeln är det lika.

Men 98-05 har lite skillnad, bak iaf (5mm bredare spårvidd i uprighten). Hur det är med skillnad i spindel fram har jag inte 100% koll på, men jag vet att subframen är ändrad på en del punkten (inre bussningsplaceringar för nedre bärarm)

Skulle inte du basera ditt bygge på ett Radicalchassi, eller är det för klent till den slutgiltiga vikten?
atorp
Posts: 2
Joined: Mon 15 Aug 2011, 10:06

Re: Uprights före 93 och efter

Post by atorp »

Jopp du har helt rätt.

Har dock endast naket chassi liggandes - så det är en stund kvar innan man kan rulla ut till start.

För att få till denna lösning behöver jag tillverka bärarmar osv.
att köpa Radical orginal spindlar är inget alternativ - dyra, klena och äter hjullager.

Miata verkar vara små och enkla.

Vet om 13" hjul går på en miata med orginal bromsar ?

Mvh Anders
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Uprights före 93 och efter

Post by Niklas Falk »

atorp wrote:Vet om 13" hjul går på en miata med orginal bromsar ?
Det går med de små bromsarna från 89-93.
För så små bromsar vet jag inte om det finns lätta lösningar från Wilwood , AP osv (minsta skivan utan centrum verkar vara 254mm).
Men enkolvs glidok kanske räcker med bettiga belägg och bra kylning för att få stopp på en Modsportbil på 600kg (med det ska ju inte bromsas ned så mycket :D)?

Kanske finns det 13" som går över de större bromsarna, men oken är ju lite klumpiga jämfört med fyrkolvs.
Den enklaste är att övertyga nån med 1.6 och 1.8 original bromsar att hjälpa dig att göra en kartongmall på svepprofilen, så du sen kan kan kolla av fälgar. Själv har jag lite större skivor bak men fram skulle jag kunna mäta upp lite för 1.8bromsarna.

Men detta verkar antyda att du får dit 280mm skiva och ok i en 13" formelfälg
http://www.apracing.com/calipers/produc ... _2957_2611
Men då handlar det nog om mer än en sak som inte är "standard" (du får tex bygga adaptrar för att skapa radialfästen till oken).

Edit: Titta vad det går att hitta: http://www.locostusa.com/forums/viewtop ... 659#p26659 1.8 skivor och Wilwoodok med 13" fälgar kan fungera, och två poster senare påstår han att Miataoken har större marginal :think2: .
Post Reply