Kontroversiell styrservofundering

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Kontroversiell styrservofundering

Post by Fredrik Henriksson »

Pratade idag med en kille som har jobbat hela sitt vuxna liv med att bygga racebilar och idag bl.a. bygger chassit till volvos STCC-bilar. Han skall hjälpa mig i helgen med bussningsbyte, bakaxel, hjulinställning mm och jag frågade om jag kunde riva bort styrservot efter vi ställt in bilen, då jag inte hunnit med det än, eller om viktskillnaden påverkar inställningarna så att jag måste riva ur servot innan vi ställer in bilen.

Han blev då väldigt förvånad och undrade varför i hela friden jag skall plocka bort servot för!? Han menar på att att det är en självklarhet för en rejsbil idag att ha servo. De rejsbilar som inte har det sätter dom i det med en gång.
Jag började prata om att våra bilar är lätta(dvs inte svårstyrda) och motorsvaga samt att servot stjäl kraft. Han sa då att man i rejsbilar driver servot med ström istället för rem och att man med servo kan ha agresivare hjulinställning och man får också bättre kontroll på bilen. Efter vi pratat lite om vikt, motorstyrka och olika bantider så drog han lite paralleller mellan 944or som han byggt chassit på(byggt framvagn & hela klabbet). Dessa bilar gick kring minuten på Kullen och det var självklart att de skulle ha servo.

Han gav fler anledningar när det gällde hanteringen i körningen, men man e ju lite usel på fackspråket än så länge. :roll: Känns nog som att jag behåller servot framöver, kanske blir det en eldriven variant när skatteåterbäringen kommer. :)
Dessa pumpar anpassar sig tydligen efter hur mkt kraft som behövs, när du inte rör ratten dras i princip ingen ström alls. De sitter tydligen i Carreracupbilarna och STCC-bilarna idag så d e nog bra grejer... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

McPersson, -5 grader i camber , mycket caster, slicks, stinter längre än 15minuter...
Utan servopumpen får du lite mer känsla men det frestar på lite när man kör med större skrubbradie (man får hålla i lite i längre kurvor tex).

Visst kan du montera elservo men då är det förmodligen enklast att montera en enhet direkt på styrstången:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... =DCEEPAS10
Men vart du ska placera den är ju ett aber (grenröret är lite i vägen).

Enklast är ju att låta servot vara kvar och komma till start...
Jag körde hela 2006 med servot monterad men utan servorem (hade ingen). Trögstyrt javisst, men jag körde hela MGCC KM på det viset.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Proffs är man inte, men min bil är inte tungstyrd med borttaget servo; känslan i styrningen är bra med servo, men ännu bättre utan. En av de bättre mods jag gjort. Aggresivare hjulvinklar kan jag inte ställa in...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fasen va lurigt d blir när man får olika tips. Men d e klart, upplevd erfarenhet väger tungt och är det "en av de bättre mods jag gjort" som Dennis säger så känns d ju vettigt att göra likadant. Får se vad killen säger när han tittat på bilen, d e ju ingen brådska. Bättre å komma till start som sagt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply