Däckslitage

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Däckslitage

Post by Lejban »

Hej,

fick tipset att rotera däcken så man jämnar ut slitaget, och även lärde mig att man kan köra med ett vänsterdäck på höger sida och tvärt om.

* Fråga 1 : hur säkert detta är ifall det regnar?

Ska till mantorp imorn o det kommer förmodligen vara blött imorn på vägen ner, tror inte banan kommer vara så blöt dock.

Fråga 2: hur mycket mönster måste man ha för att det ska vara säkert att köra på väg (ifall dom sitter på rätt sida)?

Fråga 3: Är det rimligt att ett R-däck tar slut på två bandagar? Min (Mina gatudäck förra året höll 12 banträffar och dom va inte slut vid årets slut.)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Däckslitage

Post by Niklas Falk »

1. Marginell skillnad, mönstret ska rymma vatten, "dränering" åt sidorna är mycket marginellt (men kör man traktor i lera så spelar rotationsrikningen större roll).

2. 1,6mm är ju en bra början, gärna 3mm, och då är det inte mina siffror. Det kan gå att köra med jättelite mönster i regn, men det är inte alltid det går att köra på "ryggarna" och vattensamlingar är ett läskigt vågspel, dessutom har du noll marginal för oförutsedda händelser.

3. Det är hur lätt som helst att nöta ner ett nytt VF till cord på en dag på Kinnekulle. VF brukar ta mest stryk av alla på alla banor (förutom Sturup som går åt andra hållet), så att flytta hjul är inte dumt att göra under en dag/tävlingshelg. Slitaget beror ju mycket på hur väl du lyckas få till vinklar och däckstryck.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Däckslitage

Post by Anders R »

jag åker och kommer åka mantorp med jonas gamla R däck, som han åkt 2 tävlings helger
på förra året.
om du överhettar dina nya R däck direkt, så lär dom säcka fort.
sätt på kör ut , kör 3-4 varv i någerlunda tempo.( bästa greppet 3 varv) sen dör dom )
stäng av låt dom svalna ordenligt, så är dom klara o hålller bättre.

kolla om inte nån har däcktemp mätare så du kan kolla dom har rätt temp
höger , mitten ,vänster, så du inte har tok fel inställningar, värme tal etc får du av
din däcks leverantör.( du gillar ju high tec haha), vi gamla går o kollar om det går att
tända ciggen på mitten då är det bra !

Du har inte köpt för mjuka däck = blött
dom tar ju slut fort på torr asfalt

mvh AR
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Däckslitage

Post by Lejban »

Ja jag hade helt ny oanvända däck som jag satte på på kinnekulle i depån(inte rullat en meter), sedan körde jag med dom hela helgen och vänster framhjul är nu nästan helt slut, nu sitter det höger bak där det inte slits nått alls. Har en uppsättning andra däck, men som sitter på 6" fäljga o det va vingligt.

Min understyrade bil sliter bara på framhjulen, Nelson på TWS skakade oförstående på huvudet, fattade inte hur en bakhjulsdriven bil kunde slita bara fram.

Hört om att "förvärma" som Anders beskriver förut, problemet är ju att man inte vill åka i depån efter tre varv när man har så lite bantid. Man är ju på banan för att köra :) Förstår inte va

Äger ingen termometer, men har realtids tryckmätare i bilen i stället, försöker ligga på 2.0 tryck så bör däcken inte bli överhettade.

Jag kör på R888 GG 195. Sen kör jag ju massa mil till o från banorna, men då bör ju inte däcken slitas så mycket?

Hur mäter jag 1,6mm? med lupp? ;) Mönstret är borta helt på en del av däcket (från mitten åt till en fjärdedel av utsidan) men har mönster kvar på inre halvan.

Man kanske skulle köpa en uppsättning gatudäck och köra lekträffarna på som man har råd....
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Däckslitage

Post by Niklas Falk »

R888 195 blir lätt varma, och om du dessutom har ökat slitage på yttern så placerar du värmen och slitaget ännu mer lokalt.
Testa att gå ner ett par hekto för att minska överhettningen (det borde vara bra bett i dem första varvet), med mina knäppa dämpare så kan jag inte köra R888 över 1,8 (och då 205or) utan att få överhettning efter 3 varv.
För grov camberinställning så behövs ingen termometer, det räcker att gråta över det sneda slitaget.
När det går som fortast (teoretisk och på genomsnittsbanan) så ska du slita lite lite mer på inre halvan (broms och acceleration tar mer på innern och du ska ha jämn temp/slitage i kurvorna).
Men när det börjar bli tajt om hundradelarna så får du hålla koll på alla omständigheter (väder, skit på banan, färg på skosnörena etc) för att maximera prestandan (och då är det ju olika för varje körpass). Då är ju däckstemp och dess fördelning över ytan en parameter som är en bra indikation, det gäller ju att hitta enkla mätvärden som man kan använda för att göra justeringar. Själv använder jag ett fuktat finger i luften, och se hur "fort" det går :D

Toyo R888 behöver inte köras in, inte Kumho V70A eller Yokohama A048 heller. Möjligen kan det bara lite slirigt i blött om formmedlet inte skrubbats bort, men det har jag aldrig märkt.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Däckslitage

Post by Lejban »

Får testa att ha lite mindre tryck på mantorp imorn då :up:

Förstår dock inte hur jag ska kunna slita på insidan av däcket när man inte kan ställa mer camber på miatan, skulle vara om jag sänkte nosen ännu mera, men då kommer balkarna slå i massa (det gör dom redan en del) och jag klarar inte Roadsportreglementets 75mm längre..

Jag bryr mig inte om hundradelarna, har inte ekonomi för det :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Däckslitage

Post by Anders R »

Niklas Falk wrote:R888 195 blir lätt varma, och om du dessutom har ökat slitage på yttern så placerar du värmen och slitaget ännu mer lokalt.
Testa att gå ner ett par hekto för att minska överhettningen (det borde vara bra bett i dem första varvet), med mina knäppa dämpare så kan jag inte köra R888 över 1,8 (och då 205or) utan att få överhettning efter 3 varv.
För grov camberinställning så behövs ingen termometer, det räcker att gråta över det sneda slitaget.
När det går som fortast (teoretisk och på genomsnittsbanan) så ska du slita lite lite mer på inre halvan (broms och acceleration tar mer på innern och du ska ha jämn temp/slitage i kurvorna).
Men när det börjar bli tajt om hundradelarna så får du hålla koll på alla omständigheter (väder, skit på banan, färg på skosnörena etc) för att maximera prestandan (och då är det ju olika för varje körpass). Då är ju däckstemp och dess fördelning över ytan en parameter som är en bra indikation, det gäller ju att hitta enkla mätvärden som man kan använda för att göra justeringar. Själv använder jag ett fuktat finger i luften, och se hur "fort" det går :D

Toyo R888 behöver inte köras in, inte Kumho V70A eller Yokohama A048 heller. Möjligen kan det bara lite slirigt i blött om formmedlet inte skrubbats bort, men det har jag aldrig märkt.
Ok Einstein ! i rest my case haha.
låt grabben köpa nya däck .
FULL gas första varvet , när det börjar sladda så kör ännu hårdare, sen undrar du på söndagen var däcken tog vägen.
men det finns ju dom som bara säljer däck , bara köpa nya .

Ja det var ironi !

snart mantorp, kul !

mvh AR
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Däckslitage

Post by Mats Lundin »

Plockar upp tråden igen med mina frågor.

Körde Sala Trackday igår tillsammans med två kompisar. Tillsammans fick vi ihop 212 klockade varv på den korta banan under 2 tim och 15 min körtid, och detta slet förstås ordentligt på däcken. Så nu till mina frågor:

1. Jag siktar på 2,0 eller strax under i varmtryck i däcken. Är det för mycket för en omgång Kumho V70 Medium? Bifogar ett par bilder på problemen, där framdäcken blistrat (femte dagen med däcken) och flera däck uppvisar ett vågmönster i ytterkant.
Se album för bilder
gallery/album.php?album_id=68

2. Kumho lär ha bäst grepp av tillgängliga r-däck. Tyvärr tycks livslängden vara dålig. Eftersom jag inte satsar i cupen, tror jag på att köpa däck av bättre livslängd för min körning på träffar. Är det Toyo R888 eller Yokohama A048 jag ska satsa på? Och vilket tryck ska jag köra dem på för bästa grepp och livslängd?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Post Reply