Imorn är första bandagen igårkväll fick jag på dämpare, ikväll måste jag ställa in bilen utan någon egentlig möjlighet att prova setupen innan avfärd mot mantorp. Behöver konkreta tips på följande:
höjd
dämparhårdhet
camber
toe
däcktryck
Tanken är att sätta camber max och toe noll både fram och bak. Däcktryck har jag ingen aning om, det står 1.8 i dörrkarmen, men det gäller väl orginaldäck? Dämparhårdhet max antar jag?
# Höjden som de flesta rekommenderar är när länkarmarna står i våg. Det brukar vara kring 320 mm mätt från skärmkant till nav. Lägre än så ökar krängningen vid samma fjäderhårdhet (har något med rollcenter, tyngdpunkt och sånt att göra).
# Lämplig dämparhårdhet behöver inte nödvändigtvis vara max. Vad är det för dämpare?
Victor wrote:
# Lämplig dämparhårdhet behöver inte nödvändigtvis vara max. Vad är det för dämpare?
Tackar för svaret. Dämparna är Gaz Gold Pro.
Då behöver du absolut inte vrida upp dem till max. De har väldigt stort justerområde. Gatinställningar brukar vara 5-9 steg från mjukaste med 350/250 lb/in fjädrar och bara några steg till därifrån för banbruk. Jag antar att du har hårdare fjädrar så du kan nog gå upp en bit till men fortfarande inte i närheten av max hårdhet.
Hemma efter sista grejjerna i garaget, bytt bromsvätska och ställt höjden hyffsat. Kört en liten snäng för att se att det håller ihop o packat lite. Imorn blir det jobba halvdag sen mot mantorp.
mina fjädrar är 700/400 racehårda
sätter dom på mitten till o börja med, fick tipset ifrån annat håll.