Bult till kamberjustering

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Bult till kamberjustering

Post by jafo »

Nu när jag håller på och byter dämpare och fjädring så upptäckte jag något oroande :( nämligen att det är förhållandevis stort glapp vid en kamberbult (vänster fram). Man ser att den vinklade kanten och bulan" som den exentriska bulten ligger mellan och styr emot är lite deformerade . Detta tyder på att det har glappat tidigare och därvid deformationen uppstått.

Denna konstuktion verkar lite klen i mitt tycke, borde vara rätt så vanligt problem? Frågan är, går det att svetsa dit något så att glappet försvinner eller räcker det med att dra åt bultarna lite extra?
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bult till kamberjustering

Post by Torkel k »

Bild?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Bult till kamberjustering

Post by jafo »

Här kommer bild på A-arms fästet, man ser på den vinklade delen till höger att den har deformerats, det är intrycktpå insidan av "bulan" till vänster varvid ett glapp har uppstått.




Vid närmare eftertanke så är det mitt eget fel :oops: att detta har upstått. Skulle lossa Kamberjusteringarna för att släppa ned A-armen så att det skulle bli lätt att demontera orginaldämparna, men, men... när kamberbultarna ska lossas då är det muttern som ska lossas!

Nu vred jag med nyckel på bulthuvudet, trögt gick det, och förstår nu varför, exenternskivan på bulten deformerade fästet. Glappet är runt 1mm, undrar om det kan fungera med en tunn bricka gjord av plåt av lämplig tjocklek som är uppvikt i ändarna för att kompensera för glappet? annars bör det väl att gå svetsa dit lite material om det skulle fungera.
Attachments
faste-a-arm-1a.jpeg
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Bult till kamberjustering

Post by jafo »

Fixade det med lite hederligt grovsmide, värmde upp den vinklade delen med gasbrännare, och fick rättat till den med handslägga och skruvtving och fick till spelet likvärdigt de andra. Hoppas nu att 4st kamberbultar dyker upp på fredag som jag beställde på MAZDA i Göteborg så blir dämparinstallationen färdig för injustering av höjden i helgen.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply