Toe förändring vid hoppfjädrande

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Toe förändring vid hoppfjädrande

Post by Svederud »

Undrar om man får någon toe förändring när bilen fjädrar ner/upp,
eller är det bara camber som ändras?

Skilldnad mellan fram och bak?

Har sett ett diagram på hur camber ändras vid fjädring,
men inte på någon toe förändring.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bumpsteer är ordet för fenomenet fram.
Bak "ska" det inte styra vid fjäderrörelse men däremot vid sidobelastning pga en mjukare bussning i H-armarna bak. Det finns eftermarknadsbussningar som kan beställas med samma hårdhet för att "slippa" styrning bak (som är en hjälp för känslan i original).
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Tack Niklas,

Så då var det inte någon bra ide att köra "normalhöjd" på gatan,
för att sedan sänka den för banan. :cry:

Mer camber skadar ju inte på banan men om toe börjar ändra sig så är det ju inte så kul. Men tanken var god. :?

Blir det mer toe-out eller toe-in på våra bilar?
Kanske överskurs men någon kanske vet.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

75mm markfrigång är sällan ett problem på gatan. Min röda är lägre och det är bara den blå som har skarpat oljetråg (det har inte skett vid gatkörning om vi säger så).
Post Reply