Lämplig dämpar-setup för väg/bana

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Lämplig dämpar-setup för väg/bana

Post by xtimmyx »

Tänkte försöka få ner och styva till min Miata -99 lite, men är lite osäker på hur jag bäst går till väga.
Använder bilen främst på gata men kommer att bli en hel del banåkande nästa år är det tänkt.

Tanken från början var att köpa en uppsättning såna här:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1927
Men efter att ha läst lite halvtveksamma omdömmen om dem börjar jag nu tvivla lite. Någon här som kör med dem?

Vad föreslår ni? Vill gärna inte lägga mer än 6-7.000 och gärna stå ut med att köra den på väg och kunna njuta av den på bana. Så ställbara coilovers hade ju helt klart varit smidigt.

Att bara köpa fjädrar verkar lite knepigt eftersom det på flera av de jag sett står att de inte passar Bilstein-dämparna (vilket får mig att undra om någon gör det öht).
VIlket är lite synd också för jag är nog egentligen ganska nöjd med dämparna jag har och det vore ju helt klart det billigare alternativet.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Lämplig dämpar-setup för väg/bana

Post by xtimmyx »

Dessa ser ju onekligen ganska så lovande ut:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/422

Bara den inte blir för låg, men borde vara lugnt. Original ser den ju ut som en mini-SUV. :)
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lämplig dämpar-setup för väg/bana

Post by Niklas Falk »

Gaz Gold med rätt avstämning ger dig mer möjligheter än gamla trofasta Gula Konis, men det gäller ju att köpa den dämpar/fjäder-mix som passar dig (det är ganska lätt att bli lite besviken när syfte och lösning inte passar ihop). Gaz kan du ju få custombeställda för inte så mycket mer.

Komforten (subjektivt bedömt förståss) i min röda (med Gula Konis och FMfjädrar) är sämre än i min blå (med 3ggr så hårda fjädrar), så man ska inte tro att det är så enkelt (dämpare som är avstämda för exakt de fjädrar och den vikt du har på bilen gör underverk).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Lämplig dämpar-setup för väg/bana

Post by Victor »

Jag och en till här på forumet väntar för närvarande på Performance5 SportDrive coilovers. De kostar c:a 7000:- och är monotubedämpare som är noggrannt avstämda för just Miata och just de fjädrar som medföljer (350/250 lb/in), samma som Gaz Gold-kitet i grundutförande.

Problemet är bara att de lanserades för tidigt. De hann leverera ett fåtal satser i augusti 2009, sedan upptäckte de ett missljud från nedre infästningen. Har för mig att det inte hade blivit riktigt som man tänkte sig vid tillverkningen så man gjorde om designen så den gick att tillverka och inte bara fungera på ritningen. Detta tog ungefär hela förra hösten. Sedan var det nära leverans igen kring årsskiftet men då upptäcktes något annat mer intermittent missljud. Detta letades reda på och nya delar designades. Men då blev det strul med underleverantören. Ny underleverantör ordnades och det såg faktiskt ut att bli leverans i augusti/september i år. Men då hittades ytterligare ett ljus som bara uppkom ibland. Nu har det lösts också men nu ville man testa några extra vändor för att se att det inte kommer tillbaka. Ska man skratta eller gråta :lol: :roll: De har dock passat på att utveckla dämparna ytterligare på ett par punkter under vägen så man får en prismässigt oslagbart "lyxig" dämpare, därför vill jag inte ge upp än.

Jag har satt en intern deadline för mig själv, har de inte levererat (d.v.s. jag har ett kollinummer) den siste februari så kommer jag köra på Gaz Gold Pro, för nu gick hela förra säsongen på standardchassi och jag vill inte "missa" något av kommande säsong.

KSport, XYZ, D2 och BC Racing m.fl. känns för "billiga" för min del. Av allt jag har hittat på nätet så har de samma dämparkurva i alla sina kit och hoppas att justerområdet ska täcka alla olika bilar/fjädrar. Dessutom är de onödigt hårda i högfartsområdet (det område som betyder mest för komforten och följsamheten över ojämnheter) samtidigt som de är "slappare" än dämpare av högre kvalitet i lågfartsområdet (det område som betyder mest för väghållningen).

HSD (http://www.hsdcoilovers.com) är ett alternativ där de åtminstone påstår att de har olika dämparkurvor för varje bilmodell men jag har inte sett några dynoplots på dessa så jag vet inte hur de ser ut. Och de flesta recensioner av de här sakerna är av typen "I just bought these and they are GREAT!!1!1!" så det är svårt att veta hur bar de är egentligen :wink: Många betygsätter dessutom coilovers efter hur låg man kan få bilen och tycker att ju hårdare desto sportigare och bättre väghållning :bang2:

Däremot kör flera i cupen med dessa grejer (dock de lite mer påkostade varianterna i de flesta fall tror jag) och det går ju uppenbarligen fort ändå. Men då kan man undra hur det hade gått med "riktiga" prylar :burnout:

Jag är också lite fundersam kring Gaz och dämparkurvorna. Det verkar som de har så stort inställningsområde (från i princip helt omdämpat till nästan helt stumma) så att de kan använda olika fjäderhårdheter utan att ändra på dämparna. Detta ställer högre krav på injusteringen eftersom man verkligen kan skruva bort sig (och det är inte säkert att mitten av inställningsområdet är ens nära rätt punkt att börja på). Man bör nog be om lämpliga startpunkter för justeringen i samband med beställning.

Kan tillägga att om pengarna inte hade varit en parameter så skulle jag nog satsat på en uppsättning omshimsade Bilstein från FatCat Motorsports: http://www.fatcatmotorsports.com
Icke justerbara (kurvan är anpassad efter dina specar av fjädrar, användningsområde osv. och klarar +-100 lb/in fjäderbyten) kostar c:a 16000:-, justerbara går på c:a 20000:-.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply