Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Victor »

Tänkte skaffa endlinks med justerbar längd för att kunna använda alla justermöjligheter på krängningshämmarna (och se till att de inte står i spänn i utgångsläget) men det finns ju ett antal i olika prisklasser och ambitionsnivåer.

De här verkar spontant vettiga:
http://949racing.com/949-racing-miata-end-links.aspx

Kan dessa justeras utan att demonteras?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 61f394db79

FInns det fler än dessa som är värda att överväga?
Slamrar det från varianterna med uniballs eller funkar de på annat än rejsbilar?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Torkel k »

Köp inte Spec Miata endlinks från saferacer.com. De rostar efter en säsong. :evil:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Kan dessa justeras utan att demonteras?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 61f394db79
Nej, du får lossa i ena änden och justera med halvvarv.
Det blir lite fippel när man ska få till det utan förspänning efter cornerweight, men det går (tar 5 min extra bara).

Eftersom du har vettiga endlinks original (NB's kulleder är riktigt bra), så behöver du bara ett par för cornerweightjusting. En per axel räcker (om nu den inte kan göras lika lång som originalet).
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:Eftersom du har vettiga endlinks original (NB's kulleder är riktigt bra), så behöver du bara ett par för cornerweightjusting. En per axel räcker (om nu den inte kan göras lika lång som originalet).
Jo, jag har märkt att de verkar funka rätt hyfsat, dessutom köpte jag helt nya bak i våras eftersom de gamla hade rostat fast när jag bytte krängningshämmare. De nya är Febi/Bilstein från Autoexperten och känns väldigt gedigna. De har dessutom mothåll på baksidan för 15 mm nyckel så där kan man använda mutterknackare om de skulle rosta fast. :up:

Enda problemet jag har är att bak kan jag inte få in dem i de yttersta hålen på krängningshämmaren för fjäderskålen är för nära. Väl på plats ser det ut att gå fritt men det går inte att komma dit. Men det går nog att lossa andra änden av endlinken så att man kan vinkla ned krängningshämmaren och fästa där först. Dock kommer jag inom kort byta fjädrar/dämpare så det kanske blir bättre plats då.

Då kanske man ska nöja sig med ett par och sätta den ena av mina nya endlinks fram istället. Men vad menar du med "om nu den inte kan göras lika lång som originalet"? Är det nödvändigt/önskvärt/onödigt att kunna göra den lika lång som originallängden? Det hade ju känts bäst att kunna det eftersom man inte vet hur mycket man kommer behöva justera efter cornerweight. Om det bara är lite grann så kanske en kortad endlink blir för kort. :think2: 949:s gick att justera åt båda hållen i alla fall.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Då kanske man ska nöja sig med ett par och sätta den ena av mina nya endlinks fram istället. Men vad menar du med "om nu den inte kan göras lika lång som originalet"? Är det nödvändigt/önskvärt/onödigt att kunna göra den lika lång som originallängden? Det hade ju känts bäst att kunna det eftersom man inte vet hur mycket man kommer behöva justera efter cornerweight. Om det bara är lite grann så kanske en kortad endlink blir för kort. :think2: 949:s gick att justera åt båda hållen i alla fall.
Du vill ju kunna justera den ena tex +- 10mm längre/kortare än den andra. Om du då inte kan få den lika lång som originalet blir det ju svårt.

Just för att kunna fippla med justerbara krängare så kan det vara vettigt att ha lite kortare endlinks (det blir lite vinkel men det tar inte i etc).
Testa! (annars får man aldrig veta) :)
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by jafo »

Jag hittade dessa av en slump på Steve Heath Engineering Ltd ( http://www.shengltd.com )

https://delta.securesslhost.net/~shengl ... p?cPath=65
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Victor »

Lyfter den här med lite återkoppling (det är ofta alldeles för lite sånt på forum, man har en fundering i en tråd, får några svar, tar sedan ett beslut och kommer aldrig tillbaka till tråden):

Jag köpte en komplett uppsättning av 949 Racings endlinks. Funkar bra förutom att det är pilligt att få båda ledlagren i "mittenläge" när man drar åt låsmuttern eftersom allt vill vrida sig oavsett hur mycket man håller emot. Men med lite tålamod så går det bra.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Vilka justerbara endlinks "ska" man ha?

Post by Dennis Kullman »

Victor wrote:Lyfter den här med lite återkoppling (det är ofta alldeles för lite sånt på forum, man har en fundering i en tråd, får några svar, tar sedan ett beslut och kommer aldrig tillbaka till tråden):

Jag köpte en komplett uppsättning av 949 Racings endlinks. Funkar bra förutom att det är pilligt att få båda ledlagren i "mittenläge" när man drar åt låsmuttern eftersom allt vill vrida sig oavsett hur mycket man håller emot. Men med lite tålamod så går det bra.
Jag har också 949's. Måste erkänna att jag inte rört dem sedan jag satte dem på plats för ett par år sedan, men nu när bilen ska plockas ner lite är det nog läge att "mjuka upp" dem lite; lite ytkorrosion har de fått. Om jag kommer ihåg så återkommer jag med resultat från detta "fälttest".
Post Reply