När jag skulle montera tillbaka den övre bärarmen till hjulspindeln i samband med mitt diffbyte, så upptäckte jag att jag var tvungen trycka ned den övre bäramen mot hjulspindeln med kraft för att kunna trycka in den övre bulten. Vid närmare titt på bärarmen så jag att den stod rätt ut och att den fjädrade i själva gummibussningarna. Tryckte jag ned, och sen släppte den, så "fjongade" den tillbaka till ursprungsläget (vågrätt).
Detta kan väl inte vara bra? Som det är nu så motverkar den övre bärarmen fjädringsrörelsen.
"Fjong" i övre bärarm"
"Fjong" i övre bärarm"
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: "Fjong" i övre bärarm"
Nädå, det är inget fel alls. Gummibussningarna har inget tröghetsmotstånd (kanske lite mer internfriktion än en torsionsfjäder i stål), de fungerar som torsionsfjädrar.jafo wrote:Detta kan väl inte vara bra? Som det är nu så motverkar den övre bärarmen fjädringsrörelsen.
Men det vanliga är att ha alla lösa och dra åt dem först när du har bilen på hjulen.
Re: "Fjong" i övre bärarm"
Tackar, tur att jag inte har fått på hjulen än, får lossa bultarna och efterdra när bilen står på hjulen.
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...