"Fjong" i övre bärarm"

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

"Fjong" i övre bärarm"

Post by jafo »

När jag skulle montera tillbaka den övre bärarmen till hjulspindeln i samband med mitt diffbyte, så upptäckte jag att jag var tvungen trycka ned den övre bäramen mot hjulspindeln med kraft för att kunna trycka in den övre bulten. Vid närmare titt på bärarmen så jag att den stod rätt ut och att den fjädrade i själva gummibussningarna. Tryckte jag ned, och sen släppte den, så "fjongade" den tillbaka till ursprungsläget (vågrätt).

Detta kan väl inte vara bra? Som det är nu så motverkar den övre bärarmen fjädringsrörelsen.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: "Fjong" i övre bärarm"

Post by Niklas Falk »

jafo wrote:Detta kan väl inte vara bra? Som det är nu så motverkar den övre bärarmen fjädringsrörelsen.
Nädå, det är inget fel alls. Gummibussningarna har inget tröghetsmotstånd (kanske lite mer internfriktion än en torsionsfjäder i stål), de fungerar som torsionsfjädrar.
Men det vanliga är att ha alla lösa och dra åt dem först när du har bilen på hjulen.
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: "Fjong" i övre bärarm"

Post by jafo »

Tackar, tur att jag inte har fått på hjulen än, får lossa bultarna och efterdra när bilen står på hjulen.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply