Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Måns Wilke »

Jag har idag max negativ camber fram (-2.4) men önskar ännu lite mer. Finns det något att göra som inte överskrider reglerna för modifiering av hjulupphängningen?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Niklas Falk »

Finns det offset-bussningar (tex övre A-armen (för att flytta in den), bakre nedre är ju en "vipp-bussning")?
Är RX-8ans undre bärarm längre?
Fråga Brian Goodwin (det finns nog en del gammal skåpmat i hans forum).

Hur gör de i Playboy Cup?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Måns Wilke »

I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.

Är inte offsetbussningar regelvidriga?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.
Jo, men de går ju att "förbättra"
Måns Wilke wrote:Är inte offsetbussningar regelvidriga?
Offsetbussning syns inte hos SBP (men jag är osäker på om det är lämpligt på NC).
På NA/NB går det ju att hitta övre bärarmar som råkar blivit kortare/krokiga i "tillverkningstoleranserna", men det är inte lika enkelt när det är aluminium.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by ephas »

Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa :)

Jag har hört att man kan köra 5 grader camber på NA om man gör så :lol:
Sen är det ju klart inte optimalt med kanske 5 grader på en NA (har inte testat)
men det är ju allt lite häftigt att ha den möjligheten för att man kan :twisted:

Hej hopp :)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa :)
Det är lite skillnad på pressad bonnplåt och gjuten aluminium.
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 240076.htm
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 270336.htm
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?

Post by Måns Wilke »

och på bild 1 framgår oxå att NC är en mittmotorbil. :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply