Mer -camber fram inom reglernas gränser?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Jag har idag max negativ camber fram (-2.4) men önskar ännu lite mer. Finns det något att göra som inte överskrider reglerna för modifiering av hjulupphängningen?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Finns det offset-bussningar (tex övre A-armen (för att flytta in den), bakre nedre är ju en "vipp-bussning")?
Är RX-8ans undre bärarm längre?
Fråga Brian Goodwin (det finns nog en del gammal skåpmat i hans forum).
Hur gör de i Playboy Cup?
Är RX-8ans undre bärarm längre?
Fråga Brian Goodwin (det finns nog en del gammal skåpmat i hans forum).
Hur gör de i Playboy Cup?
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.
Är inte offsetbussningar regelvidriga?
Är inte offsetbussningar regelvidriga?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Jo, men de går ju att "förbättra"Måns Wilke wrote:I Playboy Cup kör man inom frabrikstoleranserna.
Offsetbussning syns inte hos SBP (men jag är osäker på om det är lämpligt på NC).Måns Wilke wrote:Är inte offsetbussningar regelvidriga?
På NA/NB går det ju att hitta övre bärarmar som råkar blivit kortare/krokiga i "tillverkningstoleranserna", men det är inte lika enkelt när det är aluminium.
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa
Jag har hört att man kan köra 5 grader camber på NA om man gör så
Sen är det ju klart inte optimalt med kanske 5 grader på en NA (har inte testat)
men det är ju allt lite häftigt att ha den möjligheten för att man kan
Hej hopp
Jag har hört att man kan köra 5 grader camber på NA om man gör så
Sen är det ju klart inte optimalt med kanske 5 grader på en NA (har inte testat)
men det är ju allt lite häftigt att ha den möjligheten för att man kan
Hej hopp
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
Det är lite skillnad på pressad bonnplåt och gjuten aluminium.ephas wrote:Leta upp en krockad NC, plocka bärarmarna ifrån den och börja kapa/svetsa
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 240076.htm
http://homepage.mac.com/niklasfalk/albu ... 270336.htm
- Måns Wilke
- Posts: 413
- Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
- Location: 1 mil från Knutan...
Re: Mer -camber fram inom reglernas gränser?
och på bild 1 framgår oxå att NC är en mittmotorbil.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
1.11.7 på Knutstorp